[column] De time-slot economie

[column] De time-slot economie
  • B2b
  • 5 mei 2020 @ 10:01
  • 14966 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Innovatie

Columnist Leo van Sister maakt zich zorgen om de lockdown voor de economie. Is een timeslot economie wellicht een oplossing?

Het nieuwe normaal van premier Mark Rutte geldt vooral voor het houden van 1.5 meter afstand, waar je ook bent. Maar dat geldt voor de mensen en hun bewegingsvrijheid.

De economie, dé brandstof voor onze toekomstige welvaart is niet gebaat bij 1.5 meter, maar gaat er nog lang mee moeten zien te dealen. Wat nu?

Omvallen is geen optie

Ondernemers en zelfstandigen met een 1-manszaak willen niet omvallen. Als je jouw dienst of product online kunt bestellen is er weinig aan de hand. Maar verreweg de meeste producten en diensten gaan nog altijd offline naar de klant. In de retail worden nu al de oplossingen gevonden in het aanleggen van routing naar en in de winkels en het aftellen van een maximum aantal klanten gemeten naar de winkeloppervlaktes. De graadmeter daarbij zijn het aantal winkelwagens, winkelmandjes of schoenlepels.

Het lijkt erop dat consumenten, blij dat er weer meer winkels open gaan, geduldig in de rij gaan staan om een keer naar binnen te mogen. Maar blijft dat ook zo?

Er zijn vele grote sectoren in de economie waar je het niet redt met enkel de 1.5 meter afstand, soms ook omdat de ruimte daarvoor simpelweg vaak ontbreekt.

Grote toestroom: timeslots als oplossing

Grote sectoren zoals cultuur met musea en podia, evenementen, concerten, de vele sectoren in de horeca, dierentuinen, pret- en themaparken, vakantieparken en ook dienstverleners als kappers en opticiens zullen hun dienstenmodel nu echt anders moeten inrichten. Anders wordt de crisis een groot probleem voor hen. Ook verenigingen zullen de nodige maatregelen moeten treffen.

Te verwachten valt dat als deze sectoren binnenkort geleidelijk aan weer open mogen van de overheid er een run op ontstaat. Iedereen wil weer genieten van cultuur en ontspannen in de vrijetijdsmarkt of de nieuw geboren diertjes in de dierentuin zien. Als dan de 1,5 meter afstand geldt hoe houd je de grote toestroom dan in toom? Nu al is er een stormloop op vakantiehuisjes en parken omdat vakantie in het buitenland er voorlopig niet in zit. Het binnenlands toerisme zal zeker sterk stijgen in 2020.

De oplossing ligt voor de hand: schakel als het even kan om naar 100% online ticketing en dus zo min mogelijk of beter nog geen ticketverkoop meer aan de kassa. Dat is dan wel een kwestie van heel duidelijk via allerlei media communiceren. Bij de online ticketing is het redelijk makkelijk om timeslots in te bouwen waarmee je het maximum aantal bezoekers of klanten bepaalt. Daarbij is het relevant dat je goed berekent hoeveel mensen je maximaal in een bepaald timeslot kunt binnenlaten gegeven de social distancing regels. Dat zal even wennen zijn voor klanten en bezoekers en in het begin wat irritatie geven, maar dat went snel en laat zich goed uitleggen.

Het werken met timeslots en social distancing zal naar verwachting een flinke omzetdaling tot gevolg hebben en kan daarmee ondernemers in de problemen brengen.

Minder bezoekers = minder omzet

Het werken met timeslots en social distancing zal naar verwachting een flinke omzetdaling tot gevolg hebben en kan daarmee ondernemers in de problemen brengen. Maar de zaak dichthouden is zeker geen optie. Ondernemers kunnen dit proberen te compenseren door ruimere openingstijden of een hogere omloopsnelheid (korter verblijfsduur) in te stellen. Een andere optie is te trachten of je de ruimte van je locatie of winkel kunt vergroten.

Te verwachten valt dat dit ook prijsopdrijvend gaat werken omdat de omzet drastisch daalt. Advies daarbij is om de tariefstijging gematigd te houden. Bij te forse stijgingen zullen veel recreanten en klanten afhaken of hun bezoekfrequentie danig verlagen.

 

 

 

 

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken