Hoe je met de juiste data de juiste klanten vindt

Hoe je met de juiste data de juiste klanten vindt
  • B2b
  • 2 mrt 2017 @ 15:56
  • 18145 x gelezen
  • Link
  • Laura van Stralen
    Laura van Stralen

    marketing en communicatie medewerker
    Sizo Solutions
  • Geen tag

Exact weten wie je moet benaderen, met de juiste boodschap, op het juiste moment is de sleutel tot effectieve marketing en sales. Bij prospects die passen binnen het door jou bepaalde klantprofiel zal de kans op verkoopsucces groter zijn. Het is dus de uitdaging om je te richten op prospects die binnen jouw klantprofiel passen. Immers, waarom zou je tijd en geld besteden aan campagnes voor een publiek dat jouw boodschap niet wil horen?

Er is data genoeg, maar maak er slim gebruik van. Om een klantprofiel te bepalen, werd tot voor kort voornamelijk gebruikgemaakt van basisgegevens zoals: grootte van het bedrijf, SBI-code en locatie. Tegenwoordig is het mogelijk om een veel duidelijker beeld van je ideale klant te ontdekken. Dit is mogelijk dankzij onlinedata waarbij je een veel beter beeld krijgt van een organisatie en de personen die bij een organisatie werken. Het web is de grootste database met informatie die er bestaat. Alle informatie over een bedrijf is namelijk online te vinden.

Allereerst heb je de eigen website van een organisatie waar oneindig veel informatie op staat. Wat kan je daar dan mee? Neem bijvoorbeeld een website waarop vermeld wordt dat een organisatie aan sponsoring doet, dan zegt dat iets over het gedrag van een organisatie. Ook de nieuwsberichten die een organisatie zelf plaatst, bieden veel informatie. Een verhuizing, de lancering van een nieuw product of nieuwe medewerkers, het is allemaal informatie die iets zegt over het gedrag van een organisatie. Gedrag waar jij op in kunt spelen.

Juiste data

Naast websites gebruikt iedere organisatie vandaag de dag wel enige vorm van social media. Denk eens aan al die statusupdates, filmpjes, posts en tweets die de wereld in geslingerd worden. Daar zit een bak aan informatie in die veel zegt over wat een organisatie of contactpersoon belangrijk vindt en wat hen bezighoudt.Het gaat om de juiste data, niet om de hoeveelheid data Om het perfecte klantprofiel te kunnen bepalen, zal je al deze varianten van data met elkaar moeten combineren. Hoe specifieker de data is die je verzamelt over een organisatie, hoe beter je in staat bent om te segmenteren. Echter, dat wil niet zeggen dat je het hele web moet leegtrekken. Nietszeggende informatie vertroebelt je klantprofiel alleen maar.

Begin dus niet met het lukraak verzamelen van klantgegevens, omdat je een zogenaamd volledig klantbeeld wilt hebben dat misschien in de toekomst van pas komt. Het verzamelen van data met de juiste waarde is de uitdaging, niet het verzamelen van zoveel mogelijk data.

 

 

 

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken