[column] Cristiano Ronaldo niet welkom bij Randstad
- B2b
- 19 sep 2022 @ 11:50
- Link
-
Philippe Stulens
CMO
Randstad - Geen tag
- 19 sep 2022 @ 11:50
- Philippe Stulens
Zo af en toe probeer ik iets van de wereld van voetbal mee te nemen naar mijn marketingomgeving. Dit keer neem ik de rol van CR7 onder de loep.
Op het moment dat ik deze blog schrijf is Cristiano Ronaldo persona non grata bij Manchester United. In geen van de zes wedstrijden die ManU tot nog toe speelde in de Premier League, startte Ronaldo in de basis. Zijn teller staat vandaag op 115 speelminuten. Terugkeren naar je vorige werkgever is in het voetbal niet altijd een juiste keuze. Zie ook Romelu Lukaku en Chelsea.
Ken ik iets van voetbal? Waarschijnlijk niet. Ben ik als people manager goed geplaatst wanneer ik zeg dat “CR7” ook niet in mijn team past? Waarschijnlijk wel.
Cristiano Ronaldo gaat te vaak voor persoonlijk gewin. Ik leid dat af uit zijn gedrag. In extase als-ie zelf scoort en enigszins bedrukt wanneer een ploegmaat scoort. ook al gaat het in dat laatste geval om de winnende treffer.
Maar als echte marketeer moet ik ook naar de data kijken. En wat zeggen die? Ronaldo werd 3 keer topschutter in de Spaanse Primera Division. Nooit werd zijn team, Real Madrid in dat jaar landskampioen. Individueel succes zonder teamresultaat. Ronaldo werd 1 keer topschutter in de Italiaanse Serie A. En toch werd Juventus in dat jaar geen landskampioen (dat was het Inter Milaan van Romelu Lukaku - ik blijf tenslotte Belg). Individueel succes zonder teamresultaat. Ronaldo werd 2 keer topschutter op het EK, zonder dat Portugal Europees Kampioen werd. Portugal werd wél Europees Kampioen in 2016, toen Ronaldo al na 25 minuten uitviel…
Enkel in de Engelse Premier League gingen individueel succes en teamsucces 1 keer hand in hand.
Geef mij dan maar Ajax. Bij de laatste twaalf landstitels van Ajax had het team slechts 2 keer ook de topschutter van de eredivisie in de ploeg. Haller en Tadic meerbepaald.In minder dan 1 op 3 gevallen levert de Nederlandse landskampioen trouwens ook de topschutter.
Een uitgebalanceerd team waarin medewerkers voor hetzelfde gemeenschappelijke doel gaan -de beste zijn-, zal uiteindelijk zegevieren.
Dat geldt ook voor marketingafdelingen. Het marketingteam van de toekomst is een équipe met complementaire teamplayers. Elk met hun eigen competenties.
De optelsom van die competenties luistert naar de term CAT. Creatief talent, Analytisch talent en Technisch talent vormen de winnende marketingcocktail.
CMO’s mogen best nog wat beter worden in talentstrategie en talentmanagement. Wat zijn de missie-kritische rollen die ik absoluut zelf op de loonlijst moet houden? Hoe bouw ik een afdeling uit met linker hersenhelften en rechter hersenhelften? Onderzoek van McKinsey leert dat bedrijven die erin slagen om data en creativiteit succesvol te integreren dubbel zo hard groeien dan het gemiddelde van S&P 500-bedrijven. En let op de nuance. Manage talent, niet manage medewerkers. Goede medewerkers managen hun eigen output en resultaat… Geef hen de autonomie om met de bal te gaan lopen en op het juiste moment de juiste pass te geven.
Liever Kevin de Bruyne dus dan Cristiano Ronaldo. Ik blijf tenslotte Belg…
-
Philippe Stulens
- Werkt bij: Randstad
- Functie: CMO
- Website:https://www.randstad.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing