7 onmisbare onderdelen in je marketingrapport

7 onmisbare onderdelen in je marketingrapport
  • B2b
  • 2 jan 2017 @ 09:00
  • 16531 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • Marketing

Als b2b marketeer wordt er behoorlijk veel van je verwacht. Zo dien je er - onder andere - voor te zorgen, dat de corporate website meer relevant webverkeer trekt en dat er een groter aantal betere leads wordt gegenereerd. Een gedegen inbound marketing strategie kan je daarbij goed van dienst zijn. Om daadwerkelijk aan te kunnen tonen, wat de geboekte resultaten zijn ten opzichte van de voorgaande perioden, is het verstandig om minimaal eenmaal per maand te zorgen voor een overzichtelijk en consistent (inbound) marketingrapport. Wat moet hier in staan?

De volgende 7 onderdelen zijn onmisbaar in je marketingrapport:

1. Website bezoekers en hun bron
Met dit overzicht kun je laten zien, hoe groot het bezoek aan je website is en over welke verschillende kanalen dit verdeeld is.

2. Hoeveelheid organische verkeer naar je website
Laat met behulp van dit overzicht zien wat het effect van je inbound marketing inspanningen is op de natuurlijke vindbaarheid van je website in de belangrijkste zoekmachines.

3. Prestaties van de verschillende landingspagina's
Toon hiermee aan welke landingspagina's (en dus white papers, e-books, case studies en dergelijke) het beste presteren.

4. Het verkeer naar de verschillende blogartikelen
Met dit overzicht kun je laten zien, welke onderwerpen het meest populair zijn bij je diverse (potentiële) klantgroepen.

5. Het bereik op social media van je onderneming
In welk social media kanaal is je onderneming het meest succesvol?  Breng de ontwikkeling van het aantal social media volgers per kanaal in kaart.

6. Het aantal inbound links ten opzichte van je concurrenten
Google hecht een grote waarde aan het aantal inkomende links naar je corporate website bij de bepaling van je ranking in zoekresultaten. Daarom is het van belang om dit aantal permanent te monitoren ten opzichte van je belangrijkste concurrenten.

7. Het aantal geïndexeerde pagina's ten opzichte van concurrenten
Hoe meer pagina's van je corporate website geïndexeerd zijn in Google, voor des te meer zoektermen deze vindbaar is. Ook hier is het handig om dit aantal permanent te vergelijken met het aantal geïndexeerde pagina's van concurrenten.

Hoe pak jij dat aan?
HubSpot is een tool waarmee wij bovenstaande gegevens zelf verzamelen. Natuurlijk is het ook mogelijk om deze gegevens te verzamelen met tools als Google Analytics en Moz. Wat zijn jouw ervaringen met het samenstellen van marketing rapporten? Kost het je veel tijd en moeite of maak je gebruik van een handige template?

 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken