Hoe vind je de juiste mensen?

Hoe vind je de juiste mensen?
  • B2b
  • 8 feb 2018 @ 13:35
  • 33312 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Geen tag

De economie trekt aan en talent is schaars. Het vinden van de juiste mensen is in toenemende mate een mix van mensenwerk en het slim gebruiken van technologie en data.

Hays ontwikkelde een nieuw model voor recruitment: Find & Engage. Sholto Douglas-Home, CMO van recruitmentorganisatie Hays over de trends en ontwikkelingen op gebied van recruitment.

De klassieke aanpak van organisaties die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers: adverteer je vacatures en wacht op reacties van actief werkzoekenden. Het is nog steeds een veelgebruikte strategie in de markt, maar dit model werkt onvoldoende in de strijd om talent. Hiermee richten organisaties zich enkel op de actief werkzoekenden en missen de excellente kandidaten die zelf (nog) niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Bovendien leidt het gemak waarmee baanzoekers reageren op online vacatures tot een golf aan sollicitaties van kandidaten die niet goed aansluiten op het gevraagde profiel. Het kost organisaties onnodig veel tijd en geld om deze berg aan reacties te beoordelen.

Data én relaties: persoonlijk op grote schaal
In de huidige arbeidsmarkt waarin talent schaars is, ontkomen werkgevers er niet aan om hun recruitmentproces te vernieuwen. Door de groep van potentiële kandidaten aanzienlijk uit te breiden. Bijvoorbeeld via actief zoeken naar talenten in online communities en het gebruik van data science tools om geschikte professionals in beeld te krijgen. Deze potentiële kandidaten solliciteren niet vaak uit zichzelf, maar hebben wel latente interesse in een nieuwe baan. Het nieuwe model van Hays benadrukt het belang van de persoonlijke relatie in het hart van recruitment. Met behulp van digitale technologie en data science kan dit nu worden toegepast op een enorme schaal. Dat was niet eerder mogelijk. Hays gelooft dat dit duurzame model toonaangevend voor de toekomst is. Sterker: voor ons als recruitmentbureau is het al zover. Zo zijn de kandidaten die wij plaatsen bij organisaties voor het overgrote deel door onze specialisten zelf actief gescout. Dat was vroeger echt anders, toen kwamen we nog een heel eind met het adverteren van interessante jobs. Die tijd is voorbij.

 

Wat betekent dit in de praktijk voor organisaties en bedrijven? Wat kunnen zij doen om de juiste mensen binnen te halen? 3 adviezen:

  1. Werk aan een lange termijn strategie: mix mensenwerk en technologie
    Succesvol recruitment vraagt om een strategie voor de lange termijn. Natuurlijk ben je vandaag op zoek naar de juiste professionals, maar vooruitstrevende organisaties kijken vooruit. Welke talenten heb je nodig om de komende jaren te blijven groeien? In die mensen moet je vandaag al investeren. En dat gebeurt in toenemende mate online. Door via sociale netwerken al een band op te bouwen. Daarbij is het zaak om de digitale mogelijkheden optimaal te benutten en kennis uit verschillende databronnen om te zetten in inzichten. Bijvoorbeeld door talenten op het netvlies te krijgen (‘talent mapping’). Vervolgens kan de organisatie of recruiter dit koppelen aan de eigen vaardigheden en persoonlijke relaties. Want de kracht van technologie is onontbeerlijk tegenwoordig, maar recruitment blijft mensenwerk.  
     
  2. Luister naar de mensen in de markt en creëer interessante content
    Hoe krijg je professionals zover dat zij interesse tonen in jouw organisatie? Natuurlijk, een sterk en authentiek werkgeversmerk is essentieel. Maar zo’n ‘employer brand’ met een visie, een purpose en een bijpassend imago is slechts de basis. Het aangaan van een (persoonlijke) relatie met je doelgroep is cruciaal. Dat betekent relaties opbouwen met potentiële kandidaten. Om zo hun interesses en prioriteiten te leren kennen. Werkgevers die kandidaten willen binden en boeien, moeten wat weggeven: waardevolle inzichten en relevante content in de vorm van inspiratie en advies. Bijvoorbeeld door interessante artikelen en blogs met hoogwaardige en nieuwe kennis te delen. Om dit op een persoonlijke en relevante manier te doen, moet je als organisatie goed weten wat er speelt bij je doelgroep en moeten de kandidaten ook echt de interactie met jou willen aangaan.
    De lat voor deze content ligt steeds hoger: geen ellenlange inhoudelijke rapporten meer, maar aantrekkelijke (animatie)video’s, visuals en podcasts zetten de toon. Zo zorg je ervoor dat de kandidaten die je vindt ook echt een relatie met je willen aangaan.
     
  3. Haal de juiste (marketing)technologie in huis
    Veel organisaties herkennen de Find & Engage-aanpak. Maar het overgrote deel beschikt niet over de juiste technologieën om op een slimme manier contact te leggen en te onderhouden met potentiële kandidaten. Apart is dat bedrijven vaak wel diverse marketing tools inzetten voor de verkoop van producten en diensten, maar niet als recruitmentinstrument. Een gemiste kans. Technologische en digitale middelen zijn in de huidige tijd onmisbaar bij het aantrekken van talent uit de markt. Daarbij wordt de menselijke factor in toenemende mate cruciaal voor de groei van organisaties en bedrijven. Dankzij de draaiende economie liggen er legio kansen, maar ik zie steeds vaker dat bedrijven niet meer kunnen groeien, omdat ze simpelweg de extra mensen niet kunnen vinden.

Zo vuren technologie, de digitale dynamiek en de opkomst van data-science en artificial intelligence (AI) veranderingen aan en creëren zo continu nieuwe manieren van werken. Tegelijkertijd blijft de onderliggende opdracht hetzelfde: hoe vind je de beste mensen voor jouw organisatie? De behoefte aan de beste talenten blijft, maar de manier om deze kandidaten binnen te halen verandert totaal. En dat vraagt een nieuwe aanpak van organisaties. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt.

Sholto Douglas-Home is Chief Marketing Officer van Hays. Daarnaast is hij lid van de Advisory Board of Warwick Business School’s MSc in Marketing & Strategy en een ‘Fellow of the Chartered Institute of Marketing’. Sholto is daarnaast actief als freelance restaurant-recensent en is sinds 1996 een Londong Editor van de Zagat Survey (een bedrijf van Google).

Lees de complete visie De Transformatie van Recruitment: De kunst en wetenschap van een succesvol model

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken