[column] Word wereldkampioen merkbouwen met de inzet van audio
- B2b
- 18 apr 2023 @ 10:53
- Link
-
Joris van der Zwan
client consultant
Validators - Geen tag
- 18 apr 2023 @ 10:53
- Joris van der Zwan
Opvallen in de dagelijkse mediastroom is topsport. En niet eenvoudig in ons versnipperde medialandschap. Maar met de strategische inzet van audio maak je al snel meters, zo blijkt uit onderzoek van TAMBR en Validators.
Bekendheid is de sleutel tot een succesvol merk. Want hoe herkennen consumenten je merk als ze nog nooit van je hebben gehoord? Wat is je merkpositionering waard als niemand weet dat die bestaat?
Natuurlijk zijn er verschillen tussen merken en is het van belang die te benadrukken. Maar zonder roem geen differentiatie, positionering of herkenning. Onze aankoopbeslissingen worden uiteindelijk grotendeels gedreven door routine en herkenning, niet door complexe afwegingen op het moment van aankoop.
Consumenten reageren daarentegen wel op merkassociaties. Vormen, kleuren en geluiden die een associatie veroorzaken van het merk in kwestie. Hoe sterker en talrijker die associaties, hoe groter de kans dat jouw merk boven komt drijven in een koopsituatie.
Het Unox-effect
Audio is hierin het meest effectief, zo blijkt telkens weer uit onderzoek. En zeg nou zelf, al bij de eerste klanken van de 20 jaar oude Unox-tune gaat er meteen een wereld aan associaties voor je open. Een jaloersmakend effect, dat niettemin voor elk merk binnen handbereik ligt. Ja, het opbouwen van een succesvolle merkassociatie kost tijd. Maar geen 20 jaar. Al eerder toonden Tambr en Validators aan dat er slechts enkele weken nodig zijn voor het creëren van een stevige koppeling tussen merk en audio. Hoe lang dat precies duurt hangt natuurlijk wel af van de mate waarin luisteraars worden geconfronteerd met jouw audio-asset. En dat bereik verschilt per campagne en per uiting. Tijd om ons experiment te herhalen dus. Gelukkig was daar het WK in Qatar, voorzien van een gloednieuwe tune.
Het WK verklankt
Die tune was speciaal gecomponeerd voor het WK en werd alleen tijdens het evenement gebruikt. Perfecte omstandigheden om het effect van audio-marketing te onderzoeken.
In dit geval ging het om een kort soundlogo, dat rondom de wedstrijden te horen was. Gedurende de looptijd van het toernooi vroegen Tambr en Validators wekelijks 150 respondenten om de associaties en bekendheid van het sound logo. En zoals verwacht liep de herkenning van het muzikale fragment netjes op met de kijkcijfers.
Na vier weken was voor bijna een kwart (23%) van de luisteraars het WK in Qatar de allereerste spontane associatie bij het horen van de tune. Ook de piek in week 50 is goed te verklaren: die valt precies een week na Nederland-Argentinië, dat door 5,9 miljoen kijkers werd bekeken.
Hoe groter het bereik van je merkgeluid, hoe groter de kans dat het blijft hangen.
Maar niet iedereen beschikt over de oliereserves van Qatar of het bereik van de FIFA. Wat kunnen we als ambitieuze marketeers leren van deze resultaten?
Waar ligt de lat?
Gemiddeld was het sound logo vier keer per wedstrijd te horen. Aan het begin, twee keer tijdens de rust en op het einde. En we zien dat na vier weken en vijf Oranje-wedstrijden de tune een maximale herkenning had bereikt van 23%.Als we aannemen dat de gemiddelde Nederlander alleen wedstrijden van Oranje kijkt, kunnen we stellen dat na grofweg twintig blootstellingen bijna een kwart van de doelgroep het soundlogo al koppelt aan de afzender. Nu is dat geen in beton gegoten benchmark, maar wel een aardige vuistregel.
Conclusie: na een tiental blootstellingen herkent een flink deel van je doelgroep je moeiteloos, zonder dat daar visuele ondersteuning voor nodig is.
De kracht van herhaling
De link tussen audio en afzender is dus snel gelegd. Maar hoe duurzaam is die connectie? Moet je jezelf continu herhalen? Of mag je ook een tijdje stil blijven? Om daarachter te komen voerden we acht weken na het WK nog een meting uit. En wat bleek? Bij de helft van de respondenten was de associatie met het WK verdwenen. Waar op het hoogtepunt van de Oranjekoorts nog 23% van de ondervraagden de juiste koppeling maakte, was dat nu 12%.
Een halfwaardetijd van acht weken dus. De bekendheid van een audio-asset komt te paard en gaat te voet, zo lijkt het. Dat betekent dat je niet always on hoeft te zijn, maar het eerder moet hebben van slim geplaatste muzikale geheugensteuntjes.Idealiter gaat dit door het combineren van verschillende brand assets, zodat vorm, kleur, lettertype en geluid naar elkaar verwijzen. Op deze manier versterk je het netwerk van merkassociaties.
Associaties die niet worden opgefrist verdwijnen logischerwijs op de achtergrond, waardoor je merkbekendheid langzaam afbrokkelt. Wereldtitels blijven voor altijd, maar zonder periodieke inspanning raak je uiteindelijk je merkbekendheid kwijt.
Merkbekendheid bouwen met audio
Natuurlijk, het creëren en laden van een pakkend merkgeluid kost tijd en vergt een investering. Maar zo moeizaam als de gemiddelde Oranje-kwalificatiereeks verloopt, zo effectief blijkt audio te werken voor je merkbekendheid:
- Na een tiental blootstellingen met je nieuwe merkgeluid koppelen luisteraars dat al aan jouw merk.
- Met de juiste media-inzet weet na enkele weken bijna een kwart van je doelgroep al wie je bent en hoe je klinkt.
- Het opbouwen van bekendheid verloopt sneller dan de afname ervan. Na lancering is een regelmatige opfrisser de sleutel tot duurzame merkgroei.
Wil je meer weten over de kansen van geluid voor je merk(communicatie), neem dan gerust contact op met TAMBR of Validators.
-
Joris van der Zwan
- Werkt bij: Validators
- Functie: client consultant
- Website:https://www.validators.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 10, 2025
- Thijs de Boer versterkt creatief leiderschap TBWA\Neboko
- De marketingtransfers van week 11, 2025
- [column] De ondergang van authentieke content op LinkedIn
- Surf en Nikhef kiezen ServerDirect voor IT-infrastructuur
- Edward Knol nieuwe Managing Director van Initiative Nederland
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 11,... 21-03-2025
- Edward Knol nieuwe Managing Director... 19-03-2025
- Wim Creative Agency neemt David... 18-03-2025
- Thijs de Boer versterkt creatief... 17-03-2025
- De marketingtransfers van week 10,... 14-03-2025
- Surf en Nikhef kiezen ServerDirect... 11-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center