Klant, we komen naar je toe!

Klant, we komen naar je toe!
  • B2b
  • 17 dec 2018 @ 11:16
  • 8040 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Evenement

Potentiële klanten vang je op het internet door SEO, SEA, retargeting, content marketing, marketing automation en ga zo maar door. Lisanne van der Drift van Marcommit trekt een parallel met Serious Request en beursdeelname.

De goede doelen-actie Serious Request van 3FM is geheel gewijzigd: de dj’s komen naar je toe dit jaar. Dit jaar maken het glazen huis, de ‘uitverkoren’ stad en de sapjes plaats voor een lange (en barre) wandeltocht waarbij dj’s in koppeltjes 24 uur per dag radio maken.

De verandering van het bekende concept doet mij denken aan de afschaffing van het koninklijk defilé. Toen Beatrix het stokje overnam van haar moeder Juliana hoefde de burger niet meer naar de koningin, maar ging de koningin naar de burger. Tijdens mijn bezoekjes aan diverse beurzen dit jaar dacht ik weer aan deze parallel. Het struinen langs de stands voelde als een defilébezoek en triggerde bij mij de vraag: is dit nog wel van deze tijd?

Populariteit van de vakbeurs

Een rondje langs een aantal standhouders leverde iedere keer een ongeveer hetzelfde antwoord op: ‘Het is wel goed dat we er zijn, maar echt nieuwe mensen of hot leads heb ik nog niet zien langskomen. Het is toch een beetje ons kent ons.’ Jarenlang leek dit voldoende om een flink deel van het marketingbudget in te zetten om tóch een stand te huren. Concurrenten doen het immers ook. Maar dit jaar hoorde ik steeds meer dat grote partijen, die tot dan toe altijd aanwezig waren verstek laten gaan. Zij lijken overtuigd: de beurs is niet meer nodig om het relatiebeheer van het bedrijf veilig te stellen.

Gevangen in buyer persona’s

Met andere woorden: de hoge kosten, de teruglopende opbrengsten en mislopen van de doelgroep (u hoort de parallel met Serious Request?) lijken nu steeds meer doorslaggevend om een beursdeelname te skippen. Dat voelde 3FM al eerder aan: we kunnen niet meer van de doelgroep verwachten dat zij naar ons toekomen. De generatie die nu op de werkvloer rondloopt is gewend dat alle relevante informatie zonder enige moeite online wordt voorgeschoteld. Iedere potentiële koper is al lang gevangen in een van de miljoenen buyer persona’s, waar organisatie zich op focussen. Niet alleen consumenten, maar ook B2B-kopers hebben vrijwel al hun interesses, behoeften en voorkeuren prijsgegeven aan social media-kanalen – en daarmee ook aan marketingmanagers. Potentiële klanten kom je niet meer tegen op een beurs, maar vang je op het internet door SEO, SEA, retargeting, content marketing, marketing automation en ga zo maar door.

Lef hebben

Belangrijk is dus dat we ons continu afvragen of we nog steeds de juiste weg bewandelen als het gaat om het bereiken van onze doelgroep. Loopt de doelgroep echt nog over de beursvloer? En zo ja, in welke getale zijn zij dan aanwezig? Toen 3FM haar verandering aankondigde was het overall oordeel dat ze te laat waren met het nieuwe concept. Daar ben ik het mee eens, maar ik denk dat veel mensen onderschatten hoe veel lef er nodig is om te stoppen op het hoogtepunt. En dan is Serious Request nog een opzichzelfstaand event. Standhouders op de beurs kijken allemaal naar elkaar. Want als je grootste concurrent nog wel gaat, durf dan maar eens de stekker eruit te trekken. Of overtuig je CEO maar eens. Het verhaal van 3FM bewijst dat de voelsprieten constant hun werk moeten doen. Een flexibele houding en veranderingsbereidheid zijn daarbij wel onmisbaar. Een mooi voorbeeld van een organisatie die goed heeft gekeken waar haar doelgroep zich bevindt en zich daar flexibel in heeft opgesteld, is Greenpeace. Zij hebben in hun campagne ‘To the last Tree standing’ de doelgroep bereikt via de super populaire online game Minecraft. Middels deze – met Cannes Lions bekroonde – campagne bereikte ze wereldwijd duizenden jongeren. Ze verkozen de game voor de klassieke middelen in het bereiken van de doelgroep. En met succes.

Er is leven buiten de beurs

Gelukkig is er leven buiten de beursvloer. Leads halen we op via online marketing en zichtbaar zijn voor de doelgroep (en concullega’s) kan op veel creatievere manieren. Daarin zou ik iedere marketingprofessional willen uitdagen. Hijack de beurs op een ludieke manier om aandacht te krijgen, zonder daadwerkelijk een stand te huren. Verzin een gave campagne, met een goed verhaal, en laat zo zien aan de buitenwereld wie je bent en wat je doet. Zorg ervoor dat je campagne een lange periode loopt zodat je continu onder de aandacht bent, in plaats van die twee beursdagen. Maar ook de organisatoren van vakbeurzen zou ik willen uitdagen om na te denken over hun toekomst. Hoe maak je een stand anno 2019 nog betaalbaar en efficiënt? Moeten we opzoek naar een volledig nieuwe vorm? Is er een manier te verzinnen om af te stappen van het defilé-idee? Dat moet toch niet zo lastig zijn, zegt de creatieve optimist in mij. De vraag is wanneer ze wakker worden? Moeten er nog veel meer afzeggingen komen? Laat Serious Request een mooi voorbeeld zijn: do change the winning team!

Dit blog is geschreven door Lisanne van der Drift van Marcommit

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken