[column] Hoe straks verder als merk?

[column] Hoe straks verder als merk?
  • B2b
  • 9 apr 2020 @ 10:34
  • 22576 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Hoe ga je als merk adequaat om met de effecten van corona, en hoe bereid je je voor op het grote onbekende, het nieuwe normaal? Energize hield een CMO talk over crisiscommunicatie.

Klaas Weima (managing director) en Kasimir Vermeulen (strateeg) van Energize spraken tijdens het webinar met Ingrid van Frankenhuyzen, specialist in crisiscommunicatie.

Ingrid van Frankenhuyzen noemt deze uitzonderlijke tijd eigenlijk geen crisis meer: Corona is een toestand geworden. Een crisis is een felle, korte brand. Dit gaat een stuk langer duren. En dat vergt wat van organisaties. Je moet ineens ook allemaal emoties managen. Want wat doe je als werknemers bang zijn?

Leiders moeten vooral verbinding zoeken met de mensen thuis. Belangrijk is dat je een nieuwe, creatieve vorm verzint

De angst is er bij iedereen, maar niet iedereen is even weerbaar. Een groot deel wordt ook somber. Je interne communicatie moet er dan op gericht zijn om mensen gemotiveerd te houden. Leiders moeten vooral verbinding zoeken met de mensen thuis. Belangrijk is dat je een nieuwe, creatieve vorm verzint. Denk aan een webinar, of een digitaal disco-uurtje. Je hoeft niet te informeren, maar je moet vooral ondersteunen, als een coach. Vraag aan je mensen wat je voor ze kunt betekenen zonder emoties te ontkennen of onderdrukken.

Betekenis

Slimme merken bereiden zich voor op het grote onbekende. Want dat er iets gaat veranderen, staat vast. We verliezen het frivole, we nemen afstand. We worden een andere maatschappij, waarin online, maar ook orde belangrijk wordt. Daarin ligt een centrale, creatieve opdracht voor merken: verzin mooie en leuke dingen! Geef betekenis en richting, laat zien dat je om klanten geeft.’

 

Waar focussen CMO’s zich nu op?

Welk gedrag zien we bij mensen en waar kunnen organisaties op focussen tijdens corona? Kasimir Vermeulen onderscheidt drie niveaus waarop je actie kunt ondernemen: 

  • Ten eerste: acties om werknemers te beschermen; 
  • Daarnaast: wat kan de organisatie doen om de maatschappij te helpen;
  • En als laatste: wat wordt de rol van marketing en communicatie?

Een mooi voorbeeld van een actie op het eerste niveau is Aldi, die het salaris van werkgevers tijdelijk verhoogt tijdens corona, als diepte-investering in haar mensen. 

Op niveau twee zie je veel creatieve voorbeelden rondom de boodschap social distancing. Met als voorlopig hoogtepunt Netflix, die spoilers van populaire series weggeeft via buitenreclame, want: ‘#youshouldhavestayedthefuckhome’.

Hoe ga je tenslotte om met je marcom? Nederlandse marketeers zijn voorzichtig: 25% heeft de campagnes on hold, 11% verlaagt het budget (bron: Nima). Je kunt je afvragen of dat verstandig is.

Het merendeel van de consumenten vindt namelijk dat advertising een deel van het leven is, ook nu.

Dit is een mooie tijd om het verschil te maken, aldus marketingprofessor Mark Ritson. Zolang je maar relevant blijft. Zo zette Nike in China zijn betaalde fitness-app open en dat leidde tot meer engagement en uiteindelijk meer omzet.

 

CMOtalk/Webinar ‘Marketing in uitzonderlijke tijden’ werd georganiseerd door Energize in samenwerking met partners Adobe en Microsoft. Het webinar en de presentatieslides zijn hier terug te kijken.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken