Moeten alle marketeers echt whizzkids zijn?

Moeten alle marketeers echt whizzkids zijn?
  • B2b
  • 24 aug 2016 @ 10:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingautomationMarketing

Ik weet nog goed dat ik als 15-jarige op de middelbare school het vak IT liet vallen, en ja, dat was al na een week. Waarom? Om dezelfde reden dat ik soms aarzel als mensen me technische vragen stellen als ze weten waar ik werk… omdat ik een van de minst technische mensen ben die je tegen zult komen of, zoals iemand me laatst beschreef, een onwillige gebruikster.

Als marketing directeur bij een van ’s werelds grootste digitale dienstverleners – namelijk Atos - is dit moeilijk  om toe te geven, maar ook heel belangrijk. En in mijn persoonlijke ontwikkeling wil ik dan ook van een onwillige naar een gretige gebruikster uitgroeien, anders gezegd: naar ‘iemand die graag nieuwe technologie uitprobeert zodra die beschikbaar komt en dan denkt dat zij op die manier de menigte voor is’.

Wizzkids
Is het in een wereld waar constant nieuwe technologieën beschikbaar komen echt zo belangrijk voor marketeers om een whizzkid te zijn? Marketing gaat toch vooral over begrijpen wat klanten willen, zorgen dat je bedrijf groeit en met creativiteit zorgen voor merkonderscheid en relevantie? Dat blijft voor mij ook onveranderlijk nummer één. Daar blijft mijn focus op, gesteund door de ontwikkeling van een team van vooruitstrevende pioniers en het gebruik van technologie om dit gemakkelijk te maken als die zorgt voor meer ROI, efficiency of inzicht.

De waarde zit in de toepassing
De waarde van technologie schuilt in de toepassing. Als je nieuwe technologieën plant, onderzoekt of gebruikt waar dat zin heeft, heeft dat ook tot gevolg dat je de voordelen ervan realiseert. CRM systemen, automatiseringsplatforms en analysesoftware kunnen je allemaal helpen een dieper inzicht in je klant te krijgen – zolang je een plan hebt om ze met elkaar in verband te brengen, plus de expertise om de data te analyseren.

Strategische routekaart
Dit is de grootste les die ik op mijn reis om technologisch slimmer te worden geleerd heb: het gaat er niet om dat je een expert wordt in de techniek. Het gaat erom dat je een strategische routekaart hebt voor je techniek en globaal begrijpt waar het over gaat, dat je afdeling over de juiste vaardigheden beschikt en dat je enthousiast kijkt naar nieuwe tools. Die zijn er in overvloed, dus probeer er een of twee uit – je weet maar nooit – en misschien word je dan wel een van die gretige gebruikers waar ik het eerder over had.(Bron: b2bmarketing.net)

Gastblogger: Catherine Howard, Head of UK&Ireland Marketing, Atos. Howard was in 2015 b2b marketeer van het jaar in Groot-Brittannië. 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken