[column] Samenwerken stimuleert businessmodel innovatie

[column] Samenwerken stimuleert businessmodel innovatie
  • B2b
  • 6 jan 2021 @ 06:13
  • Link
  • Patrick Kooij
    Patrick Kooij

    Eigenaar, trainer/coach
    Kooij Marketing & Innovatie
  • Innovatie

Soms kun je als organisatie met strategische partners beter invulling geven aan de (onvervulde) klantbehoeften en contextuele veranderingen. Daarom is de bouwsteen ‘partners’ een belangrijk onderdeel van een businessmodel. Patrick Kooij analyseert.

Het businessmodel beschrijft namelijk het netwerk wat een organisatie heeft met leveranciers en partners. Hierbij kun je enerzijds denken aan het aanvullen van kennis en competenties die jouw eigen businessmodel nog waardevoller kunnen maken en anderzijds aan het realiseren van mogelijke schaalvoordelen. Mijn opvatting is dat samenwerking moet plaatsvinden op basis van de wederkerigheid. Oftewel: als twee of meer organisaties met elkaar samenwerken, moeten organisaties er beide beter van worden. Daarnaast kan samenwerking ook mogelijkheden bieden om ‘samen sneller te innoveren en om nieuwe technologieën toe te passen in een businessmodel’.    

Er zijn meerdere argumenten om als organisatie met andere organisaties te willen gaan samenwerken. Stel jezelf als organisatie de vraag: met welke reden of met welk doel wil je met andere organisaties samenwerken?

Motivaties om samen te werken

Er zijn meerdere argumenten om als organisatie met andere organisaties te willen gaan samenwerken. Stel jezelf als organisatie de vraag: met welke reden of met welk doel wil je met andere organisaties samenwerken? Om een paar voorbeelden te noemen, benoem ik de motivaties die Osterwalder & Yves Pigneur (2009) onderscheiden om partnerschappen te creëren.

 

1.           Optimalisering en schaalvoordelen:

In veel gevallen is het voor een organisatie niet altijd logisch om zelf alle resources te bezitten of om zelf alle (niet core business) activiteiten uit te voeren. Daarnaast kan samenwerking mogelijke optimaliserings- en schaalvoordelen opleveren om bijvoorbeeld kosten te besparen of kunnen er door samenwerking extra verkoopkanalen ontstaan.

2.           Beperking van risico en onzekerheid

Samenwerken kan organisaties ook helpen om risico’s te beperken in een concurrentieomgeving. Daarentegen kan een organisatie, wat ook niet ongebruikelijk is, op het ene moment concurreren en op een ander gebied samenwerken en elkaar aanvullen.

3.           Acquisitie van bepaalde resources en activiteiten

Veel organisaties bezitten niet alle resources, of voeren niet alle activiteiten uit, die door hun eigen businessmodel worden omschreven. Organisaties kunnen daarentegen ook hun capaciteiten uitbreiden door op andere bedrijven te vertrouwen voor het leveren van bepaalde resources of het uitvoeren van bepaalde activiteiten. 

Samenwerking op basis van verschillend grondvormen

Als je als organisatie wil samenwerken, kun je keuzes maken op basis van welke vorm je met andere organisaties wil samenwerken. Kaats & Opheij (2012) en Twynstra Gudde (z.j.) onderscheiden vier verschillende grondvormen van samenwerken: namelijk verkennend samenwerken, ondernemend samenwerken, functioneel samenwerken en transactioneel samenwerken. De keuze van een grondvorm is ook afhankelijk van de doelstelling(en) van een organisatie, die met andere organisaties wil samenwerken. Om maar een voorbeeld te noemen. Als je op basis van samenwerking meer wil innoveren is de grondvorm van ondernemend samenwerken een keuze die voorziet in het vernieuwen. Deze vorm van samenwerking past in mijn opvatting bij organisaties die sneller willen anticiperen op veranderingen. Oftewel samen innoveren gaat sneller dan alleen.

Reflectievragen voor samenwerking

Wellicht werk je als organisatie al samen met partners of ben je in de fase van verkenning om te gaan samenwerken. Hieronder staan een aantal vragen die je je als organisatie kunt afvragen:

1.           Is er focus op het werken met partners? Zo niet, dan kun je beginnen met het scannen van (onvervulde) klantbehoeften of contextuele veranderingen, die je wellicht in samenwerking kan gaan oppakken.

2.           Zijn er met (huidige) partners ook sterke werkrelaties? Hierbij doel ik op het feit dat samenwerking niet alleen op papier geregeld moet worden, maar dat een samenwerking ook geoperationaliseerd en frequent geëvalueerd moet worden.

3.           Zijn er mogelijke risico’s indien er partners een samenwerking beëindigen?  Ben je bijvoorbeeld niet te afhankelijk van bepaalde ‘kennis en competenties’ van partners?

4.           Zijn er mogelijkheden om op basis van samenwerking meer business te generen. Denk aan extra verkoopkanalen en het generen van extra leads.

5.           Zijn er mogelijkheden om in samenwerking (nieuwe) proposities te ontwikkelen, of om invulling te geven aan de bouwsteen kanalen (hoe je als organisatie klanten wil bereiken)?

Conclusie

In mijn opvatting loont samenwerken tussen verschillende organisaties. Als organisatie kun je beter en soms sneller invulling geven aan (onvervulde) klantbehoeften en contextuele veranderingen.  Maar bedenk wel: samenwerking moet voor beide of meerdere partijen waarde creëren (wederkerigheid). En als je wilt gaan samenwerken, kijk dan wat jou als organisaties motiveert om te gaan samenwerken met partners. Dit kan verschillend zijn per organisatie. Tenslotte moet je als organisatie bepalen op basis waarvan je met een ander wilt gaan samenwerken. Zoals al eerder benoemd vind ik ‘ondernemend samenwerken’ passen in de tijd waarin we samen sneller kunnen anticiperen op veranderingen. Oftewel samen gaat nou eenmaal sneller dan alleen.

 

 

Patrick Kooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken