Start in deze drie stappen met inbound marketing
- B2b
- 24 sep 2016 @ 08:00
- Link
-
Robbert van den Heuvel
eigenaar
Heuvel Marketing - Marketing
- 24 sep 2016 @ 08:00
- Robbert van den Heuvel
Management Team publiceerde eens een "Podium"-artikel van mijn hand over het verbeteren van het rendement van je marketingbudget. Het zal geen verrassing zijn dat de conclusie is, dat je je marketingrendement aanzienlijk kunt verbeteren door een deel van je marketingbudget in te ruimen voor inbound marketing.
Bij inbound marketing gaat het erom, dat je als onderneming:
- meer bezoekers naar je website trekt,
- een hogere conversie van bezoeker naar lead en
- een hogere conversie van lead naar verkoop bewerkstelligt,
- dit proces doorlopend meet, analyseert en bijstuurt.
In dit artikel zet ik de eerste drie stappen voor het starten met inbound marketing op een rij:
Stap 1. Stem je inbound marketing strategie af op je ondernemingsdoelen
In de tabel hieronder staat een lijst met toepasselijke ondernemingsdoelen. Je kunt eventuele doelen, die specifiek voor jouw onderneming zijn, naar eigen inzicht toevoegen.
- Geef in de tabel een cijfer voor de mate van belang van ieder doel voor je onderneming, waarbij 1 staat voor "erg belangrijk" en 10 voor "niet belangrijk".
- Geef daarnaast per doel aan of je een systeem hebt, waarmee je de vooruitgang op relevante KPI's (Key Performance Indicators) kunt meten.
Stap 2. Breng je huidige marketing en sales KPI's in kaart
Vul de tabel hieronder in, door een schatting te maken van je huidige sales-, marketing- en website KPI's.
Omdat de meeste ondernemingen ook klanten werven via andere, niet-inbound kanalen, kun je de eerste kolom invullen met je belangrijkste maandelijkse statistieken voor al je marketing- en verkoopkanalen.
Vul de tweede kolom in voor je corporate website. Mocht je niet alle antwoorden weten, maak dan een schatting.
Stap 3. Stel jezelf duidelijke traffic- , lead- en sales-doelen
Wanneer je in de voorgaande stap in kaart hebt gebracht hoeveel nieuwe klanten je per maand nodig hebt om je gewenste nieuwe maandelijkse omzet te bereiken, kun je met behulp van onze inbound marketing calculator inzichtelijk maken, hoe je je doelen kunt bereiken:
- genereren van meer bezoek aan je website;
- verbeteren van de conversie van website-bezoeker naar lead;
- verbeteren van de conversie van lead naar saleslead;
- verbeteren van de conversie van saleslead naar klant.
Door de schuifjes in de calculator te verplaatsen, rekent deze uit, hoeveel websitebezoekers en (sales-) leads nodig zijn om je omzetdoelen te kunnen bereiken.
Daarnaast geeft de inbound marketing calculator een globaal advies over de activiteiten, die je uit kunt voeren om de gestelde doelen te bereiken.
Wanneer je de bovengenoemde eerste drie stappen één voor één doorlopen hebt, kun je beginnen met het inrichten van je inbound marketing strategie. Heb je al ervaringen met het uitvoeren van een inbound marketing strategie? Ik nodig je van harte uit om deze hier te delen!
Lees hier mijn eerdere artikel over hoe je meer rendement kunt behalen uit je marketing budget.
-
Robbert van den Heuvel
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing