5 slimme offline marketing strategieën voor b2b merken

5 slimme offline marketing strategieën voor b2b merken
  • B2b
  • 18 okt 2016 @ 10:18
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkSponsoringMarketing

Velen van ons vertrouwen vooral op online voor onze marketing activiteiten. De opkomst van online of digitale marketing mag de traditionele activiteiten dan wel naar de achtergrond hebben gedrongen, de werkelijkheid is dat de twee elkaar heel goed kunnen versterken. Bedrijven die hun on- en offline activiteiten integreren, maken maximaal gebruik van hun marketing tools en hebben dus een grotere kans hun doelgroep te bereiken.

 Je hebt misschien zelfs een hele doelgroep die jou online gewoon nog niet in de gaten houden. Offline activiteiten maken je ook zichtbaarder bij een breder publiek, vooral in b2b waar je niet vaak contact hebt met je doelgroep. 

Vijf strategieën
De volgende vijf offline marketing strategieën helpen jouw bedrijf de twee te verbinden. En het mooiste is dat - in tegenstelling tot de traditionele offline activiteiten (print, radio en adverteren) - geen van deze strategieën een enorm marketing budget vereist. 

1. Fysieke branding
Merken die in het brein blijven hangen zijn daar vaak gekomen door fysieke aanwezigheid. Mensen zijn extreem visueel - in feite is meer dan 90 procent van de informatie die het brein verwerkt visueel. Koppel dat aan een aandachtspanne van acht seconden en je moet sneller zijn dan je dacht.

Fysieke kansen voor branding zijn overal om ons heen – van T-shirts, tot petjes, badges, brochures, stickers, notitieblokjes en zakken snoep. Hoe creatiever je bent hoe groter de kans dat je opvalt. Als je je logo en boodschap fysiek de wereld in stuurt trek je meer aandacht dan als mensen het alleen online kunnen zien.

2. Sponsoring
Het sponsoren van evenementen, netwerkbijeenkomsten en goede doelen zijn prima methoden om je bedrijf offline te verbinden met echte mensen in een fysieke ruimte. Face-to-face interactie heeft een enorme kracht. We herinneren ons persoonlijke gesprekken beter dan online communicatie. Of je het budget hebt om als exposant deel te nemen aan een vakbeurs of niet, evenementen zijn nog steeds de grootste kansen om on- en offline grenzen te doorbreken.

Denk eens aan het open stellen van je kantoor of bedrijfsgebouw voor een evenement dat jouw doelgroep de moeite waard vindt. Zo komen potentiële klanten in aanraking met jouw merk op een comfortabele manier – en word je een deel van hun goede verwachtingen!

Heb je mooie kunst aan de muur, of iets anders ‘instagrambaars’ in de ruimte die je aanbiedt dan helpt dat ook om de bezoekers zich jou te laten herinneren. 

3. Digitale bewegwijzering
Digitale bewegwijzering is overal om ons heen en onderzoeken bevestigen dat die de aandacht trekken – zelfs 71 procent meer dan digitale advertenties! Toch lijken veel bedrijven niet van het bestaan te weten.

Als je ergens fysiek aanwezig bent – met een kantoor, een showroom of een evenementenhal, creëert digitale bewegwijzering krachtige verbindingen tussen jou en je doelgroep. Net als bij je online activiteiten kun je je content op maat maken van je doelgroep door speellijsten en schema’s. Van beelden, video’s en slagzinnen tot apps die social media dashboards ondersteunen en nieuws in het algemeen - digitale displays bieden je een wereld aan mogelijkheden.

De volgende keer dat een mogelijke werknemer of klant op je kantoor komt, bied je hem dan een krachtige offline beleving?  

Ben je zelf niet fysiek aanwezig, kijk dan naar wie dat wel is. Plaatselijke bedrijven, winkels en restaurants hebben vaak wel digitale displays waarop je veel goedkoper kunt adverteren dan met traditionele buitenreclame. 

4. Breng je social media in de echte wereld
Content van je gebruikers is je meest authentieke tool. Online feedback, testimonials en social media updates sturen een krachtige boodschap over je merk. Ze vertellen bestaande en mogelijke klanten dat ze in goed gezelschap zijn als ze bij je kopen. En dat anderen vóór hen goede ervaringen hadden. 

Social media of een andere vorm van ‘user generated content’ (UGC) gebruiken levensechte verhalen en voorbeelden om jouw merk tot leven te wekken. Dit is voor een prospect die voor een goede zakelijke beslissing staat veel waardevoller dan een verkoopbrochure. 

Jammer genoeg blijft dit social bewijs vaak beperkt tot online. Maar door social media te projecteren op schermen, tablets of zelfs mobiele apps kun je UGC ook op een fysieke locatie zichtbaar maken. 

Volgens onderzoek krijgt zelfs content van werknemers acht keer zoveel aandacht als content die het bedrijf deelt. Dus waarom zou je deze kans niet gebruiken om content direct van jouw werknemers te laten zien aan klanten, sollicitanten en andere relaties die jouw kantoor bezoeken?

5. Guerrilla marketing
Guerrilla of ‘belevenismarketing’ brengt je merk in een fysieke plaats tot leven op een manier die je bestaande en potentiële klanten kan verrassen en vermaken. Alles, van pennen met je naam erop tot muren bezaaid met post-its , tot het via een pop-up show live creëren van je website, kan zorgen voor golven van reacties op social media, PR en print. Veel b2b bedrijven slaan guerrilla campagnes over, maar waarom? B2b doelgroepen bestaan gewoon uit mensen die geïnspireerd willen worden of geëmotioneerd door een stuk content. Waarom breng je de volgende keer als je een productbrochure of een sales pitch wilt creëren je merk niet via een offline campagne tot leven?

Mensen geloven al in jouw bedrijf. Maar als je alleen online aanwezigheid kiest mis je een berg kansen die offline op je liggen te wachten. De verbinding van mens tot mens, face-to-face gesprekken en memorabele belevingen: het bestaat allemaal in offline marketing – je hoeft ze alleen een platform te bieden. (Bron: b2bmarketing.net)

Gastblogger: Mark McDermott, co-founder  Digital Products Studio en CEO Screencloud, gevestigd in Londen. 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken