Millennials zijn net mensen

Millennials zijn net mensen
  • B2b
  • 6 aug 2018 @ 14:36
  • 14547 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • HR

Generatie Y krijgt vaak een bak vooroordelen over zich heen. Ze zouden ontrouw zijn, ongehoorzaam en ondankbaar. Zo kun je het zien, maar dat is niet helemaal eerlijk. Millennials zijn namelijk net mensen. Die reageren op de tijd waarin we leven.

1. Waarom is Generatie Y zo ongehoorzaam?

Wil je iemand die tussen 1985 en 2000 is geboren, de slappe lach bezorgen? Zeg dan: ik wil dat je dat doet... gewoon... omdat ik het zeg. Millennials zijn wars van procedures en nemen managers die vanuit macht regeren niet serieus. En geef ze eens ongelijk. Want hoe meer managementlagen een organisatie krijgt, hoe stroperiger, bureaucratischer en meer gericht op controle die wordt. Waardoor de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers daalt. Waarom zou je medewerkers geweld aandoen met een overvloed aan procedures, door hen te betuttelen en klein te houden? Binnen Effectory werken veel millennials (ook wel generatie Y medewerkers genoemd). Om ze lekker te laten werken, werken we in grote mate zelfsturend. Dit wil niet zeggen dat zelfsturing altijd de oplossing is. Maar nieuwe managementlagen zijn dat zeker niet.

2. Waarom is Generatie Y zo ontrouw?

Veel werkgevers klagen dat Generatie Y zich niet lijkt te willen committeren. Maar waarom zou je je committeren aan organisaties die de voorkeur geven aan flexibele contracten? Natuurlijk, het is niet meer mogelijk om medewerkers lifetime employment aan te bieden. En dat zoeken jonge medewerkers ook helemaal niet. Ga daarom de dialoog aan en ontdek waar ze wél naar op zoek zijn. Werk je graag samen met zzp'ers? Dat is prima, maar kies dan niet voor hapsnap-bestellingen. Ga niet in zee met de freelancer die vandaag het laagste tarief biedt. Maar investeer echt in de werkrelatie. Wees daarbij niet bang om kennis te delen. Stel je organisatie open. Want transparantie leidt tot innovatie.

3. Waarom is Generatie Y zo ondankbaar?

Generatie Y blijkt niet altijd blij te zijn met zaken die op het eerste gezicht geweldig lijken, waaronder Het Nieuwe Werken (HNW). Hoe komt dat? Veel organisaties hebben Het Nieuwe Werken (HNW) de afgelopen tien jaar aangegrepen als besparingsmaatregel. Daarin gestimuleerd door IT-leverancier, maar niet altijd ondersteund door een aangepaste manier van leidinggeven. Daardoor heeft HNW bij sommige mensen, waaronder veel millennials, een slechte naam gekregen. Dat is onterecht. Want als je HNW goed uitvoert, dan zit ook Generatie Y er wel degelijk op te wachten. Cruciaal daarbij is dat je HNW niet verplicht stelt. Dat kan door voldoende werkplekken te bieden en te zorgen voor een gezonde variëteit. Zodat mensen kunnen overleggen, maar ook de gelegenheid krijgen zich echt te concentreren. Kies daarnaast voor ruime openingstijden, om een goede balans tussen werk en privé te ondersteunen. Gun medewerkers de vrijheid. Werk op basis van vertrouwen. Aanwezigheidssoftware, prikklokken, ze zijn allemaal uit den boze.

4. Waarom wil Generatie Y per sé het verschil maken?

Millennials zijn op zoek naar authenticiteit, ook in hun werk. Ze voelen zich aangetrokken tot organisaties die bijdragen aan een betere wereld. Als je als werkgever vergeet te appelleren aan dat gevoel, dan mis je veel betrokkenheid en bevlogenheid. En kapen hippe start-ups de talenten voor je neus weg. Veel grotere organisaties vragen zich wanhopig af of hun eigen organisatie nog wel toekomstbestendig is. Ze proberen het goede voorbeeld af te kijken. En maken bijvoorbeeld een rondreis door Silicon Valley. Maar dat getuigt niet echt van innovatiekracht. Ze missen de essentie: hun eigen medewerkers. Die hebben alle antwoorden meestal al wel in huis. Durf meer te vragen aan ze. 

Door: Guido Heezen.

Deze blog verscheen eerder op de website van Effectory.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken