[column] De navigatie naar het nieuwe normaal: begrijp Gen-Z

[column] De navigatie naar het nieuwe normaal: begrijp Gen-Z
  • B2b
  • 3 jun 2020 @ 10:19
  • 16006 x gelezen
  • Link
  • Emilie Tabor
    Emilie Tabor

    Founding Partner & CMO
    IMA
  • Strategie

Corona vraagt waarschijnlijk om een andere kijk op marketing. Authenticiteit, oprechtheid, transparantie zijn de trefwoorden bij generatie Gen-Z. Marketeers kunnen die inzichten wellicht gebruiken voor een nieuwe strategie.

Nieuwe tijden vragen om nieuwe maatregelen en jij bent waarschijnlijk ook geleidelijk bezig met het creëren van een nieuwe en aangepaste marketingstrategie om jouw merk aan te passen aan alle veranderingen die de wereld heeft doorgemaakt. Het is best een lastige klus om een beeld te krijgen van het nieuwe normaal.

Zeker is dat de verwachtingen van mensen over merken in de nabije toekomst anders zal zijn. Dit betekent dat je niet alleen nieuwe communicatiestrategieën, maar ook de basisprincipes van jouw organisatie als geheel moet heroverwegen om zo merkloyaliteit te behouden.

Het opvallende aan de crisis waarin wij nu leven is dat merken hun marketingstrategieën hebben moeten omgooien op een wijze die al lang bekend is bij jongeren, vooral bij Gen-Z. Denk aan de marketingadviezen die je de afgelopen maanden vast voorbij hebt zien komen, zoals “Blijf niet stil, mensen verwachten dat je een standpunt inneemt” en “Doe niet alsof de crisis je niet raakt, je publiek zal authenticiteit en oprechtheid waarderen”. Deze adviezen zouden zo uit een artikel over Gen-Z kunnen komen.

Waarden en overtuigingen van Gen-Z’ers worden langzaam maar zeker opgepikt door oudere generaties en sinds het begin van de pandemie is er een vergrootglas gelegd op wat nu echt belangrijk is. Merken hebben geen andere keuze dan zich aan te passen.

Dus als bedrijven begrijpen wat de meest belangrijke eigenschappen zijn van Gen-Z en hoe zij met deze doelgroep moeten communiceren, dan zijn ze op de goede weg om te weten waar consumenten van alle leeftijden naar zullen zoeken na het COVID tijdperk.

Gen-Z’ers komen uit het digitale tijdperk. Ze zijn opgegroeid in een gedigitaliseerde wereld met zeer gemakkelijke toegang tot informatie en verschillende realiteiten (Business Insider). Om deze reden accepteren ze niet alleen, maar verwelkomen ze diversiteit. In feite zoeken ze deze diversiteit in zichzelf op. Om die reden houdt Gen Z niet van een starre en permanente identiteit, het is een vrije generatie.

Daarnaast maakt Gen Z graag verbinding met mensen die anders zijn dan zij. Zij geloven erin dat het opbrengen van begrip voor andere realiteiten zal leiden tot een grotere diversiteit, en uiteindelijk, tot tolerantie.

Bovendien is deze generatie zeer bezorgd over wereldwijde problematiek rondom sociale rechtvaardigheid, inclusiviteit en duurzaamheid. Ondanks het feit dat ze veel vertrouwen leggen op het hebben van oprechte communicatie en dialogen om zo conflicten op te lossen en de wereld te verbeteren, staan zij ook klaar om een stelling in te nemen en te vechten voor waar zij in geloven (Mckinsey).

Onderzoek toont verder aan dat Gen-Z kritiek heeft op de oppervlakkigheid op social media (Inc.). Dit betekent dat het voor deze groep al heel snel duidelijk is wat online echt of nep is. Kijk bijvoorbeeld naar de Instagram pagina @diet_prada, die een groei in miljoenen volgers heeft gekweekt door het blootstellen van merken, designers en anderen die fashion designs kopiëren, racistisch zijn of met andere oneerlijke praktijken bezig zijn.

Het huidige publiek begint daarom waarde te hechten aan inclusiviteit, diversiteit, sociale rechtvaardigheid, duurzaamheid, en authenticiteit, en het is zeer onwaarschijnlijk dat dit zal veranderen. Vanaf nu zal het publiek meer geïnteresseerd zijn in het vinden van waarden waar zij zich mee kunnen identificeren in plaats van kenmerken van producten.

Wees daarom niet bang om authentiek te zijn en actief gesprekken te voeren. Gen Z verwacht dat je een standpunt inneemt. Dit standpunt hoeft niet altijd de juiste te zijn. Zolang je ze laat zien dat jullie hetzelfde pad bewandelen, zullen ze op een dieper niveau met je in contact komen.

Het creëren van echte waarde op basis van wat het publiek belangrijk vindt, is het geheim tot het bouwen van solide merkloyaliteit na het COVID tijdperk. Zorg ervoor dat zij aangetrokken worden door het merk en niet andersom. Zoek verbinding met hun waarden en overtuigingen, en ze zullen je belonen met hun volledige steun.

Emilie Tabor

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken