[column] Terug naar kantoor? 5 tips!

[column] Terug naar kantoor? 5 tips!
  • B2b
  • 10 jun 2021 @ 10:02
  • 12253 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Al sinds vorig jaar zijn we allemaal in de ban van alles omtrent het coronavirus. Van besmetting tot thuiswerken en nu de vaccinatie. Het einde lijkt in zicht en we gaan weer naar kantoor. Maar hoe was dat ook alweer? Armanda Kusse, country sales manager bij Lime CRM, heeft 5 tips.

Hoe ga je er nou voor zorgen dat jouw medewerkers een zachte landing hebben zodra werken op de zaak weer de norm is? En waarom zou je je hier überhaupt druk om maken? Het is immers toch vanzelfsprekend dat we weer teruggaan naar hoe het was?

‘Niet helemaal,’ zegt Fredrik Husberg, expert in gedragsverandering en verandermanagement. ‘Mensen zijn al bijna een jaar gewend aan het thuiswerken, en dus ook aan alles wat erbij komt kijken. Van het elke avond op tijd aansluiten bij het avondeten (hun reistijd is immers terug naar 0), tot aan het even snel naar de winkel voor je boodschappen.

Thuiswerken heeft veel mensen hun gedrag doen veranderen en ze meer flexibiliteit gegeven.

En ondanks dat veel mensen staan te popelen om weer naar kantoor te mogen, is het wel een forse verandering waar ze aan zullen moeten wennen. Ze zullen hun leven weer anders moeten indelen en moeten beseffen dat ze niet even snel de was tussendoor kunnen doen, de pakketjes in ontvangst kunnen nemen, of elke dag de kids kunnen ophalen. En laat verandering nou nét iets zijn, waar mensen van nature moeite mee hebben.’

Om dit in goede banen te leiden en om te voorkomen dat jouw medewerkers de werkvloer straks (onbewust) associëren met iets minder prettigs, hebben wij een aantal tips op een rij gezet om problemen te vermijden en het werkplezier hoog te houden.

1.     Besef als eerste dat het mensen zijn en dat eenieder anders zal omgaan hiermee.

Waar persoon A het wellicht fantastisch zal vinden om terug te zijn, zal persoon B er best weleens moeite mee kunnen hebben. Stel je eens voor dat je al bijna een jaar thuis werkt in alle rust, en ineens kom je weer op kantoor met al je collega’s drukte en prikkels om je heen. Dat is een flinke verandering waarmee sommige mensen moeite kunnen hebben. Sta hier bij stil en besef dat niet iedereen hetzelfde is. Begrip zal zorgen voor een betere aanpak.

2.     Maak een goed re-integratieplan; bespreek met je medewerkers hoe zij het liefste weer aan het werk gaan.

Willen ze dit rustig opbouwen en beginnen met 2 dagen in de week naar kantoor? Of vinden ze het fijner om bijvoorbeeld eerst even halve dagen op kantoor te werken? We werken al een jaar thuis, dus die paar weken extra maken ook niets meer uit en kunnen voorkomen dat mensen raken, of hun werkplek gaan associëren met iets negatiefs.

3.     Bedenk mogelijke hindernissen, en tegelijk oplossingen hiervoor, samen met je medewerkers; vraag waar zij denken tegenaan te lopen.

Denk bijvoorbeeld aan het feit dat ze niet meer elke dag op tijd thuis zullen zijn voor het eten. Ga dan ook kijken hoe dit wel zou kunnen door bijvoorbeeld wat flexibeler te zijn qua indeling van de werktijd. Maar een goed voorbeeld is ook de collega die stiekem blij is met alle rust die hij had in coronatijd. Geef die collega de ruimte om af en toe die rust te blijven nemen. Hetzij in de vorm van een bureau dat wat verder weg staat en meer afgezonderd is, of geef hem de ruimte om langer te pauzeren en even een extra ommetje te lopen om bij te tanken.

4.     Maak gebruik van de kennis die we al hebben; in dit onderzoek, dat is uitgevoerd door de Universiteit van Maastricht, heeft men ontdekt dat er verschillende manieren zijn om het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Eén daarvan is modeling. Dit is een methode die gebruikt maakt van het gegeven dat mensen kunnen leren van observatie van andere mensen. Je zet dit in door een persoon, een model, het gewenste gedrag te laten voordoen. Wel is het belangrijk dat men zich kan identificeren met het model. Je kunt dus de enthousiaste en geliefde medewerker vragen om te helpen zijn/haar positieve ervaringen te delen, maar ook vragen om het voortouw te nemen tijdens de ochtendkoffie, de wandeling tijdens de lunch óf gewoon zijn/haar gebruikelijke positieve zelf te zijn tijdens de ochtendmeetings.

5.     Wees flexibel; is het echt zo erg als mensen 1 dag per week thuis blijven werken?

Het geeft ze de mogelijkheid om tóch wel die pakketjes in ontvangst te nemen, even tussendoor naar de huisarts te gaan, maar ook om op tijd thuis te zijn bij het gezin. 1 dag thuiswerken in de week, zorgt er ook voor dat al dit soort zaken, zal worden gepland op deze dag, zodat de overige 4 dagen de focus kan liggen op het werken op kantoor. Win-win voor iedereen.

www.lime-technologies.nl

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken