[column] Drie belangrijke marketinglessen voor recruiters

[column] Drie belangrijke marketinglessen voor recruiters
  • B2b
  • 2 mrt 2020 @ 11:25
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • HRArbeidsmarkt

De krappe arbeidsmarkt en de war for talent hebben ervoor gezorgd dat het werven van kandidaten voor veel bedrijven een strategisch vraagstuk is geworden. Rob Brouwer, CEO van vacaturesite Jobrapido, deelt drie marketinglessen.

Het ouderwetse vullen van urgente openstaande vacatures wordt daarom steeds vaker vervangen door complexe wervingscampagnes die moeten zorgen voor een constante aanvoer van geschikte kandidaten. Het recruitmentproces richt zich daardoor in toenemende mate op de fase vóór de sollicitatie waarbij het aangaan van een relatie met de kandidaat, centraal staat. 

Wervings- of recruitmentmarketing heeft betrekking op alle tools en strategieën die bedrijven voorafgaand aan een sollicitatie kunnen inzetten om potentiële kandidaten te bereiken. In plaats van een product of dienst, verkoopt een recruiter tegenwoordig zijn organisatie met behulp van allerlei soorten content. Veel van de tools en strategieën vinden hun oorsprong in de marketing en geven recruitmentspecialisten de mogelijkheid om potentiële kandidaten reeds in het voortraject te overtuigen van de meerwaarde van hun organisatie. Tot voorkort was dit voor recruiters en hun organisaties onbekend terrein, maar tegenwoordig zien we steeds meer marketingtools, -benaderingen én -professionals terug in de recruitmentsector, sommigen beter toepasbaar dan anderen. Hieronder volgt daarom een overzicht van de drie belangrijkste marketingprincipes voor recruiters

1.    Storytelling: het ‘werken-bij’-verhaal

Wie houdt er niet van een goed verhaal? Storytelling zorgt ervoor dat we ons betrokken en verbonden voelen. Marketing- en reclamespecialisten zijn zich hier al meerdere decennia van bewust en maken er vandaag de dag nog steeds gretig gebruik van. Voor recruitment geldt hetzelfde: De recruitmentbranche heeft een gedaanteverwisseling ondergaan toen bedrijven inzagen dat het belangrijk was om kandidaten meer te betrekken bij de organisatie en de relatie tussen bedrijf en kandidaat te versterken. Met behulp van een indrukwekkend, goed geschreven ‘werken-bij’-verhaal kunnen recruiters de emotionele band met kandidaten versterken en hen stimuleren om te solliciteren. Het is hierbij ontzettend belangrijk om je huidige werknemers centraal te stellen; gebruik hun foto’s en laat ze testimonials schrijven. Op deze manier worden ze ambassadeurs van jouw merk. Bouw je employee value proposition zorgvuldig op en beschrijf wat de voordelen zijn van werken bij jouw bedrijf. En vergeet vooral niet de openstaande functie zelf te marketen. 'Wees proactief met betrekking tot het invullen van de functie, maak een aantrekkelijke wervingsvideo of een unieke carrièresite. Hoe verder je de netten uitgooit, des te groter is de kans dat je de ideale kandidaat vindt', adviseert ERE Media.

2.    Het customer journey concept

De ideale kandidaat legt – net zoals een gemiddelde consument - een specifiek traject af (de funnel). In het begin van de funnel ontstaat er bewustzijn, waarna hij of zij vertrouwd raakt met het bedrijf en de baan in kwestie, op basis van gedeelde informatie. Vervolgens vindt het sollicitatiegesprek plaats. Hierop volgt de beoordeling van een eventueel aanbod. Het gedroomde einde van de conversiefunnel is het in dienst treden door de werknemer. Voor de beste kandidaatervaring is het belangrijk om iedere fase  in dit proces (customer journey touchpoints) voor de kandidaat zo aangenaam mogelijk te maken. Dit kan alleen door hem te ondersteunen in zijn ‘klantreis’ en te voorzien van voldoende informatie.

3.    SEO-proof:

Om ervoor te zorgen dat de vacature gevonden wordt, moet je deze op een SEO-vriendelijke manier opstellen. Bedenk hierbij welke zinnen belangrijk zijn voor de functiebeschrijving en op welke termen een potentiële kandidaat kan gaan zoeken. Voordat je een besluit neemt, kun je brainstormen met collega's, de keywords van je concurrenten bestuderen en gratis tools voor zoekwoordenonderzoek gebruiken om je lijst met mogelijke trefwoorden uit te breiden. De functiebeschrijving moet heel specifiek zijn: vermijd daarom algemene functienamen. Daarnaast kan het nuttig zijn om plaatsgebonden termen te gebruiken (veel kandidaten zoeken op een plaats in combinatie met de gewenste functietitel). Maar ook branche gerelateerde woorden (bepaalde software, werk-instrumenten) en alternatieve functienamen kunnen helpen om de ideale kandidaat te vinden. Hoe duidelijker de functieomschrijving en welke vaardigheden je zoekt, des te eerder je de ideale match zult vinden.

 

Door: Rob Brouwer, CEO van Jobrapido.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken