Data zijn straks heilig: inbound marketing to the rescue!

Data zijn straks heilig: inbound marketing to the rescue!
  • B2b
  • 14 aug 2017 @ 11:09
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De dag dat de nieuwe privacywetgeving van kracht wordt nadert snel: vanaf 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voor alle EU landen. Een belangrijk verschil met de oude wetgeving is dat persoonsgegevens straks met nog meer zorg moeten worden behandeld. Wat houdt deze wetgeving in en wat kun je als marketeer doen om deze regelgeving niet in de weg te laten staan van je succes?

Alle burgers en hun gegevens worden straks nog beter beschermd. Het is zelfs zo dat consumenten een bedrijf kunnen verzoeken om hun persoonlijke data te verwijderen en ze zelf kunnen bepalen hoe hun data wordt gebruikt. Dit heeft gevolgen voor marketeers en de manier waarop ze omgaan met persoonsgegevens. Je hebt te allen tijde toestemming nodig van je prospect voordat je hen via e-mail gaat benaderen, ook moet je dit kunnen aantonen. Daarnaast moet de naam van het bedrijf duidelijk zichtbaar zijn als je een e-mail verstuurt. Logo en afzendernaam moeten overeenkomen en er mag geen no-reply e-mailadres meer gebruikt worden.

Toch effectief leads genereren

Hoe kun je als marketeer straks dan toch nog leads blijven genereren en verkopen als, bijvoorbeeld, e-mailmarketing lastiger gaat worden? Hier komt inbound marketing om de hoek kijken. Met inbound marketing trek je namelijk de leads naar je toe met relevante en zinvolle content waarin problemen en behoeften van je ideale klant worden beschreven. Je voegt waarde toe aan het koopproces van jouw prospect en je bouwt vertrouwen op. Door prospects aan te trekken met jouw content hoef je hen niet meer op de koude, outbound manier te benaderen. Hierdoor is de kans dat je de AVG-regels overtreedt vrijwel nihil.

Als je nog niet goed weet hoe je met inbound marketing succesvol kunt zijn, volg dan deze vier stappen:

• Creëer content waarin de uitdagingen van je prospect beschreven staan en hoe jij dit als bedrijf gaat oplossen

• Houd je website actueel, zorg voor een duidelijke weergave van je bedrijf en verzamel al je content overzichtelijk op één plek

• Haal zoveel mogelijk verkeer naar je website door je content op zo’n manier te schrijven dat de zoekmachines begrijpen wat er staat, oftewel het SEO-proof te maken en zorg dat je goed vindbaar bent op Google

• Vraag om contactgegevens voordat je prospect een whitepaper kan inzien, en vergeet niet om toestemming te vragen om met hen contact op te kunnen nemen. Zo voldoe je aan de AVG en help je een prospect met zijn koopbeslissing.

Creatievere marketingcampagnes zijn straks een must

De privacywetgeving zorgt er indirect voor dat marketeers zich meer moeten gaan richten op creatievere marketingcampagnes om zo toch leads te genereren. Massa e-mailcampagnes zitten er niet meer in. Zo lang je relevant bent en je prospect daadwerkelijk kunt helpen met het oplossen van een probleem, beleef je straks veel plezier aan inbound marketing. Dan bedenk je je wellicht waarom je dit niet eerder bent gaan doen.

Dit blog is geschreven door Leonie Kingma, marketing services manager bij LEWIS

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken