[column] Oorlogszomer

[column] Oorlogszomer
  • B2b
  • 6 apr 2020 @ 10:48
  • 16497 x gelezen
  • Link
  • Hein van Dam
    Hein van Dam

    directeur
    Yimb
  • Strategie

De reisbranche is compleet stilgevallen als gevolg van de coronacrisis. Hein van Dam is specialist op het gebied van de reisindustrie. Hoe pakken we de draad weer op na de crisis?

Ikzelf ben opgegroeid in het Zuid-Hollandse Warmond, dat zich toeristisch nog steeds profileert als parel aan de Kagerplassen. Het dorp heeft echter nog nooit zo van het toerisme mogen profiteren als in de Tweede Wereldoorlog. De stranden en duinen waren destijds volgens de Duitsers ‘Sperrgebiet’, verboden terrein. Je haalde het niet in je hoofd om daar je handdoekje uit te rollen. Het lag vol met mijnenvelden en ander explosief tuig als verdedigingslinie tegen een aanstaande invasie van de Geallieerden.

Warmondertjes zagen destijds hun ondernemingskans. Binnen de kortste keren organiseerden ze een provisorische ‘Uber’-service: de Koffertax

Op een mooie zomerdag stapten er daarom soms wel 1000 mensen uit op het lokale Warmondse stationnetje om zich te voet, bepakte en bezakt, naar de Kaag te begeven. Want daar kon je nog wel genieten van de zon en het water. Warmondertjes zagen destijds hun ondernemingskans. Binnen de kortste keren organiseerden ze een provisorische ‘Uber’-service: de Koffertax. Dit waren eigenhandig getimmerde houten karretjes waarmee zomerbagage vervoerd kon worden. Met handgeschreven borden als marketingtool profileerden ze hun diensten bij het station. Met groot succes. Dagjesmensen maakten er graag gebruik van. Sommige ondernemertjes haalden wel zo’n 20 gulden op in een weekend. Destijds een kapitaal.

Lees in plaats van de kust, het buitenland. In plaats van Warmond, Nederland. Zie dan de treffende overeenkomsten met de komende zomer. Je hoeft geen helderziende te zijn dat het buitenland voor ons dan nog ‘Sperrgebiet’ is. Virologen voorspellen dat we pas half juli ons wellicht wat meer bewegingsvrijheid kunnen gunnen. Alleen in Nederland. Het buitenland lijkt dan nog een stap te ver. Want in welk land is het dan écht veilig? Net zo belangrijk: hoe veilig beoordelen ze ons Nederlanders elders in Europa? Het onderlinge Europees vertrouwen vertrok spreekwoordelijk te paard en zal strompelend en struikelend, weer ‘te voet’ binnenkomen.

Wie van de marketeers met de ‘Koffertax’-achtige oplossingen van vandaag zal komen, heeft zomaar kans om een verloren voorseizoen goed te maken.

Dat biedt voor de zomervakantie kansen voor de binnenlandse toeristische branche. Welke? Wat in elk geval nu logisch klinkt, is dat grote groepen mensen van de zomer nog geen usance zullen zijn. In het verlengde hiervan zullen we op zoek gaan naar ruimte, de natuur, op het water, buitenhuisjes. Bestemmingen waar we makkelijk afstand van elkaar kunnen houden. Dat biedt aanknopingspunten voor slimme marketeers. Wie van hen met de ‘Koffertax’-achtige oplossingen van vandaag zal komen, heeft zomaar kans om een verloren voorseizoen goed te maken. We worden nu doodgegooid met berichten in de trend van: ‘3 tips voor marketeers die in corona een kans zien’. Marketeers, hoed u voor deze teksten! Dit zijn standaardantwoorden. In een tijd die anders is dan we ooit hebben meegemaakt, horen ook dito oplossingen. Dat wordt puzzelen komende tijd. Massa is kassa, maar anti-massa? Hoe maak je daarvan kassa?

 

Hein van Dam is directeur van Yimb, Your Impact Buro, dat zich heeft gespecialiseerd in communicatie voor de reisbranche. Contact en opmerkingen: info@yimb.nl

Hein van Dam

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken