[column] All I want for Christmas: een geslaagde marketingcampagne

[column] All I want for Christmas: een geslaagde marketingcampagne
  • B2b
  • 23 dec 2020 @ 10:43
  • 28579 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-mailmarketing

Dennis Peters, Head of Sales Benelux en Nordics bij Selligent Marketing Cloud geeft drie tips om je te helpen bij een geslaagde marketingcampagne in kersttijd.

2020 Is het jaar waarin we misschien wel meer dan ooit hunkeren naar Kerst. Lekker naar de stad om kerstcadeautjes te kopen. Helaas, dat zit er dit jaar niet meer in. Dat scenario betekent ook dat Nederland een groot deel van zijn kerstinkopen online moet gaan doen. Een decembercampagne kan zeer effectief zijn. Als je tenminste met iets goeds komt, want je bent niet de enige. Een flinke dosis creativiteit is dus een must.

 

Tip 1: corona als accelerator
De huidige lockdown heeft gezorgd voor een sterke toename van virtuele ervaringen en online shoppen. De gezondheidscrisis verlaagde bij (veel) mensen het gemiddeld besteedbaar inkomen en had een negatieve impact op de prijsperceptie. De verwachting is dan ook dat heel wat consumenten dit jaar extra uitkijken naar de (feestdagen)aanbiedingen. Voeg daarbij ook nieuwe, vaak oudere doelgroepen toe die deze momenten digitaal zullen ontdekken en het speelveld wordt direct een stuk interessanter. Tactische marketingcampagnes die slim inspelen op het fear of missing out-sentiment kunnen echte winnaars worden.

 

Tip 2: Ga email tsunami’s uit de weg
Beperk je definitie van shopper niet tot de persoon die het digitale winkelmandje vult. De shopper journey start eerder en de smartphone en het emailvolume spelen hierin een belangrijke rol. De inbox van de consument wordt gedurende deze periode gebombardeerd met promotie e-mails. Vermijd een plotselinge toename van het aantal e-mails dat je consument normaal gesproken van je ontvangt. Consumenten kunnen zich irriteren aan dit e-mailgeweld, wat zou kunnen resulteren in uitschrijvingen. In plaats van meerdere e-mails te sturen naar een consument op één dag, probeer de verschillende items (die je zou opnemen in meerdere e-mails) in één slimme en duidelijke e-mail te vangen.

 

Tip 3: Denk aan je doelgroep
Zorg ervoor dat je inhoud relevant, gepersonaliseerd en actueel is. Onderwerp regels moeten duidelijk en kort zijn, en mogen in geen geval misleidend zijn. De onderwerpen waarover je schrijft moeten aansluiten bij de wereld van de ontvanger. Zorg er bovendien voor dat je e-mails altijd meerwaarde creëren voor je ontvangers. Naarmate consumenten meer e-mails in hun inbox krijgen, worden ze selectiever met betrekking tot welke e-mails daadwerkelijk geopend worden. Een geslaagde marketingcampagne kent een begin, midden en einde. Een hele cyclus lang dezelfde boodschap verkondigen, werkt niet.

Het kerstgevoel
Een geslaagde campagne dus, vooral gericht op conversie. Maar meer conversie is niet altijd het belangrijkste doel van een campagne. Kerst is juist ook een geschikte periode om bijvoorbeeld te scoren op goodwill, loyaliteit en likeability. Het genereren van een recordwinst tijdens de feestdagen is natuurlijk leuk, maar uiteindelijk heb je meer aan tevreden klanten die nog eens terugkomen.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken