Agile werken is geen doel op zich
- B2b
- 27 dec 2016 @ 14:45
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Agile marketingZakelijk
- 27 dec 2016 @ 14:45
- Gastblogger
De meeste organisaties hebben nu wel een level behaald in de wondere wereld van agile werken. Weekstarts, Kaizens, Scrums en Sprints, Retrospectives en Epics zijn gedefinieerd en ingepland. En terecht. Het kortcyclisch opleveren van toegevoegde waarde in nauwe afstemming met de klant levert sneller en beter door de klant geaccepteerde resultaten dan de traditionele waterval methode.
Toch gaan er vaak een paar dingen mis. Veelgehoorde issues bij een Agile werkwijze:
- Bij nacalculatie komen onvoorziene kosten voor met name afstemming, documentatie en onderhoud hoger uit.
- Klantcontact vindt plaats door de product owner, waardoor een team dat eerder zelf klantcontact had, zich ingekapseld voelt.
- Gerichtheid op de methode goed implementeren in plaats vanresultaten halen.
- Focus op de korte termijn sprintresultaten en verliezen van het overzicht over de toegevoegde waarde van het geheel, het zogenaamde ‘sprints opleveren’ in plaats van resultaat opleveren.
- De retro’s beperken zich tot ‘hoe ging het’ in plaats van ‘hoe verbeteren we ons op gedragsniveau zodat we eenvoudiger en sneller meer resultaten boeken'.
Drie stappen naar een meer zinvolle dan perfecte invoering van Agile:
1. Pas agile werken, zoals elk middel, toe op een wijze die aansluit bij de doelstelling: Houd je blik op wat de klant opgeleverd wil hebben en bepaal je prioriteiten op waarden gedreven. Houd oog voor wat je oplevert en waarom, in plaats van te focussen op de perfecte sprintplanning.
2. Sluit aan bij de identiteit van de organisatie. Elke organisatie is anders, dus hoe een middel moet worden ingezet ook. Bijvoorbeeld met meer of minder klantcontact via de Product Owner, afhankelijk van de wens van het team en de identiteit die je hebt richting de klant.
3. Gebruik de retrospectives om gedrag en verbetering van de huidige status te verbeteren, in plaats van het perfectioneren van de methode zelf
15 jaar geleden spraken we over Dynamic System Development. Kortcyclisch met de klant afgestemd. Nu spreken we over agile. Er zit logica in beide, maar hanteer de methode wijs.
Gastblogger: Grace Inklaar is change manager en eigenaar van Sententa.
Sententa is een netwerkorganisatie van Grace Inklaar, waarin zelfstandig ondernemers met verschillende expertises samenwerken. Dit zorgt ervoor dat we nooit mensen op de bank hebben zitten (ieder werkt voor zich), maar altijd toegang hebben tot de beste voor de klus en elkaar blijven uitdagen en inspireren.
De persoonlijke drijfveer van Grace - zie hier haar LinkedIn profiel - is het veranderen van organisaties in geïnspireerde en zinvolle ondernemingen waar mensen met plezier naar een doel streven.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
- [branded content] Congrescoach geeft... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing