[column] Buzzwords en wat je er wel mee kunt

[column] Buzzwords en wat je er wel mee kunt
  • B2b
  • 6 nov 2018 @ 08:54
  • 8388 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Je kent het wel: je wekelijkse overleg met je marketingcollega’s over de voortgang van jullie activiteiten en campagnes. Soms lijkt het wel een wedstrijdje ‘wie gooit de meeste buzzwords op tafel’, terwijl jij alleen maar denkt: leuk, maar hoe helpt dit ons nu écht verder?

Geen nood, Selligent heeft de zes meest gehoorde zinnen en buzzwords voor je vertaald naar normaal Nederlands én geeft je tips over hoe je hier vervolgens je merk verder mee kunt helpen.

1. ‘We richten ons op een millennialdoelgroep’

Lees: Niemand jonger dan 35 heeft ooit van ons gehoord.

Actie: Voer een doelgroepanalyse uit en probeer erachter te komen waar het probleem ligt. Past je product/dienst wel echt bij millennials of zijn die 35-plussers eigenlijk gewoon een veel betere doelgroep? Of loont het toch om je op millennials te blijven richten? In dat geval is het belangrijk om in kaart te brengen hoe je deze doelgroep op dit moment benadert en waar een andere aanpak nodig is. Wellicht zit je niet op de juiste kanalen of is je timing verkeerd gekozen.

2. ‘We hebben een nieuwe social media manager aangenomen’

Lees: Bij hem moet je zijn voor het Twitter-wachtwoord.

Actie: Oei, social media gaat natuurlijk veel verder dan af en toe inloggen en ‘iets leuks plaatsen’. Benadruk dus het belang van het ontwikkelen van een geïntegreerde social media-strategie. Focus hierbij onder andere op de inzet van de juiste kanalen, je doelgroepspecifieke messaging, timings en interessante en relevante content.

3. ‘In deze nieuwe campagne zetten we onze klant centraal’

Lees: We hebben geen flauw idee wat onze klant wil, hoe kunnen we dan iets aan hem verkopen?

Actie: Zet een customer journey-traject op. Zo kom je erachter waar je klant zich digitaal begeeft, welke stappen hij neemt, wat hij leuk vindt en welke boodschappen voor hem werken. Gebruik deze waardevolle learnings vervolgens in je AI-gestuurde marketingstrategie – dan zie je de conversion rate ongetwijfeld oplopen!

4. ‘We zouden graag voor deze campagne inzetten op storytelling’

Lees: Mijn zoon gebruikt Snapchat, ik denk dat we daar ook iets mee moeten.

Actie: Dit is een signaal dat het nog niet duidelijk is op welke kanalen de doelgroep te vinden is en op welke manier je ze op deze kanalen moet aanspreken. Zet daarom eerst in op een doelgroepanalyse (zie punt 1) en daarna op een customer journey-traject (zie punt 3).

5. ‘We zien onszelf als disruptors in de markt’

Lees: We doen eigenlijk hetzelfde als de rest, alleen we zijn kleiner, hebben minder ervaring, en niemand kent ons.

Actie: Beter bekend als het Calimero-effect. Realiseer je om te beginnen dat ‘de grootste’ worden geen doel an sich moet zijn. Wel is het belangrijk dat je je kenbaar maakt in de markt waar je je in begeeft. Start dus per direct met een positioneringstraject en schakel daarna over op een brand awareness-campagne. Zodra dat allemaal in kannen en kruiken is, kun je op conversie gaan inzetten.

6.  ‘We hebben een uitgekiende concurrentieanalyse uitgevoerd’

Lees: Onze stagiaire heeft een paar uurtjes de concurrenten gegoogeld.

Actie: We all love Google, maar voor een concurrentieanalyse is dat niet per se de heilige graal. Bereid dus een gedegen share of voice-analyse voor en vergelijk je merk met je belangrijkste concurrenten op de belangrijkste focuspunten. Vervolgens kun je die kennis gebruiken om een manier te vinden om jezelf boven het maaiveld uit te laten steken.

 

Dennis Peters, regional sales director Benelux & Nordics, Selligent Marketing Cloud

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken