
Rebels met respect voor traditie
SuperRebel Agency, met hoofdvestiging in Breda en hubs in Amsterdam en België, bestaat 10 jaar. Eind dit jaar verhuist het bureau naar een nieuw onderkomen in Breda en intussen blijft Rotterdam lonken. In gesprek met Lodewijk Varossieau, founder en CEO van SuperRebel.

Rijkswaterstaat kiest voor Publicis Groupe Nederland
Na een pitchtraject gaat Publicis Groupe Nederland, in samenwerking met Boomerang, de arbeidsmarktcommunicatiestrategie voor Rijkswaterstaat verzorgen.

Bolletje kiest Havas voor geïntegreerd media-aanpak
Bolletje gaat volledig samenwerken met Havas. De samenwerking kwam tot stand op voorzet van Havas Lemz die al langer succesvol creatie maakt voor Bolletje.

Brandgurus adviseert Praxis in strategietraject
Praxis is een samenwerking aangegaan met merkadviesbureau Brandgurus die de doe-het-zelfketen gaat helpen bij het verder aanscherpen van de huidige merkpositionering.

Lotte van der Woerd adviseur bij Huijskens Sassen Communications
Corporate communicatieadviesbureau Huijskens Sassen Communications breidt uit en trekt Lotte van der Woerd aan als adviseur. Haar dienstverband is per 1 juli 2022 ingegaan.

Mick Johan creative director SuperHeroes
Mick Johan (l. op foto), kunstenaar, schrijver en muzikant uit Amsterdam is de nieuwe creative director bij SuperHeroes Amsterdam.
![[column] Medewerkers als merkbouwers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Medewerkers als merkbouwers
In de MarketingTribune/ Swocc -publicatie Brandr nam Giep Franzen ons mee terug in de oudheid, op zoek naar de oorsprong van het merk. Daarbij stuitte hij op de merktekens die Romeinse steenbakkers aanbrachten op bakstenen. Joost Verhoeven extrapoleert de verre geschiedenis naar medewerkers als merkbouwers anno 2022.

FBTO creëert kansen voor morgen
Deze week lanceert FBTO de nieuwe campagne ‘Kies voor gáán’ waarmee de verzekeraar naar eigen zeggen ‘meer dan ooit laat zien welke mentaliteit haar doelgroep heeft, namelijk zelfstandige mensen die eropuit gaan.’
![[column] Schieten we straks weer in de recessiereflex?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schieten we straks weer in de recessiereflex?
Je kunt er bijna de klok op gelijk zetten. Zodra de eerste tekenen van economisch zwaar weer zich aandienen, schieten reclame-experts massaal in de recessiereflex. En roept men in koor dat er niet bezuinigd dient te worden - welnee, dit is juist nu de tijd van méér investeren in marketing.

Wervingscampagnefilm Sweco legt nadruk op diversiteit
Voor Sweco, een groot Europees architecten- en ingenieursbureau, realiseerde Izarin and Van Der Linde fotografie en film een nieuwe wervingscampagnefilm.

DOSSIER THE YOUNG ONES Codes, zelfregulering of wetgeving?
Snoep, snacks, games, kleding, telefoons: kinderen en met name jongeren hebben geld te besteden. Dat maakt ze een dankbare doelgroep voor reclame. In de loop der jaren is er meer wetgeving gekomen, er zijn codes opgesteld en branches doen aan zelfregulering. Toch blijkt uit onderzoek dat kinderen over met name - ongezonde - voedingsmiddelen nog teveel blootgesteld worden aan reclame.

DOSSIER THE YOUNG ONES 'Jongeren zijn contentmoe'
Kampschreur is marketingmanager bij bureau Vertigo 6 [sinds kort onderdeel van Happy Horizon Group, red.] en helpt organisaties met hun jongerencommunicatie. Het bureau werkt onder meer voor Electronic Arts (fabrikant van Fifa-voetbalgame), Riot Games, Pokémon, Logitech en Studiekeuze123. ‘Heel belangrijk is hoe je als merk de specifieke content voor jongeren opbouwt, dat je niet betuttelend overkomt en dat je heel open bent over je motieven.’
![[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB
De commercialreview met de meest opvallende commercials uit de maand juni.

BlueWaveDigital wordt OrangeValley Group
In februari 2022 lanceerden de agencies OrangeValley, BlueElevation en Copper IM hun gezamenlijke samenwerking onder de naam BlueWaveDigital. Internationaal bleek echter de term BlueWave te weinig onderscheidend en daarom verandert BlueWaveDigital in OrangeValley Group.

Sterk Reclamebureau en Mark@ing samen als Sterk Merkregisseurs
De bureaus Sterk Reclamebureau en Mark@ing hebben de handen ineengeslagen. De organisatie met 20 medewerkers, combineert strategische branding en datagedreven marketing. Vanaf juli 2022 gaan de bureaus officieel verder onder de nieuwe naam Sterk Merkregisseurs.

Descartes kiest Whizpr als partner voor PR en contentcreatie
Descartes Systems Group, leverancier van software voor de supply chain en logistiek, heeft Whizpr en All Colors of Communication geselecteerd als partners voor de PR en contentcreatie.

De bestekfamilie helpt met gezond eetgedrag
Begin juli 2022 gaat de nieuwe campagne van het Voedingscentrum live. Bureau Open Now ontwikkelde een campagne om vanuit het project Gezond Starten en Opgroeien gezond eetgedrag aan te leren en te stimuleren met de bestekfamilie.

Sebastiaan van Rijnsoever nieuwe Managing Director DartGroup
Het Amsterdamse bureau DartGroup, gespecialiseerd in (re)branding, communicatie, packaging design & retail, content en corporate reporting, wordt per 1 juli geleid door Sebastiaan van Rijnsoever.
![[column] Influencermarketing is stuk en zo kunnen we het repareren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Influencermarketing is stuk en zo kunnen we het repareren
Een veelgebruikte manier om jongeren te bereiken is influencermarketing. Er is in de afgelopen jaren een hele industrie ontstaan, die nog steeds bloeit en groeit, maar er zit toch iets fundamenteel fout in de meeste samenwerkingen tussen merken en influencers. Influencermarketing is stuk. Hoe kunnen we het repareren?

Ikea kiest voor DDB Unlimited
Ikea Nederland brengt de merkstrategie- en campagneontwikkeling onder bij DDB Unlimited. Het creatief bureau won een pitch die werd begeleid door Fred Moolhuijsen van Brand & Business Architects.
![[column] Merkactivisme: Van een steentje in de vijver naar een baksteen door het raam](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkactivisme: Van een steentje in de vijver naar een baksteen door het raam
In het donderdag j.l. uitgebrachte boek de merkkroniek 'Brandr' stond het laatste hoofdstuk nog open voor extrapolatie naar het nu. Hier is 'aanvuller' nummer veertien: hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit Peeter Verlegh.

Pixelfarm breidt uit met online marketing- en UX professional
Online marketingbureau Pixelfarm voegt per direct Threy Person (28) en Jaap van Iwaarden (34) toe aan het team. Van Iwaarden gaat als senior online marketeer de online vindbaarheid en zichtbaarheid van diverse opdrachtgevers vergroten. Person stapt in als projectmanager voor webdevelopment- en design.
![[column] De pracht en kracht van intrinsieke motivatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De pracht en kracht van intrinsieke motivatie
Het is 8 uur ‘s ochtends. Op het ‘Buzz Woman’-kantoor in Gambia verzamelen trainers en chauffeurs zich om, na het inpakken van klapstoeltjes en flip-over, in een ‘Buzz Woman’-busje naar lokale communities in Gambia te rijden. Wij, als groepje Nederlanders, mogen mee om te zien en voelen hoe dit er echt aan toe gaat.

SGF lanceren campagne Je Monster de Baas
Het programma Gezonde Generatie, een initiatief van de Samenwerkende GezondheidsFondsen (SGF), start de campagne ‘Je Monster de Baas’, in samenwerking met zangeres Bente. De campagne wordt ondersteund door Augeo Foundation, Stichting Kinderpostzegels en negen andere kind- en vermogensfondsen.
![[column] Merkleiderschap door integriteit en waardecreatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkleiderschap door integriteit en waardecreatie
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer dertien: Frank Peters.

Europese wervingscampagne jong wetenschapstalent
De EU Talenton is een initiatief van de Europese commissie in samenwerking met Leiden 2022. Dit evenement vindt in Leiden plaats van 14 t/m 18 september en heeft als doel een brug te slaan tussen jong talent, wetenschap en het bedrijfsleven.
![[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.

DVJ Insights breidt global consultancy team uit
DVJ Insights breidt het consultancy team verder uit met de aanstelling van Yvette Westerbaan als Client Consultant in Nederland en Tia Best als Client Consultant in het Verenigd Koninkrijk.

Dept leidt nieuwe generatie op tot digitale experts
Met de lancering van een traineeshipwebsite introduceerde digital agency Dept zijn nieuwe traineeships. Het bureau biedt al langer plaats aan talenten in de digitale industrie, maar bestrijkt met de nieuwe traineeships nu alle branches — van digital marketing en data tot creative, projectmanagement en development.

Karin de Koning van Beiersdorf: 'Denk vier keer na voordat je gaat relaunchen'
Karin de Koning is Country Manager Benelux bij Beiersdorf. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Toen ik 18 was twijfelde ik tussen het conservatorium en een studie Bedrijfseconomie.’

Stroom en De Media Maatschap (DMM) gaan samen verder
DMM en Stroom, beide aangesloten bij het Candid platform, gaan verregaande samenwerking aan. De dagelijkse leiding wordt gevormd door Samantha Catsburg ( midden op foto, Agency lead Rotterdam), Willem-Jan Nouwens (rechts op foto, Agency lead Amsterdam) en Martijn Jaartsveld (links op foto, Strategy Director).
![[column] Hoe kunnen merken leiding nemen in de transitietijd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe kunnen merken leiding nemen in de transitietijd?
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer twaalf: Esther Overmars is Strategy Lead bij Dawn en Swocc-bestuurslid.

DOSSIER THE YOUNG ONES Jongerenonderzoek 2022
Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest presenteren de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek. Wij delen hier het overzicht van de belangrijkste resultaten. In totaal hebben 2.447 jongeren hun mening gegeven over uiteenlopende onderwerpen, waaruit voor marketeers zeer interessante profielen en insights oprijzen. Waardering voor e-bikes, (te) hard werken, Spotify en WhatsApp vallen op, maar ook maatschappelijke betrokkenheid en sympathie voor duurzame merken met een verhaal.
![[column] Een virus als trendversneller](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een virus als trendversneller
Begin 2022 lanceerde InSites Consulting het Consumer Trends Report Rebound & Rebalance, waarbij het tien trends definieerde die de post-2021 consument kenmerken alsook zijn verwachtingen ten aanzien van merken.

DOSSIER THE YOUNG ONES Aandacht moet je verdienen
Yvonne van Sark en Sylvie Verbiest richten zich met hun respectievelijke bureaus Youngworks en Small Kids & Youth op de jongerenmarkt. Wij vroegen hen onder meer of jongeren beschermd moeten worden door zelfregulering of regelgeving van bovenaf of dat jongeren de ‘bullshit’ die zij over zich heen krijgen prima kunnen pareren. Aan de andere kant is het hete hangijzer natuurlijk of en hoe je de jongeren überhaupt bereikt. Tips van de experts.

Jarige Ouwehands Dierenpark vraagt aandacht klimaatverandering
Ouwehands Dierenpark in Rhenen bestaat 90 jaar. Voor haar verjaardag vraagt het dierenpark maar één ding: even stilstaan bij een snel smeltend probleem. Samen met Lemon Scented Tea introduceert het park zogenoemde 'ijsbeerpaden.'
![[column] Purpose-driven branding: de moed van het eerlijke verhaal](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Purpose-driven branding: de moed van het eerlijke verhaal
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer elf: Guy van Liemt.

'Diamanten' BBQ feestje Gerety Awards
De bekendmaking van de shortlist van de Gerety Awards werd in Cannes groots gevierd met een Argentijse BBQ, gehost door Tantor Films. Meer dan 500 gasten uit 40 verschillende landen namen deel aan de Gerety Awards shortlist.

Metakids start confronterende campagne
Een metabole ziekte wordt veroorzaakt door een foutje in het DNA van beide ouders. In een nieuwe campagne van stichting Metakids, gemaakt door Joe Public, zien we ouders die zich schuldig en machteloos voelen, ook al konden ze niks doen aan de ziekte van hun kind.
![[onderzoek] SAN en MetrixLab: 'Beste storytellers maken de beste reclame'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] SAN en MetrixLab: 'Beste storytellers maken de beste reclame'
SAN en MetrixLab brengen wederom opzienbarende inzichten over de effectiviteit van reclame met het omvangrijke archief van SAN als basis. Want wat blijkt uit dit nieuwe onderzoek? De beste storytellers maken de beste reclame. Het onderzoek sluit perfect aan bij het SAN-thema van 2022: Raak me!, want merkenbouwers, zo blijkt, maken met storytelling meer impact.
![[column] Een beetje waarde toevoegen is niet meer genoeg](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een beetje waarde toevoegen is niet meer genoeg
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer tien: Kim Cramer.

Communicatiebureau Fitzgerald krijgt dubbele versterking
Nienke Eren (34) en Simone Slagboom (30) zijn aangetreden als respectievelijk Client Service Director en Consultant bij communicatiebureau Fitzgerald. Een uitbreiding van het MT en versterking van het operationele team voor het Ace-bureau, dat deze week twee jaar bestaat.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rebels met respect voor traditie07-07-2022
- Lotte van der Woerd adviseur bij... 06-07-2022
- Mick Johan creative director... 06-07-2022
- Wervingscampagnefilm Sweco legt... 06-07-2022
- DOSSIER THE YOUNG ONES 'Jongeren... 06-07-2022
- DOSSIER THE YOUNG ONES Codes,... 06-07-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference