[column] CEO, wissel eens van functie met de CMO!
- B2b
- 11 aug 2022 @ 12:24
- Link
-
Harry Westbroek
ondernemer en consultant
Proximity Wolves - Geen tag
- 11 aug 2022 @ 12:24
- Harry Westbroek
De basis van ons marketing denken is gebaseerd op het vermogen van de marketeer om van de verlangens van consumenten een behoefte te maken. De oorsprong van dit denken is gebaseerd op de psychoanalyses van Sigmund Freud.
Edward L. Bernays, journalist en een volle neef van Freud, gebruikte deze kennis om de systemen en technieken van oorlogspropaganda toe te passen in vredestijd. Hij publiceerde drie baanbrekende boeken, Crystallizing Public Opinion (1923), Propaganda (1928) en Public Relations (1952). Bernays kreeg de eervolle bijnaam van ‘de vader van de PR.’
Wroe Alderson, de vader van marketing, publiceerde pas op 1 januari 1957 zijn boek Marketing Behavior and Executive Action; A Functionalist Approach to Marketing Theory. Hij verbond al in zijn eerste boek de marketingdiscipline heel nadrukkelijk met het management.
Na diverse opleidingen van de SRM/Nima en Wharton/Nyenrode, de duizenden gesprekken met investeerders, marketeers, adverteerders, bekende mensen, reclamemensen, uitgevers, politici en BBA en MBA-studenten hebben mijn marketingbrein in 50 jaar gevormd en mijn conclusie is:
Marketing gaat boven management
Marketing hoort aan de top van de piramide te staan. ‘Structure follows strategy’, dat impliceert een management in een totaal andere verhouding. De CMO leidt de business en de CEO managet de business met uiteraard gelijke beloningen, opties, CEO-auto, emolumenten, golden parachutes etc.
Ik stel voor dat alle CEO’s verplicht van functie wisselen met hun CMO voor een periode van tenminste 12 maanden.
Gedurende deze periode, die wat mij betreft de geschiedenis in zal gaan als ‘de marketingopstand van 2022’, geef ik jullie deze eerste voorzet. Het is aan jullie om het vuurtje aan te wakkeren. Begin dan graag met de link van deze column naar alle collega’s, toezichthouders en CEO’s te sturen en ik blijf dan columns schrijven om de marketingopstand levend te houden.
-
Harry Westbroek
- Werkt bij: Proximity Wolves
- Functie: ondernemer en consultant
- Website:https://www.marketingtribune.nl/algemeen/auteurs/?author=harry-westbroek/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kaartverkoop Nima Marketing Day... 23-01-2025
- De Bijenkorf kiest voor SimplyPR21-01-2025
- De marketingtransfers van week 2, 202517-01-2025
- Progress vervangt purpose: nieuwe... 16-01-2025
- Hopscotch Tourism Netherlands... 15-01-2025
- Beeckestijn Business School neemt... 12-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day