[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
[column] Is Tesla nog in te halen?
Dat Tesla de eerste autofabrikant was die een serieproductie startte met EV’s heeft de autowereld geweten. Elon Musk is de visionair die jarenlang gebruik kon maken van het waardevolle first movers advantage. Is hij nog in te halen?
[column] De Middeleeuwen van social media
Leugens zijn waarheid. Wetenschap is fictie. Imbecielen zijn goeroes. Welkom in de Nieuwe Dark Ages, gepresenteerd door social media en gesponsord door de reclame-industrie. Bob Hoffman, spreker, blogger en auteur van spraakmakende boeken over de leugens van de digitale marketingwereld.
[column] Kredietloos
Twee dagen heeft die kaart probleemloos gewerkt! Het editorial uit MarketingTribune 18, 2023.
[column] De nieuwste trend rondom Black Friday: demarketing
Hoewel het buiten steeds kouder wordt, breken aan het einde van het jaar voor veel winkeliers juist de tropenmaanden aan. Voordat de goedheiligmannen hun jutezakken weer komen vullen, viert de retailbranche eerder al Black Friday. Tussen alle koopwoede door, spot lector Bianca Harms van NHL Stenden een 'nieuw' tegengeluid: demarketing. En dit houdt het in.
[column] Made in Germany
Made in (Germany) is een opmerkelijk fenomeen dat zowel een rol speelt in het land van b2b als b2c-branding. Deze aanduiding is vreemd genoeg in 1887 bedacht door de Britten…
[column] Oude liefde roest niet
‘In een Fiat Panda lach je iedereen uit’, dacht ik bij het zien van deze nieuwe film voor de C3 van importeur Van Mossel. Het concept is naar deze tijd getild, het merk veranderd in Citroën en de hoofdrolspeler is trots op elk onderdeel van zijn aanwinst.
[column] Mannencrisis
Ik had deze week een vrij heftig gesprek met een vriendin over de groeiende onzekerheid van mannen in de huidige maatschappij en de steeds alarmerendere consequenties ervan.
[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?
Co-branding is een reeds lang geleden geïntroduceerde merkstrategie voor merken. De essentie is dat beide merken elkaar versterken en aanvullen. Wat zijn slimme combi's?
[Marketing the Rainbow #45] Van DE&I naar Marketing, van Representatie naar Respect
Over de belangrijke rol van de MarCommer bij de klantreis van Representatie naar Respect..
[column] Nieuwe automerken? Maak je merk snel cool en zichtbaar
Nieuwe automerken denderen in raptempo de Nederlandse automarkt binnen. Wat moeten de nieuwkomers doen om tussen de oren van de Nederlandse autokoper te komen?
DOSSIER CX COLUMN Marketing en CX; haat en liefde
Customer experience wordt steeds vaker onderdeel van de portefeuille van de CMO en ik twijfel of dat nou goed nieuws is of niet.
[column] 'Met huilende klanten kunnen we niks, we verbreken nu de verbinding'
Zomaar een tenenkrommend, betreurenswaardig, klantziek, niet-inspirerend, beroerd, armetierig gesprekje op een druilerige maandagochtend met mijn bank:
[column] Wie kan kiezen, kiest Audi?
Veertig jaar na het op de markt komen van de Audi 100 biedt Audi nu de 100% elektrische Audi e-tron GT aan. Maar wie is eigenlijk de doelgroep van deze luxe zakensedan?
[column] CX-strategie verbeteren zonder third-party data? Het kan!
Het is essentieel dat bedrijven een strategie hanteren voor het gebruik van data die voor consumenten transparant is. Suvish Viswanthan, head of marketing UK & Europe bij Zoho, licht toe hoe vertrouwen over juist gebruik van data de relatie met de klant en de klantreis kan verbeteren.
[column] Hevige supermarktstrijd zet A-merken nog verder onder druk
In supermarktland is sinds mensenheugenis al een hevige strijd gaande om de gunst van de consument. Die oorlog wordt nu nog geïntensiveerd door inflatie. Supers rennen nog harder om zieltjes te winnen. Bijkomende marketinguitdaging: de A-merken liggen zwaar onder vuur.
[column] The art of positioning 12: True pricing
U herinnert zich vast nog wel die advertenties van EasyJet waarin ons verteld werd dat we voortaan voor 29 euro naar Milaan of Londen konden vliegen. Dat kan toch helemaal niet? En inderdaad, dat kon en kan helemaal niet.
[column] MarketingAffairs 7: Keuzestress
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 7: Keuzestress.
[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?
De automarkt floreert weer als vanouds. Na een aantal mindere jaren waar als gevolg van corona en leveringsproblemen aanmerkelijk minder auto’s zijn verkocht, belooft 2023 weer een topjaar te worden omdat er weer veel meer auto’s verkocht worden. Daarbij zijn de auto’s flink duurder geworden, niet alleen de EV’s.
[column] De kosten van saaie reclame
Bedragen maar liefst €10 miljoen per jaar per merk, aldus marketingconsultant Peter Field.
[column] The acceleration of the foundation
Iedereen heeft een hekel aan merken die nep zijn. Roepen dat je het goed voor hebt met moeder aarde, maar achter de schermen er niet werkelijk om geven is een doodlopend pad. Mensen eisen steeds nadrukkelijker dat merken hun verantwoordelijkheid nemen en willen daar bewijs van zien, stelt Jeroen Ritsema van True Ideas in deze column.
[column] Leve de Eend - leve het comfort!
Afgelopen weekend bestond de Citroën 2CV dan eindelijk echt 75 jaar. De icoon der iconen ziet in 1948 het levenslicht en maakt ons decennialang mobiel. Wie heeft er immers geen jeugdherinnering aan de Deux Chevaux?
[column] Digital branding? Het gaat om zichtbaarheid en 'goede shit'!
Internet bestaat inmiddels een halve eeuw, maar toch is online branding bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje en ligt de nadruk te veel op leads. In het begin lag het accent op het zoeken van informatie, tegenwoordig zijn we de hele dag online. Herwin van den Berg van Endeavour: 'Het is bouwen, bouwen en nog eens bouwen.'
[column] Rebranding Bol.com naar Bol moet verdere doorgroei realiseren
Na 24 jaar Bol.com geheten te hebben wordt de merknaam veranderd in simpelweg Bol. Bol alleen is minder begrenst aldus het management van Bol. Bol wil verder doorgroeien in een grotere verscheidenheid aan productcategorieën en daarmee wil het bedrijf ook aantrekkelijk worden als overnamekandidaat. Iets wat tot nog toe niet is gelukt.
[column] Prijs
We lopen met zijn allen al maanden fors aan te hikken tegen de astronomische hoogte van de prijs van onze dagelijkse boodschappen. Terecht, want als ik met een boodschappenmand bij de zelfscan sta en dan € 49,90 moet afrekenen heb ik ook direct hartslag 300.
[column] The art of positioning 11: Retailmedia
Retailmedia is wereldwijd de snelst groeiende en meest dynamische advertentiemarkt, na search en social. Volgens eMarketer ging 40,7% van de Chinese digitale advertentie-uitgaven in 2022 naar retailmedianetwerken die eigendom zijn van bedrijven als Alibaba en JD.com. Nog veel meer dan in de VS, waar 14,5% van de digitale advertentie-uitgaven naar Amazon, Walmart en eBay ging.
[column] Armoede marketing
Al wekenlang gonst het in politiek Den Haag dat het bestaansrecht van Nederlanders te veel onder druk staat en dat mensen in armoede geholpen moeten worden. Kans voor grote bedrijven en merken om via donaties en hulp een sterker imago te krijgen?
[column] Krimpflatie kan een uitstekend principe zijn
Er is nogal wat weerstand tegen, maar ik vind krimpflatie een uitstekend principe, mits correct toegepast.
[column] Branding is bullshit
Het kan je niet ontgaan zijn: Nederland is een nieuw telecommerk rijker. De jongeling heet Odido en is het resultaat van het samengaan van T-Mobile en Tele2.
[column] Gaat O-Die-Do T-Mobile snel doen vergeten?
De merken T-Mobile (Nederland) en Tele2 hebben een nieuwe naam: het nog weinig tot de verbeelding sprekende Odido. Gaat het merk de rebranding overleven?
[column] Wie is de baas van pricing?
Eén van de eerste vragen die ik bij klanten stel is: ‘Wie bepaalt bij jullie de prijs van een product?’ Soms is het antwoord Sales. Soms is het antwoord Finance. Vaak is het antwoord Marketing.
[column] Poppenkast
Dat marketing en reclame vaak één grote poppenkast is, bewijst de wederopstanding van Barbie maar weer eens. Het is nu al de marketingsensatie van het jaar en kan zo het Marketingfacts Jaarboek in als een iconische kneiter. Het editorial uit MarketingTribune 11/12.
[column] Wie wint de (EV)-sprint: Lamborghini of Ferrari?
Nu ook de supercars niet aan elektrificatie kunnen ontsnappen krijgt de strijd tussen Lamborghini en Ferrari een nieuwe dimensie. Wie wint dit sprintje? Onze automotive columnist Jos van den Bergh analyseert.
[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een beetje van iedereen'
Laatste Nieuws
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing