[column] Nieuwsgierig

[column] Nieuwsgierig
  • B2b
  • 11 jun 2020 @ 10:09
  • 15258 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MaatschappijMarketing

Het zijn ongekend bizarre tijden. Wanneer ik dit schrijf staan we aan het begin van alweer de tiende week thuiswerken. Het begin was lastig - de zorgen, de onzekerheden - maar het wende snel en nu we stapsgewijs een versoepeling van de maatregelen zien, kunnen we nadenken over het leven ná corona. Dat maakt me nieuwsgierig.

Filteren
Je kunt geen tv-programma aanzetten of nieuwsapp openen of je wordt geconfronteerd met de situatie waarin we ons bevinden. Ik heb mezelf aangeleerd om te filteren wat ik zie, lees en hoor. Ik realiseer me hoe ernstig de situatie is, maar al dat nieuws maakt het leven niet vrolijker. En ik kijk liever vooruit. Want dit gaat een keer voorbij. Nu stil zitten is geen optie. Juist nu wordt ondernemerschap gevraagd om midden in het geweld van een economische krimp en onzekerheid nieuwe wegen te bewandelen. Hulde aan alle (horeca)ondernemers die noodgedwongen hun zaak tijdelijk moesten sluiten en toch nieuwe manieren vonden om in contact te blijven met hun publiek en nieuwe producten en diensten bedachten.

Digitalisering van levensbelang
Online is belangrijk gebleken in deze crisis. We weten het natuurlijk al langer, maar het uitsluitend beschikken over een fysiek contactpunt met je klanten is te kwetsbaar. Volgens RaboResearch, het onderzoeksbureau van Rabobank, heeft deze crisis consumenten doen inzien hoe makkelijk en snel spullen online te kopen zijn. Daarmee is digitalisering van levensbelang voor retailers. Zeker omdat de verwachting is dat ook na de crisis veel consumenten meer online zullen gaan shoppen, wat ook blijkt uit de COVID-19-barometer van Kantar. Ruim een derde van de huishoudens geeft aan ook in de toekomst meer online te winkelen.

Het nieuwe normaal
Volgens diezelfde barometer zijn er naast de hoge vlucht van online shopping nog twee andere belangrijke trends waarmee we in ‘het nieuwe normaal’ rekening moeten houden. Ten eerste is er de zorg bij consumenten over de economie. Die zorg uit zich in het meer letten op de kleintjes. Prijs, reclameacties en prijs-kwaliteitsverhouding worden met een kritische blik bekeken.
De derde trend is dat consumenten het steeds belangrijker vinden hoe producten worden gemaakt en waar ze vandaan komen. De ‘support your local’-oproep, die de afgelopen weken sterk opkwam, zal ook in de toekomst belangrijk blijven. Het is daarom ook voor deze lokale ondernemers van belang goed na te denken over hun omnichannel strategie. Naast de traditionele fysieke winkel dus ook investeren in online vindbaarheid.
Het is duidelijk dat deze crisis een enorme impact heeft. Zowel sociaalmaatschappelijk als economisch. En daarmee ook zeker voor ons vak. Things will never be the same. Net als andere grote crises is er een vóór corona en een ná corona. Ik ben daar niet zo bang voor. Er is ook geen ander perspectief dan het aangaan. Mijn natuurlijke nieuwsgierigheid zegt me dat er ook voor ons vak mooie nieuwe uitdagingen én kansen liggen. Stay curious!

Deze column is geschreven door Dennis Lith, head of brand & content bij Essent en verscheen eerder in MarketingTribune 10, 2020. Dennis schrijft deze column op persoonlijke titel.

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken