[column] Beste beginnende marketeer
- B2b
- 5 apr 2022 @ 05:06
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 apr 2022 @ 05:06
- Gastblogger
Hoe bevalt je werk in de marketing? Voelt het als één grote chaos, of ben je helemaal in control? Waar loop je tegenaan tijdens je werkdag? Zijn je ambities groot? Gastblogger Nasser al Kamouchi van whello.nl heeft tips voor de jonkies in marketing.
Ik ben geen beroemde marketinggoeroe, maar werk inmiddels een tijdje als marketeer. Ik denk dat je op shitty momenten wel wat aan mijn tips hebt. Zelf had ik ze in elk geval graag gehad toen ik startte bij mijn eerste job. Daarom deel ik graag 5 lessen die ik als marketeer bij een marketingbureau opdeed en waarmee jij wellicht ook je voordeel kunt doen.
Georganiseerde chaos
Laten we beginnen met je gemiddelde werkdag. Waarschijnlijk voelt die als één grote chaos. Je mailbox stroomt onophoudelijk over, je bent oneindig aan het chasen en vliegt van de ene na de andere meeting. Eerlijk? Zo voelt het voor iedereen. Waarschijnlijk zelfs nog steeds voor je manager. Dus no worries, als je werkt aan een soort van georganiseerde chaos, dan ben je al gewoon goed bezig.
Creëer mooie dingen en blijf experimenteren
Hoe ben je er eigenlijk toe gekomen om marketeer te worden? Was die magische Coca-Cola-reclame voor jou het wow-moment?
Of kijk je al van kinds af aan naar die imposante billboards langs de snelweg? Ooit. Ooit staat jouw werk daar. En nu sta je aan het begin van je weg als marketeer.
Je hoort bij de club professionals die ideeën bedenkt voor bedrijven als Apple, Bol.com en Netflix. Het voelt misschien niet zo, maar bij die enorme bedrijven werken ook gewoon marketeers zoals jij. En die ene gave reclamecampagne is ook gewoon gemaakt door iemand die hetzelfde doet als jij. Ze hebben alleen het geluk voor een grote naam te werken. Laat je dus niet ontmoedigen door de groten onder ons. Concentreer je op jezelf. Creëer mooie dingen en blijf experimenteren. Alleen zo groei je als marketeer.
Praktijk is echt de beste leerweg
Stop niet met leren nu je een baan hebt. Verdiep je in de onderwerpen die je het meest boeiend vindt en pas je kennis toe. Daar heb je niet per se een dikke marketingbijbel voor nodig. Alleen al op LinkedIn lees je genoeg boeiende marketingcontent. Scroll niet te lang door, want de praktijk is echt de beste leerweg. Kijk juist om je heen, sla op wat je aandacht trekt en gebruik die inzichten voor je eigen marketing. Probeer en vind uit wat werkt.
Wil je vooruit? Zorg dan dat je een echte groeimentaliteit hebt. Wacht niet tot je feedback krijgt van een collega of een klant, maar blijf jezelf op eigen initiatief verbeteren.
Van iedere dag hetzelfde riedeltje afspelen is nog nooit iemand beter geworden. Test nieuwe concepten, probeer eens een niet zo voor de hand liggende oplossing, zet nieuwe processen op en haak aan bij uitdagende projecten. Stilzitten is voor sukkels.
Deel je successen
Ben je je actief aan het ontwikkelen? Laat je dan zien. Junior of niet: jouw werk verdient een podium. Als je zwoegt in stilte heeft niemand door wat je allemaal doet en dat werkt in je nadeel. Deel je successen zonder op te scheppen. Hoe? Door je collega’s simpelweg te vertellen over je werkwijze en de resultaten. Of door een interne workshop te organiseren om je learnings te delen. Zo kun je anderen inspireren met je aanpak en weet iedereen wat je in je hebt.
Synergie opzoeken als T-shaped marketeer
Heb jij helemaal je specialisme gevonden binnen de marketing? Good for you! Probeer hier en daar ook wat kennis van collega’s op te pikken.
Als T-shaped marketeer maak je stappen op het gebied van synergie. Als je de vertaalslag kunt maken naar andere specialismen, wordt het makkelijker om je eigen werk goed uit te voeren. Je overziet de hele marketingstrategie en kan er zo aan bijdragen dat alles goed op elkaar aansluit. Hoe meer kennis, hoe beter!
Mijn laatste tip: als je het gevoel hebt dat je eerdere marketingacties een beetje prutswerk is geweest… dan feliciteer ik je, je bent een marketeer. Gewoon doorzetten en verbeteren. Dan kom je er vanzelf wel.
Succes, van een collega-marketeer.
Foto: Unsplashed, Austin Distel
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing