Beken kleur voor bruikbare buyer persona
- B2b
- 10 apr 2017 @ 15:36
- Link
-
Linda Cornelissen
Senior B2B Consultant
Kantar TNS - Geen tag
- 10 apr 2017 @ 15:36
- Linda Cornelissen
Steeds meer bedrijven laten MI/BI-managers en data-analisten graven in de enorme brij aan data die ze hebben verzameld over het gedrag van hun klanten. De analisten gaan op zoek naar patronen in dat gedrag voor een gerichtere sales- en marketingaanpak.
Maar de brij aan big data levert niet automatisch smart insights. Na de Why van Sinek horen we nu de roep om een Purpose. Terecht wat mij betreft, werken met klantsegmenten zonder dat je weet wat de achterliggende doelen en drijfveren van die groepen klanten zijn, is onvoldoende bruikbaar.
Purpose
De laatste tijd ervaar ik dan ook een toenemende vraag naar meer bruikbare persona’s. Kersverse CX-managers nemen het voortouw en brengen klantreizen in kaart om ze te kunnen optimaliseren. Geregeld wordt daarbij de good old trial & error methode ingezet om te onderzoeken hoe je de digitale klantreis kunt optimaliseren. Inmiddels beter bekend als AB-testing. Je kijkt daarbij puur naar welke variant meer het gewenste effect heeft: A of B.
Maar een webmanager snapt niet automatisch waarom A of B beter werkt. Een bruikbare Buyer Persona geeft hem wél een goed inzicht in de achterliggende menselijke drijfveren. Zo leren we menselijk gedrag - zowel privé als in de professionele rol - beter begrijpen. Tony Zambito bestudeert al vijftien jaar buying behavior in b2b Hij breekt net als ik een lans voor het bestuderen van klantgedrag vanuit de Purpose van doelgroepen. (Als één van de weinigen in Europa volgde ik een meerdaagse Masterclass en mag ik me nu Certified Buyer Persona Master noemen).
Profiling
Bij het gebruik van Buyer Persona’s moet je wel in de gaten houden dat een Buyer Persona opstellen veel meer is dan alleen profiling van socio-demografische kenmerken of merkvoorkeuren van klantsegmenten. Een goed bruikbare Buyer Persona bouw je op rond de achterliggende doelen (Purpose) die een bepaald type kopers nastreeft. Vanuit de gedachte dat kopers belangrijke keuzes maken in het licht van een groter (levens)doel of drijfveer. Een belangrijk voorbeeld van die doelen en drijfveren is de behoefte aan Veiligheid, Voortbestaan of Vrijheid.
Database
Bedrijven hebben in dit digitale tijdperk nog meer dan voorheen de behoefte om klantsegmenten zoveel mogelijk te oormerken in een CRM-systeem. Echter, veelal zijn alleen harde’ socio-demografische kenmerken voorhanden, evenals historisch gedrag, productbezit en de lengte van de klantrelatie.De softere kenmerken, zoals Purpose of drijfveer, komen we amper tegen in databases met klantkenmerken. Dat is een gemiste kans als je je klant écht wil leren kunnen. In de toekomst zal dat mijns inziens zeker veranderen.
Kleur
Natuurlijk is het prachtig als je je Buyer Persona’s hebt verrijkt met drijfveren en doelen, maar hoe maak je die Persona’s ook in de praktijk gemakkelijk bruikbaar? Ik geloof zelf dat kleurenmethodieken daarbij een uitkomst zijn.
Kleuren worden over de hele wereld ingezet vanwege hun symboliek. Ze verwijzen naar verschillende persoonlijkheden of communicatiestijlen. Ze verwijzen naar gevoelens of oude gebruiken in de natuur, het geloof of de politiek. Kleur bekennen fungeert ook in een zakelijke omgeving als kader, als houvast. Je komt het tegen in veel modellen die helpen de complexe wereld te versimpelen. Het groene segment staat dan bijvoorbeeld voor de safety zoeker voor wie harmonie belangrijk is, en het rode juist voor de avonturier die zijn leven graag in eigen hand houdt.
Mijn boodschap is dan ook: verrijk je persona’s met diepgaander doelen en drijfveren én gebruik de symboliek van kleuren om deze verrijkte persona’s in je organisatie tot leven te wekken en praktisch te kunnen gebruiken.
-
Linda Cornelissen
- Werkt bij: Kantar TNS
- Functie: Senior B2B Consultant
- Website:http://www.tns-nipo.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing