B2B PR: wat nodig is, is lef!

B2B PR: wat nodig is, is lef!
  • B2b
  • 7 sep 2018 @ 10:28
  • 12145 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • PR

Het maken van creatieve B2B PR-plannen is voor ons dagelijkse (maar leuke!) kost. Toch zie ik dat creatieve campagnes vaak sneuvelen in de uiteindelijke uitvoer van PR-plannen. Veelal kiezen klanten toch alleen voor het onderdeel corporate PR.

We hebben het hier over productnieuws, new hires of bedrijfsnieuws, in de vorm van persberichten, blogs en interviews. Effectief en belangrijk, maar zeker niet het meest creatieve onderdeel van een plan. Hoe zorgen we ervoor dat de creativiteit van PR-plannen omhoog gaat?

Koudwatervrees & budgetten

Waarom kiezen klanten in veel gevallen alleen voor corporate PR? Die vraag heeft mij de laatste tijd beziggehouden. Ik denk dat er meerdere factoren een rol spelen, waaronder koudwatervrees. Er is vaak wat meer lef nodig om te kiezen voor een opvallende campagne. Communiceren over successen binnen de organisatie valt veel meer binnen de comfortzone en wordt gezien als een must have. Uiteraard spelen budgetten ook een rol. Voor een geïntegreerde campagne is vaak een substantieel budget nodig om het echt te laten slagen. Er moet content geproduceerd worden, er moet (social) media ingekocht worden, et cetera. Als het stukje corporate PR de must have is en de campagne een nice to have, dan kan je wel nagaan welk onderdeel snel sneuvelt.

Hand in eigen boezem

Eerlijk is eerlijk: we moeten ook hand in eigen boezem steken. Is het wel zo aannemelijk om te denken dat klanten direct warm lopen voor jouw creatieve campagne idee? Bij het maken van de plannen hebben we snel de neiging om na één inputgesprek een dichtgetimmerd plan te presenteren. Vaak gebeurt dat tot op de kleinste deliverable en detail. Logisch ook, want de algemene aanname is dat de klant wil weten wat hij voor zijn investering kan verwachten. Maar het afbreukrisico is groot. Want als dat ene idee nou (net) niet lekker past bij de ideeën van de klant? Het drukt niet alleen de stemming, het geeft ook een gevoel van falen. Wat eens in jouw hoofd zat als een fantastische campagne, wordt vermorzeld tot een aardig ideetje, waar we wellicht “later in het jaar nog eens naar moeten kijken”.

Al het goede komt in drievoud

Daarom stappen wij af van het idee dat de klant per se, bij het begin van het campagnevoorstel, exact wil weten wat de value for money is. Die krijgt hij heus wel, maar in een later stadium, zodra het campagne-idee inmiddels in zijn hoofd een episch plan is geworden. We nemen de (potentiele) klant mee in het hele brainstormproces, laten zien welke ideeën we hadden, welke afgeschoten zijn, wat onze struggles waren en waar we heel enthousiast van werden. Uiteindelijk beperken we ons in de presentatie tot drie topideeën. Er zijn diverse theorieën die onderschrijven dat het geven van meerdere keuzes helpt bij het maken van een beslissing (anchoring, ofwel het (on)bewust aanbieden van vergelijkingsmateriaal), maar dat te veel keus juist weer leidt tot het uitstellen van het beslismoment (paradox of choice). Drie opties geven is overzichtelijk en de kans dat er een idee bij zit dat de klant erg aanspreekt, is groot. Daarnaast biedt een dergelijke presentatie voldoende stof tot discussie en een verdere brainstorm. Ideaal, omdat je zo kan aanvoelen hoe je je de volgende stap, het uitgewerkte plan moet invullen en aanpassen. De kans dat deze spot on is, is aanzienlijk groter.

Creatief, creatiever, creatiefst

Er kleeft nog een ander belangrijk voordeel aan het voorstellen van drie campagne-ideeën. Het geeft namelijk een enorme boost aan de creativiteit van de ideeën. Immers, als je in een brainstormsessie wordt gedwongen om meerdere toffe en effectieve ideeën te verzinnen, komt dat ten goede aan de originaliteit en de kwaliteit. Door verder te denken dan een enkel plan word je gedwongen om te excelleren. Ideeën worden continu overtroffen door betere en uiteindelijk kies je voor de drie allerbeste. Ofwel, de weg van de minste weerstand wordt geëlimineerd in het brainstormproces. Het getal drie is niet voor niets in de getallensymboliek een heilig cijfer…

Auteur: Lisanne van der Drift, Creative Director bij Marcommit

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken