In 6 stappen naar een internationale merknaam
- B2b
- 3 jan 2017 @ 09:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MerkenOnderzoek
- 3 jan 2017 @ 09:00
- Gastblogger
Je vraagt je vast weleens af hoe een merknaam ontstaat. Vaak denken we dat merknamen het resultaat zijn van een grondig strategisch proces, maar dat blijkt vaak wel mee te vallen. De naam ‘Apple’ is bedacht door Steve Jobs tijdens een bezoek aan een appelboomgaard en hij besloot dat het woord Apple ‘leuk, inspirerend en niet intimiderend’ was.
Jeff Bezos wilde een merknaam die begon met een ‘A’, omdat het in die tijd een trend was om je merknaam te laten beginnen met een letter die vroeg in het alfabet stond. Hij bedacht daarom de naam ‘Amazon’, de grootste rivier ter wereld, om zijn grootse ambities door te laten klinken.
Internationale naam voor Werkspot
Ik stond twee jaar geleden voor de uitdaging om een internationale merknaam voor Werkspot te verzinnen. Werkspot is het platform dat vakman en consument bij elkaar brengt. Nadat we flink groeiden met Werkspot in Nederland, besloten we dat het tijd werd ons bedrijf internationaal uit te rollen. Maar is onze merknaam wel geschikt voor het buitenland? Kunnen mensen de naam uitspreken en is de naam in sommige landen niet toevallig een scheldwoord?
In deze blog leg ik uit hoe wij in 6 stappen tot de merknaam Instapro zijn gekomen en de internationale roll-out voor Instapro.it in Italië succesvol hebben laten verlopen.
1. Test je huidige merknaam: Voordat we begonnen met het proces van het verzinnen van een nieuwe naam, wilden we eerst onderzoeken of we onze Nederlandse merknaam niet gewoon internationaal konden gebruiken. Dat bleek niet het geval. Aangezien we de ambitie hebben om ons merk in heel Europa uit te rollen, hebben we onze merknaam in diverse Europese talen getest. We ontdekten dat Italianen, Duitsers en Polen de naam ‘Werkspot’ goed konden uitspreken en redelijk konden spellen. Voor Spanjaarden en Engelsen bleek dit totaal niet te werken. Met name de Spanjaarden hadden grote moeite met de ‘W’ en de ‘RK’. We besloten dus dat een nieuwe merknaam noodzakelijk was en het harde werk begon.
2. Doe onderzoek: We hebben eerst goed gekeken naar hoe andere merken dit hebben aangepakt. Rocket Internet komt continu met prettig klinkende merknamen, zoals Zalando, Sarenza en Trivago. Toen we deze namen analyseerden, ontdekten we dat bepaalde letters geschikt zijn voor bijna alle talen, namelijk de D, L, M, N, P, R, S, T, Z, A, O, E en I. Dit hebben we als een vereiste aangehouden.
3. Bepaal wat belangrijk is: Maak een goed overzicht met de belangrijkste vereisten. Wil je bijvoorbeeld dat je merknaam functioneel is? Dat zou handig kunnen zijn, maar laat het je scope voor de toekomst niet te veel beïnvloeden. Onthoud ook dat korte URL’s, met twee of maximaal 3 lettergrepen, beter werken. Een laatste belangrijke vereiste is dat de domeinnaam nog beschikbaar, of over te nemen is.
4. Organiseer een brainstorm: Daarna is het tijd voor de brainstorm. Beperk je hierbij alsjeblieft niet tot alleen het marketingteam of de mensen die hoog in de boom zitten. Nodig een goede dwarsdoorsnede van de organisatie uit en laat iedereen vrijuit denken en roepen. Maak een shortlist van maximaal drie goede namen om mee verder te gaan. Zorg ervoor dat je tijdens de brainstorm de verzonnen opties meteen checkt als domeinnaam, want de meeste goede merknamen zijn simpelweg al verzonnen en in gebruik.
5. Test de nieuwe merknaam: Wanneer je denkt dat je een goede naam verzonnen hebt, is het cruciaal dat je deze opnieuw gaat testen. Hoe blij je ook bent met jouw gouden ei, meestal blijken we toch iets minder briljant dan we denken. Het testen is echt een belangrijke stap en ik raad aan om de bedachte merknaam te testen bij zowel toekomstige klanten uit diverse landen als internationale taalexperts. Wij lieten onze shortlist testen door een bureau gespecialiseerd in linguistisch onderzoek. De naam is getest op directe associaties, uitspreekbaarheid en spelling voor als de merknaam in een radiocommercial wordt gebruikt. Zij kwamen met een duidelijke winnaar terug: Instapro. Dit was gelukkig precies dezelfde naam die wij zelf ook het beste vonden.
6. Claim domeinnamen en handelsmerken: Nu begint het administratieve gedeelte. Claim de URL’s, registreer het handelsmerk en zorg ervoor dat je de sociale kanalen die je wilt gaan gebruiken vast claimt, zodat je daar later snel mee aan de slag kan. In dit geval was het nog een hele kluif om Instapro.com te krijgen, waarbij ik een eenmanszaak uit het niets heb op gebeld of ik hun domeinnaam kon kopen. Uiteindelijk heb ik deze voor een redelijk bedrag kunnen overnemen want een goede prijsbepaling voor een domeinnaam blijft toch een beetje wat de gek ervoor geeft.
Alle Europese talen
Na deze 6 stappen konden we Werkspot voor Europa re-branden naar Instapro en we zijn erg tevreden met de naam. ‘Insta’ staat voor ‘instant’ en ‘snel’, ‘pro’ staat voor ‘professional’ en heeft een positieve connotatie. De naam is eenvoudig te spellen en uit te spreken in alle Europese talen. Bij ons kwam de naam helaas niet aanwaaien na het bezoek aan een appelboomgaard, maar we zijn blij dat we het op deze manier aangepakt hebben. Instapro.it is inmiddels succesvol gelanceerd en we zijn er klaar voor om Instapro uit te rollen in andere landen.
Gastblogger: Martin Jellema
Martin is Chief Commercial Officer bij Werkspot | Instapro en is daarbij verantwoordelijk voor een team van 70 professionals verdeeld over Marketing, Sales en Customer Experience. Vanuit verschillende rollen is hij al 15 jaar actief in het realiseren van online groei. Voor Werkspot | Instapro heeft hij als strategy consultant en business manager gewerkt bij onder andere VNU Media, The Nielsen Company en NPM Capital.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing