[column] 5 effectieve relatiegeschenken

[column] 5 effectieve relatiegeschenken
  • B2b
  • 10 jul 2020 @ 11:13
  • 12812 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Interactie

Relatiegeschenken en promotieartikelen zijn, mits goed ingezet, ijzersterke marketingmiddelen. De pen waarmee je schrijft? De paraplu die altijd in de auto ligt, de strandtas die al menig vakantie heeft overleefd en de mok waaruit je je koffie drinkt?

Grote kans dat op minstens één van deze producten een logo, catchy slogan of bedrijfsnaam prijkt. In vrijwel elk huishouden zijn meerdere items te vinden die ooit gekregen zijn als relatiegeschenk of promotieartikel. Als marketeer kun jij je budget echter maar één keer uitgeven en dus is het goed om te weten welke relatiegeschenken het meest effectief zijn en de betrokkenheid bij je merk daadwerkelijk vergoten.

 

1. Gadgets versterken de merkbeleving

Gadgets en wearables zijn zeer gewilde relatiegeschenken. Uit meerdere onderzoeken uitgevoerd in de Verenigde Staten en Europa blijkt dat wearables zoals fitnessarmbanden, smart watches, slimme oordopjes en VR brillen razendsnel aan populariteit winnen en inmiddels met stip bovenaan staan als het gaat om meest gewilde relatiegeschenken. Op de voet gevolgd door usb-sticks, powerbanks, selfiesticks en bluetooth speakers. Deze trend sluit perfect aan bij de huidige tijd waarin slimme apparaten steeds verder geïntegreerd worden in ons dagelijks leven. Geef je een gadget als relatiegeschenk, dan zeg je eigenlijk: ‘Als innovatief en vooruitstrevend bedrijf zijn wij goed op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.’ Op die manier versterk je je merkbeleving en daarmee de betrokkenheid bij je organisatie. Belangrijk daarbij is wel dat de uitstraling van het relatiegeschenk past bij de kernwaarden van de organisatie. Denk aan vormgeving, kleur- en materiaalgebruik. Als frisse jonge startup kun je prima kiezen voor felgekleurde activity trackers, maar voor een grote zakelijke IT-dienstverlener is een gadget van hoge kwaliteit met een minimalistisch design wellicht passender.

 

2. Bedrukte tassen en kleding hebben een hoge attentiewaarde

Naast het opbouwen en behouden van klantrelaties is het verhogen van naamsbekendheid vaak een belangrijke doelstelling. Om dit te bereiken, moet jouw merk gezien worden en dus wil je investeren in zichtbaarheid. Kleding en tassen lenen zich hier goed voor. Vooral buitenkleding zoals vesten, jacks en jassen, maar ook mutsen, sjaals en petten hebben een hoge attentiewaarde. Zeker als je bedenkt dat zo’n 70% van de consumenten promotionele buitenkleding een jaar of langer bewaart én aantrekt. Voor vrouwen geldt zelfs dat 42% van de ontvangers deze kleding minstens eenmaal per week draagt. Bij tassen zien we vergelijkbare aantallen, hoewel deze vaak iets minder lang bewaard worden. Daar komt bij dat in hetzelfde onderzoek van de Advertising Specialty Institute de helft van de ondervraagden aangeeft dat zij eerder bereid zijn zaken te doen met een bedrijf waarvan ze een tas cadeau hebben gekregen. Kortom, voor het vergroten van de naamsbekendheid zijn bedrukte tassen en kleding ideale relatiegeschenken.

 

3. Pennen zijn altijd een effectief promotiemiddel

Als er één productcategorie is die altijd hoge ogen gooit en waarmee je nooit de mist ingaat, dan is het wel de categorie pennen. Niet alleen komen pennen altijd van pas, ook wisselt een pen gemiddeld zo’n zeven keer van eigenaar. Aan attentiewaarde geen gebrek dus. Maar vergroten ze ook de betrokkenheid bij je merk? Sommige bedrukte pennen hebben die kracht zeker. Denk aan een luxe gegraveerde balpen of vulpen die bijvoorbeeld cadeau gedaan wordt bij het ondertekenen van een contract of ter ere van een jubileum. Bijzondere gebeurtenissen, waardoor zo’n pen zelfs een emotionele meerwaarde kan krijgen. Maar een fijne, lekker schrijvende balpen van nog geen euro kan ook zomaar de favoriete pen van jouw doelgroep worden. Wat betekent dat de pen gaat waar zij gaan en dat zij bij elke krabbel weer herinnerd worden aan jouw merk.

 

4. Oudere doelgroep? Kies onder andere voor drinkwaren

Vijftigplussers zijn een interessante doelgroep. Zij weten wat ze willen, zijn daadkrachtig en niet te vergeten: koopkrachtig. Volgens het CBS is bovendien de helft van de bevolking momenteel vijftig jaar of ouder. Ouderen geven relatief veel geld uit aan wonen en woninginrichting, gezondheid, vervoer en vrije tijdsbesteding. Wil jij deze doelgroep aan je binden, kies dan de juiste marketingmiddelen. Relatiegeschenken zijn er daar één van. Vijftigplussers zijn namelijk naast koopkrachtig, ook kritisch. Ze houden van nuchter en no-nonsens. Dit laat zich vertalen naar passende relatiegeschenken. Bijvoorbeeld op het gebied van eten en drinken of home en wellness. Zo heeft 84% van de babyboomers één of meerdere promotionele drinkwaren zoals een waterfles, mok of thermosbeker in huis. En van de generatie daarboven, generatie X, geeft 71% aan dat een dergelijk relatiegeschenk bijdraagt aan een positieve merkbeleving, waardoor zij eerder geneigd zullen zijn om over te gaan tot een aankoop.

 

5. Groene geschenken voor een duurzame klantrelatie

Duurzaamheid staat bij veel bedrijven tegenwoordig hoog op de agenda. Niet alleen doordat dit vanuit de overheid wordt gestimuleerd, maar ook omdat organisaties nieuwe kansen zien op dit gebied en willen bijdragen aan de circulaire economie. Duurzame relatiegeschenken passen daar perfect bij. Daarnaast is inmiddels bewezen dat groene en bewust geproduceerde producten zorgen voor een hogere klantwaardering. Vooral het verhaal achter het groene relatiegeschenk is daarbij belangrijk. Waar komt het vandaan? Hoe is het geproduceerd en op welke wijze draagt het bij aan een milieuvriendelijke of sociale samenleving? Een goed voorbeeld van duurzame producten met een sterk verhaal zijn recyclebare waterflesjes, fairtrade lekkernijen of uitwisbare notitieboeken. Maar ook binnen de eerder genoemde categorieën zijn er genoeg duurzame keuzes te maken, zoals gadgets op zonne-energie, ecologische balpennen of duurzaam bedrukt textiel.

 

Keuze genoeg als je de betrokkenheid bij je merk wilt vergroten met relatiegeschenken die passen bij de doelgroep én bij je organisatie. Waar verras jij je klanten en relaties binnenkort mee?

 

Dit blog is van de hand van Jeroen Schurink Brandmanager bij Van Helden

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken