Waar zijn de Nederlandse celebrity CEO's?

Waar zijn de Nederlandse celebrity CEO's?
  • B2b
  • 15 mei 2017 @ 09:46
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Strategie

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Ook als je in Nederland CEO wordt, blijf je 'one of the guys'. CEO stars zoals Richard Branson, Elon Musk, Jack Ma en Jamie Dimon hebben we in Nederland eigenlijk niet. Pieter Zwart doet het goed, maar daar houdt het eigenlijk al op.

Terwijl op de voorgrond treden als CEO veel kan doen voor de reputatie van de organisatie. Een zichtbaar inspirerende frontman of -vrouw kan de hele organisatie een boost geven. Een strategische investering dus, maar veelal onbenut. Zichtbaar zijn als CEO is geen doel op zich. Het is een middel om te bouwen aan de reputatie van een organisatie, de organisatie een menselijk gezicht te geven, personeel aan te trekken of thought leadership te claimen.

Een CEO is de eindbaas (of -bazin) van een bedrijf. Wat hij of zij zegt, straalt af op de hele organisatie. De woorden van ‘de baas’ wegen nou eenmaal zwaar. Sterker nog: ze houden direct verband met de reputatie van het bedrijf. En daarom moeten alle CEO’s eraan geloven en in- en extern op de voorgrond treden. Ook als het niet bij je past om een publiek figuur te zijn. Jouw woorden en zichtbaarheid gaan het verschil maken en gaan ervoor zorgen dat de grootste talenten bij het bedrijf willen werken.

Mensen zijn geïnteresseerd in mensen. We vinden Tesla allemaal een gaaf bedrijf, omdat we de gedrevenheid en de visie van Elon Musk inspirerend vinden. Hetzelfde gold voor Steve Jobs toen hij nog leefde. Miljoenen mensen lagen aan zijn voeten. Hij had een magisch effect op het bedrijf en op de koers.

Natuurlijk zijn er genoeg redenen om het niet te doen. ‘Het heeft voor mij geen prioriteit.’ ‘Ik ben bang om in discussies te belanden.’ ‘Ik ben bang om iets verkeerds te zeggen.’ En de klassieker: ‘We doen het nu toch ook niet?’ De CEO in de spotlights zetten is een kans voor elke organisatie – in welke branche dan ook. Het is vandaag de dag geen optie om het niet meer te doen. Een reputatie heeft de organisatie al. Ga deze positief beïnvloeden.

3 tips om te starten met CEO profiling

1.     Een goed verhaal.

Als leider moet je mensen in beweging brengen, kunnen inspireren en raken. Dat begint allemaal bij een goed en persoonlijk verhaal. Een persoonlijke visie die uiteraard naadloos aansluit op die van de organisatie. Dit klinkt misschien simpel, maar hier moet wel alles samenkomen: ratio, emotie en het moet concreet zijn. Geen holle termen. Op welke thema’s wil je communiceren, hoe draagt dat bij aan de organisatie?

2.     Go social.

Uit eerder onderzoek van Forbes bleek dat de meest besproken CEO’s op social media de meest waardevolle merken ter wereld leiden. Daarbij is het natuurlijk uitermate geschikt om direct te engagen met het grote publiek en expertise evenals interesses uit te dragen. Uiteraard moet de personal brand complementair blijven aan de corporate brand. Guidelines en definiëren wat je wel en niet wil uitdragen via deze social kanalen is aan te raden.

3.     Ga de bühne op.

Een frontman en -vrouw moet letterlijk de bühne op om het verhaal over te brengen en mensen te inspireren. Van toespraken aan eigen personeel tot events, conferenties en een TED-talk. Elk kratje is een kans om jouw verhaal en dat van de organisatie te delen en mensen mee te krijgen, ook je eigen personeel.

 

Door: Evelien Remmelts, senior pr adviseur bij Het PR Bureau.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken