Revenue Performance Management: een overkoepelende aanpak?
- B2b
- 17 sep 2016 @ 08:00
- Link
-
Robbert van den Heuvel
eigenaar
Heuvel Marketing - SalesLeadsZakelijk
- 17 sep 2016 @ 08:00
- Robbert van den Heuvel
Sinds het begin van de twintigste eeuw zijn er een aantal strategische managementtheorieën verschenen die ervoor gezorgd hebben dat bepaalde ondernemingen in de betreffende perioden een aanzienlijke voorsprong op hun concurrentie konden nemen.
Enkele van deze theorieën zijn: Scientific Management, Total Quality Management en Supply Chain Management.Door het "inbedden" van deze modellen binnen hun gehele organisatie groeiden respectievelijk Ford, Toyota en Wallmart in de betreffende tijdvakken uit tot absolute marktleiders. Bovengenoemde theorieën hebben vooral betrekking op het "primaire proces" van een onderneming. Op het gebied van marketing en sales waren vergelijkbare modellen echter niet voorhanden. Met de komst van het theoretische raamwerk "Revenue Performance Management" lijkt daar verandering in te zijn gekomen.
Wat is Revenue Performance Management?
In het boek "The Revenue Engine" van Woods & Shootman wordt Revenue Performance Management omschreven als:
‘Het managen van een overkoepelend systeem: waarbij kopers bewust worden gemaakt van de producten en/of diensten van je onderneming, vervolgens door een informerende fase worden geleid, waarin zij hun meningen en voorkeuren vormen,daarna -indien noodzakelijk- worden gekoppeld aan verkoop-professionals, op een moment, dat dit voor beide partijen nuttig is en ze uiteindelijk worden geholpen om tot een positieve aankoopbeslissing te komen.’
Essentiële elementen
Revenue Performance Management moet gebouwd worden op een fundament van technologieën en processen, dat de volgende 5 essentiële elementen ondersteunt:
- Vindbare informatie ("discoverable information"): marketeers moeten ervoor zorgen, dat relevante informatie, waarnaar hun ideale klant actief op zoek is óf per ongeluk tegen aanloopt, vindbaar wordt.
- Inzicht in de aankoopcyclus ("buyer stage understanding"): marketing en sales moeten permanent in beeld hebben, waar iedere potentiële klant zich bevindt in de aankoopcyclus. Hierbij is het van belang, dat het digitale gedrag van een klant wordt geobserveerd.
- Gecoördineerde inspanningen ("coordinated efforts"): marketing en sales moeten nauw samenwerken om tijd en geld (budget) optimaal onder elkaar te verdelen, zodat de potentiële klant zo snel mogelijk naar het moment van aankoop wordt geleid.
- Betrouwbare data ("clean data"): het is van belang, dat alle data consistent, compleet en van constante kwaliteit zijn op ieder punt van het proces.
- Gefundeerde analyse ("actionable analysis"): het "meetpaneel" van het gehele systeem moet zodanig zijn, dat op ieder gewenst moment een op analyse onderbouwde actie genomen kan worden:
Zie jij als ondernemer, marketing- en/of salesprofessional het belang in van Revenue Performance Management voor je onderneming? Ik nodig je van harte uit om hieronder je reactie te plaatsen!
-
Robbert van den Heuvel
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing