[column] AI: adapt or die
- B2b
- 9 jan 2023 @ 10:04
- Link
-
Vincent Mispelblom Beyer
headhunter
Flexfirm - Geen tag
- 9 jan 2023 @ 10:04
- Vincent Mispelblom Beyer
Bij de start van 2023 constateert onze columnist Vincent Mispelblom Beyer dat Artificial Intelligence nauwelijks in de trendlijstjes voorkomt. En dat terwijl volgens hem AI voor enorme implicaties gaat zorgen. Veel meer dan hij hier nu kwijt kan.
Begin januari is een moment om vooruit te kijken, hoewel je goed kan verdedigen dat elke dag vooruitkijken nog beter is – maar dat terzijde. Het zakenblad Forbes vroeg aan hooggeplaatste reclamebureau-directeuren in Amerika wat 2023 gaat brengen. De antwoorden verbaasde me. Deze leidende figuren uit de reclame-industrie hebben het over customer engagement, inflatie, recessie en big data.
Kortom: ik lees niets nieuws onder de zon. Opmerkelijk genoeg gaat geen van de antwoorden over Artificial Intelligence (AI). Terwijl dat volgens mij toch dè grote topic van dit jaar is.
AI: de mogelijkheden hiervan lijken nu al onbeperkt, en het is nog maar zo kort onder ons. Nou ja, ‘zo kort’… het startte al in de vijftiger jaren, en versloeg eind jaren ’90 een schaakspeler op zijn eigen bord. Daarna kwamen zelfrijdende auto’s, gesproken instructies voor apparaten en gezichtsherkenning. Nu gaan we het in ons dagelijks werk integreren. Allerlei illustraties, tekst, voice-overs, muziek, divers editwerk: het kan allemaal gegenereerd worden door AI. Kijk maar eens op Instagram bij #openaidalle, en verbaas je.
Teksten voor blogs, emails en artikelen worden geschreven door ChatGPT, muziek kan worden verzorgd door Jukebox, en Midjourney neemt het beeld voor zijn rekening.
Het programma Signal filtert uit alle informatie die tot je beschikking staat precies dat wat jij nodig hebt. Het voorspellen van trends, het bereiken van een ongekend niveau van personalisatie in al je uitingen, het genereren van leads: het kan allemaal. AI gaat voor enorme implicaties zorgen, veel meer dan ik hier nu kwijt kan.
In gesprekken hierover hoor ik nog weleens dat AI natuurlijk nooit de kwaliteit zal leveren die we willen hebben. Als ik kijk naar wat AI nu levert, waag ik dat zeer te betwijfelen. De kwaliteit is al goed en wordt alleen maar beter. En al zou dat niet zo zijn, dan vraag ik me af hoe belangrijk dat is…
Sinds onze voorouders in hun grot rode klei op de wanden smeerden, hebben we heel wat ontwikkelingen doorgemaakt, en dit is er weer een. Mark Curtis, Head of Innovation van Accenture Song, noemt AI de belangrijkste technische innovatie in10 jaar. In ‘Accenture Life Trends 2023’ noemt hij AI de ‘co-pilot for creativity’: het gaat de reclamebureaus niet vervangen, het zal wel een revolutie worden in de manier van werken. Daar moeten we ons heel goed van bewust zijn: adapt or die.
(Noot van de auteur: deze tekst is nog ontsproten aan een levend brein – het mijne.)
-
Vincent Mispelblom Beyer
- Werkt bij: Flexfirm
- Functie: headhunter
- Website:http://www.flexfirm.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Winnaars Student Company van het Jaar bekend
- Strategische denkers 11: Goede strategie moet vooral...
- Column Reclamefeestjes: everyone is a winner
- Keynote Peeter Verlegh: 'Welke effecten heeft merkactivisme op...
- Markteffect: 'Humor in marketing: Wanneer ben je spot on en...
- Hein Schumacher treedt aan bij Unilever - exit Braams
Laatste Nieuws
- Hein Schumacher treedt aan bij... 02-06-2023
- Objective Platform wordt derde... 01-06-2023
- Willemsens (Disney): ‘Experimenteer... 01-06-2023
- Cybersecuritybedrijf Darktrace... 31-05-2023
- Strategische denkers 11: Goede... 31-05-2023
- Markteffect: 'Humor in marketing:... 30-05-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres