Agile werken is geen doel op zich

Agile werken is geen doel op zich
  • B2b
  • 27 dec 2016 @ 14:45
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Agile marketingZakelijk

De meeste organisaties hebben nu wel een level behaald in de wondere wereld van agile werken. Weekstarts, Kaizens, Scrums en Sprints, Retrospectives en Epics zijn gedefinieerd en ingepland. En terecht. Het kortcyclisch opleveren van toegevoegde waarde in nauwe afstemming met de klant levert sneller en beter door de klant geaccepteerde resultaten dan de traditionele waterval methode.

Toch gaan er vaak een paar dingen mis. Veelgehoorde issues bij een Agile werkwijze:

  • Bij nacalculatie komen onvoorziene kosten voor met name afstemming, documentatie en onderhoud hoger uit.
  • Klantcontact vindt plaats door de product owner, waardoor een team dat eerder zelf klantcontact had, zich ingekapseld voelt.
  • Gerichtheid op de methode goed implementeren in plaats vanresultaten halen.
  • Focus op de korte termijn sprintresultaten en verliezen van het overzicht over de toegevoegde waarde van het geheel, het zogenaamde ‘sprints opleveren’ in plaats van  resultaat opleveren.
  • De retro’s beperken zich tot ‘hoe ging het’ in plaats van ‘hoe verbeteren we ons op gedragsniveau zodat we eenvoudiger en sneller meer resultaten boeken'. 

Drie stappen naar een meer zinvolle dan perfecte invoering van Agile:

1. Pas agile werken, zoals elk middel, toe op een wijze die aansluit bij de doelstelling: Houd je blik op wat de klant opgeleverd wil hebben en bepaal je prioriteiten op waarden gedreven. Houd oog voor wat je oplevert en waarom, in plaats van te focussen op de perfecte sprintplanning.

2. Sluit aan bij de identiteit van de organisatie. Elke organisatie is anders, dus hoe een middel moet worden ingezet ook. Bijvoorbeeld met meer of minder klantcontact via de Product Owner, afhankelijk van de wens van het team en de identiteit die je hebt richting de klant.

3. Gebruik de retrospectives om gedrag en verbetering van de huidige status te verbeteren, in plaats van het perfectioneren van de methode zelf

15 jaar geleden spraken we over Dynamic System Development. Kortcyclisch met de klant afgestemd. Nu spreken we over agile. Er zit logica in beide, maar hanteer de methode wijs.  

Gastblogger: Grace Inklaar is change manager en eigenaar van Sententa.
Sententa is een netwerkorganisatie van Grace Inklaar, waarin zelfstandig ondernemers met verschillende expertises samenwerken. Dit zorgt ervoor dat we nooit mensen op de bank hebben zitten (ieder werkt voor zich), maar altijd toegang hebben tot de beste voor de klus en elkaar blijven uitdagen en inspireren.

De persoonlijke drijfveer van Grace - zie hier haar LinkedIn profiel - is het veranderen van organisaties in geïnspireerde en zinvolle ondernemingen waar mensen met plezier naar een doel streven.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken