[column] Is het merk Apple echt 1900 miljard dollar waard?

[column] Is het merk Apple echt 1900 miljard dollar waard?
  • B2b
  • 9 feb 2021 @ 09:14
  • 17645 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Innovatie

In het FD staat dat het merk Apple 1900 miljard dollar waard zou zijn. Mooi, maar klopt dat ook? Columnist Leo van Sister over zijn nieuwe merkwaarderingsmodel dat volgens hem de werkelijke merkwaarde aangeeft.

De waarde van Apple is bepaald aan de hand van de marktwaarde, die voornamelijk gevoed wordt door financiële beurswaarde.

En die is zoals we allen weten doorgaans nogal wispelturig. Het zegt daarmee weinig over de prestaties en kracht van het merk Apple. Wat niet wegneemt dat het een mooi en innovatief merk is met heel veel gelovigen (fans).

Brand Valuation geeft aanleiding tot veel discussies in de financiële en de marketingwereld. Een reden hiervoor is dat de belangstelling voor het begrip merkwaardering de laatste jaren enorm is gegroeid als gevolg van overnames.

De Brand Valuation Motor© is een door de Merkcommissarissen nieuw ontwikkeld compleet merkwaarderingsmodel. Tot op heden ontbrak het aan een solide waarderingsmethode om de waarde van een merk echt goed vast te stellen. Bestaande waarderingsmodellen zoals die van Interbrand, Brandz en BrandFinance zijn weliswaar goed, maar zijn beperkt en zijn vooral financieel georiënteerd. Hoe het merk presteert wordt slechts summier meegenomen.

Waarom een nieuw model om de waarde van een merk vast te stellen?

Ik heb professioneel gezien al heel lang te maken met branding en marketing, maar nog altijd was er geen goed en zeker geen compleet model om de waarde van een merk goed vast te stellen, en dat terwijl er jaarlijks zoveel miljarden euro’s in merken geïnvesteerd worden.

In mijn lange periode in het bedrijfsleven - en ook daarna in mijn klanten- en relatiekring bij de Merkcommissarissen - heb ik vaak marketeers, brandmanagers als ook managers zien worstelen met het vaststellen en verdedigen van hun budget omdat zij niet goed konden aangeven of de investeringen in het merk de merkwaarde wel verhoogden. Te gek voor woorden!

Al jaren liep ik na te denken om zelf een gedegen analysemodel te ontwikkelen dat op verantwoorde wijze de waarde van een merk echt goed kan vaststellen. Dat is de Brand Valuation Motor© geworden.

Dit waarderingsmodel weegt als enige alle vier de relevante domeinen en daarbinnen worden de 20 belangrijkste branding, marketing, financiële, commerciële facetten meegewogen. Dit BVM waarderingsmodel is ook getoetst aan de hand van een aantal merkcases. Het BVM – B2C model is een stabiel model met telkens dezelfde 20 wegingsfactoren; enkel bij het B2B model worden enkele factoren omgeruild. Het model kent vaste meetwaarden en kan daardoor de waarde van merken goed met elkaar vergelijken.

De Brand Valuation Motor© geeft een merk de juiste waarde die de eigenaar of organisatie op de balans kan zetten als “asset” en in kan brengen bij overnames, verkoop of partnerships.

Brand Valuation Motor© - merkwaarderingsmodel

SWOCC modellenboek is mooi naslagwerk, maar ontbeert een goed merkwaarderingsmodel

Het onlangs uitgebrachte SWOCC merken modellenboek is een absolute must-read voor iedere marketeer, communicatieprofessional en merkenliefhebber. Het kent ook een hoofdstuk met een aantal “evaluatie” modellen. Die hebben allen te maken met de effectiviteit van delen van marketing- en branding inspanningen, maar geven niet aan wat de echte (financiële) waarde van een merk is. En dat laatste is juist zo belangrijk om een organisatie te stimuleren.

Dankzij Brand Valuation Motor© meer fans in de organisatie

Het meten van merkperformance is voor bedrijven en organisaties van enorm belang. Hoe kun je anders een merk optimaal managen? Daarnaast is merkperformance relevant om mede met andere factoren de juiste waarde van een merk te kunnen bepalen. Jaarlijks wordt veel in het merk geïnvesteerd, maar wat is het merk eigenlijk echt waard en is daarmee die investering wel gerechtvaardigd?

Het kunnen bepalen van merkwaarde is dus cruciaal voor elke organisatie. Daarnaast is merkperformance relevant om mede met andere factoren de juiste waarde van een merk te kunnen bepalen. Jaarlijks wordt veel in het merk geïnvesteerd, maar wat is het merk eigenlijk echt waard en is daarmee die investering wel gerechtvaardigd? Het kunnen bepalen van merkwaarde is dus cruciaal voor elke organisatie.

Weten wat je merk echt waard is geeft betere resultaten

Met een goed uitgevoerde merkwaardering volgens de BVM methode heb je de volgende oogst:

- Je weet wat het merk echt waard is en handelt daarnaar

- Je weet of je meer of minder moet investeren in branding en marketing

- En is duidelijk op welke van de 20 domeinen het merk verbeterd kan worden

- Bij overname of verkoop van het merk is de waardebepaling meteen helder

In editie #3, 2021 van Marketingtribune staat een uitgebreid artikel over het model plus een reactie op de vastgestelde merkwaarde van het merk Bever.

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken