Hoe ziet agile in control eruit?

Hoe ziet agile in control eruit?
  • B2b
  • 9 aug 2019 @ 10:43
  • 7363 x gelezen
  • Link
  • Ruud Brink
    Ruud Brink

    Digital Data Expert
    PA Consulting
  • Kennissessie

De muziekdienst Spotify heeft agile werken tot in de vezels doorgevoerd. Als bedrijven sneller nieuwe digitale diensten willen leveren, wordt dan ook vaak het Spotify-model uit de kast gehaald. Maar het is wel belangrijk om het volledig in te voeren en niet halfbakken.

Het organisatiemodel van Spotify dient inmiddels voor diverse multinationals als voorbeeld voor een agile werkwijze. Typisch in deze organisaties is het omarmen van zelfsturende teams die agile methoden – zoals scrum – toepassen op projecten. Daar is niks mis mee, maar het wordt voor kopiërende organisaties wel een probleem als ze tegelijkertijd oude gewoonten en de oude mindset hanteren. Hierdoor wordt de nieuwe werkwijze halfbakken. En dat zie ik regelmatig gebeuren. Niet voor niets krijg ik dan ook de vraag om post-Spotify-organisaties te helpen de controle terug te krijgen. Hoe ziet agile in control er dan uit?

Succesvol agile werken: van essentieel belang is dat je het onderwerp aanpakt vanuit zowel de agile organisatie als vanuit de hoek van controle en audit

Van essentieel belang is dat je het onderwerp aanpakt vanuit zowel de agile organisatie als vanuit de hoek van controle en audit. Als je een sterke relatie kunt aanbrengen tussen agile protagonisten en de vaak nog traditionele audit- en controllersfunctie kun je de nieuwe weg inslaan. Vier pijlers zijn daarbij van belang:

  1. Vertrouwen in werkwijze

Het is over met de ‘veilige’ OTAP-straten (Ontwikkelen, Testen, Acceptatie, Productie) en afgestreepte vinkjes per fase. De zelfsturende agile teams bepalen nu zelf de ‘DevOps heartbeat’, waarbij ze continu zaken live zetten of zelfs in productie bewerken. Dat wordt – niet in de laatste plaats - door directies als ongemakkelijk ervaren en door teams als een gebrek aan vertrouwen beleefd. Aan het vertrouwen kun je bouwen door te leveren en verwachtingen waar te maken. Daarom is het opstellen van duidelijke doelen en voornaamste resultaten cruciaal. Dit vraagt tijd, concreetheid en scherpte, wat vaak ontbreekt bij product owners en coaches, wat uiteindelijk voor ruis zorgt. Om de controle te krijgen, moeten duidelijk meetbare doelen en resultaten worden opgesteld, waarbij interne audit de product owner kan helpen en adviseren.

  1. Vertrouwen in spelregels

Zorg ervoor dat alle interne teams – dus ook audit, risicomanagement en control – werken volgens dezelfde spelregels. Op die manier breng je een controlecyclus in lijn met wat een agile team ontwikkelt. Dit vraagt een proactieve houding van controllers, door met teams mee te kijken en deze te attenderen op mogelijke risico’s. Dat is heel wat anders dan dat ik nu regelmatig zie: het Spotify-model invoeren, maar parallel daaraan de oude change boards instandhouden. Dat werkt niet. Net zoals wanneer besluiten in kolommen genomen worden in plaats van in multifunctionele zelfsturende teams. Wat wel werkt: hanteer het vierogenprincipe: de experts in de agile teams tekenen samen met de product owner af, die daarnaast ook scherpe meetbare doelen en resultaten definieert. Dat zorgt voor een betere risicobeheersing, meer waarborging en een beter eindproduct.

  1. Vertrouw op mensen

Misschien is wel een van de meest krachtige elementen van agile het periodieke retrospectief. Door elkaar aan te spreken en elkaar feedback te geven, wordt iedereen steeds een stukje beter. Helaas zie ik dit bij veel agile teams misgaan; retro’s zijn irritante moetjes geworden waar ook nog eens weinig tijd voor is. Dit heeft een negatieve impact op het in controle zijn. Als je in controle wilt blijven, moet je steeds leren en elkaar aanspreken op gedrag om constante progressie te kunnen boeken. Blijf daarop inzetten en train bijvoorbeeld Scrum Masters om creatief met retro’s om te gaan en om nieuwe werkwijzen te – blijven – introduceren.

  1. Automatiseer en objectiveer controles

Documentatie waarop vroeger blind werd gevaren, voelt als in controle zijn, maar is het tegenovergestelde. Het is juist van belang dat je op feiten stuurt. Dus naast de inrichting van nieuwe agile werkwijzen moet de datahuishouding op orde zijn, zodat je objectief kunt vaststellen of releases hebben gewerkt en of ze zonder problemen integreren met de rest van je systeemlandschap. Hoewel menigeen anders wil doen geloven, werken organisaties nog amper écht feitengebaseerd en sturen ze nog vaak op onderbuikgevoel. Dit terwijl het gebruik van goede data en meetinstrumenten de belangrijkste ‘verbetermotor’ is voor elke organisatie – en al vaak geautomatiseerd beschikbaar kan worden gesteld. Ook de auditfunctie moet volledig datagedreven werken en de beschikbare data en digitale audittrajecten uit het bedrijfsproces zo veel als mogelijk benutten in de oordeelsvorming.

Samen een Agile in Control manifest opstellen: 11 september a.s.

Als je agile gaat werken, moet je fundamentele keuzes maken en in de kern van het bedrijf zaken aanpassen. Met alleen nieuwe woorden en bestaande werkwijzen bijschaven, kom je er niet. Sterker nog, dan wordt het een puinhoop. Op 11 september aanstaande organiseren we bij PA Consulting de rondetafeldiscussie ‘Agile in Control’. Risicomanagers, auditors en Agile experts komen bij elkaar om te brainstormen over hoe we de puinhopen van het Spotify-model in de toekomst kunnen voorkomen. Zin om mee te denken en mee te werken? Stuur me gewoon een berichtje.

Ruud Brink

Digital Data Expert bij PA Consulting

 

Ruud Brink

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken