[column] Falen = Groeien

[column] Falen = Groeien
  • B2b
  • 16 apr 2019 @ 11:26
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

Probeer innovatie niet in te kaderen tot een project, maar zie het als een groeiproces dat continu doorgaat. Luc van Gemert van Hatch denkt dat ieder idee een goed idee kan worden, mits je het innovatieproces omarmt.

Je kunt niet alles in regels en procedures gieten. Het is vrijwel onmogelijk om te zeggen wanneer een product succesvol wordt. Concepten zoals AirBnB en Uber worden vaak als briljante ideeën gezien. Hierbij vergeten we alleen dat deze concepten al veel vaker zijn geïntroduceerd, alleen sloegen ze toen niet aan. Uber is niet opgezet als de dienst die we vandaag de dag kennen, maar was initieel een service voor uitsluitend luxe taxi’s. Zij bleven leren, bouwen en meten - wat uiteindelijk heeft geleid tot een succesvol eindproduct.

Cyclus

Het innovatieproces is een cyclus die draait om leren en verbeteren. Hoe sneller je leert, hoe effectiever je nieuwe producten en diensten in de markt kan zetten. Een bekende methodiek is Lean Startup. Het is eigenlijk heel simpel: heb je een idee, dan ga je het bouwen. Heb je een product, verzamel data. Zoek frictie op en los deze op met een nieuw idee. Waar je ook staat in de cyclus, je weet altijd wat de volgende stap is (Ries, 2011).

Kapitaal

Eén van de grootste misvattingen van innovatie is dat het gaat om investeringen van grote hoeveelheden kapitaal. Steve Jobs’ droom was om computers op de markt te zetten, maar in eerste instantie verkocht hij alleen de moederborden. De klanten waren uiteraard niet honderd procent tevreden over het product, maar Steve kon wel verdienen aan Apple. Dat geld investeerde hij weer in het ontwikkelen van een beter product.

De crux van het verhaal is dat je kunt verdienen aan een Minimum Viable Product - vanuit daar kunt leren en doorontwikkelen. Je kosten zijn lager, begint eerder te leren wat je klanten willen zien en kunt kinderziektes vroeg aanpakken en je succes veel eerder bepalen. Dit is een veel effectievere manier dan pas verdienen aan een eindproduct, zonder te weten of het een succes gaat worden. Plus: je kunt een stuk sneller aan de slag, je kunt een werkbaar prototype hebben in een week tijd, als je innovatiesprints inzet binnen het juiste team.

Hoe stimuleer je innovatie?

Afhankelijk van hoe jij je bedrijf benadert, zul je een kleine of een grote shift in je mindset moeten maken. Hoe bureaucratischer, hoe groter de transformatie. Een van de belangrijkste shifts is het verdienmodel. Hoewel de meeste innovaties een helder verdienmodel kennen, is het vele malen belangrijker te investeren in het doel. Bij Philips hebben wij bijvoorbeeld het webcareproces geoptimaliseerd dat zorgt voor betere klantenservice. Betere klantenservice zorgt voor tevredenere klanten die graag informatie geven aan een bedrijf. Meer data betekent meer leren, waardoor je de innovatiecyclus sneller laat draaien.

De afbeelding hieronder laat perfect zien welke mindset shifts organisaties nog meer moeten maken.

Creativiteit is een enorm belangrijke factor binnen het innovatieproces, toch blijft het soms lastig om dit te stimuleren. Daarom wil ik je drie waardevolle manieren meegeven om innovatie en creativiteit te stimuleren.

Pizza

Creativiteit is op veel meer manieren te stimuleren. Ik ben zelf enorme fan van pizzasessies. Vraag een paar werknemers, het liefst uit verschillende teams, of ze een uurtje langer willen blijven om te brainstormen over een probleem, haal wat pizza’s en leg ze een probleem voor. Hoe concreter, hoe beter. Binnen een uur heb je genoeg ideeën voor een jaar - en het is ook nog eens goed voor teambuilding. Binnen een pizzasessie geldt: meer mensen is beter, meer diversiteit is beter en frequenter is beter (Harvard, 2017)

Klantengesprek

Stel je bent grootleverancier van koffie, één van je klanten is producent van wekkers - waarom vraag je ze niet of jullie samen een wekker kunnen maken die een kop koffie klaar heeft staan als je wekker gaat? Natuurlijk is dit een enorm simplistisch voorbeeld, ik zie alleen enorm veel bedrijven denken dat ze alles alleen moeten doen. Terwijl je samen zo veel meer kunt bereiken. Douwe Egberts en Philips brachten Senseo op de markt door samen te werken, bijvoorbeeld.

Executiexcultuur

De organisatiecultuur is een van de belangrijkste pijlers als het aankomt op innovatie. Zet werknemers, vanuit het management, aan tot het tonen van persoonlijk initiatief, het nemen van risico’s en het accepteren van falen. Hierdoor zullen ze meer gaan experimenteren, wat innovatie bevordert.

Stap

Het is begrijpelijk dat je al deze dingen niet in één dag in je bedrijf kunt implementeren - een innovatiesprint duurt zelfs vijf dagen. Toch is het belangrijk om de eerste stappen te gaan maken - als je ten minste bezig bent met de toekomst van je bedrijf. We helpen je graag met het stimuleren van de innovatiecultuur.

 

Dit blog is van de hand van Luc van Gemert, chief creative bij Hatch.

www.wearehatch.nl

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken