[Interview] Simon Neefjes over TBWA en de Effies

[Interview] Simon Neefjes over TBWA en de Effies
  • Bureaus
  • 30 nov 2013 @ 14:27
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • Interview

TBWA was het meest succesvolle bureau bij de Effie 2013 met Goud voor Unox blijft Unox, Zilver voor Unox We hebben Knaks gegeten! en Brons voor Zin in een ijsje? Dan ga je naar McDonald’s. MarketingTribune spreekt met Simon Neefjes, CEO van TBWA Nederland.

Dag Simon, gefeliciteerd! De Effie 2013; was het leuk?
'Dag, nou, ik was er zelf niet bij vanwege andere verplichtingen. Wat natuurlijk heel erg leuk is, is zo’n rijtje: Goud, Zilver, Brons. We hebben een foto voor intern en het TBWA-netwerk gemaakt en zo'n rijtje ziet er dan ook erg mooi uit. Belangrijkst is natuurlijk dat het creatieve werk dat we maken leidt tot omzetverhoging, want dat is de bedoeling van ons werk.'

Betekent dit resultaat dat je op dit moment het beste reclamebureau van Nederland bent?
'Ach, beste wordt door iedereen anders uitgelegd. Het gaat om de consistentie in creatieve kwaliteit en je positie in de markt. Of er nu klanten of mensen weggaan, we moeten er elke keer voor zorgen dat je er als het ware sterker uitkomt.'

Effie \ Goud & Zilver (Unox), Brons (McDonald's)

Kun je TBWA introduceren?
'Ja, hoor. Voor wie dat nodig is. We zijn in de afgelopen tien jaar drie keer bureau van het jaar geweest. We zijn creatief en commercieel een leading full service bureau. Dat is zeldzaam aan het worden in deze gefragmenteerde markt. Onze assets naast creatie zijn Disruption en Media Arts Planning. Disruption gaat over het ontwikkelen van een Commercieel Idee om te groeien "Being Creative before the Creative works starts". MAP gaat over campagne-regie & planning over alle middelen. Dit alles in nauwe samenwerking met onze opdrachtgevers.'

Wat doet TBWA dat andere bureaus niet doen?
'Los van onze focus op het creatieve werk, zijn we zijn denk ik uniek als het gaat om het regisseren en produceren van campagnes dwars door alle middelen heen, dus van massa tot in de winkel, van activatie tot social. En dan ook nog een voor grote nationale en internationale klanten. Dus alles via één loket in plaats van heel veel verschillende bureaus.'

TBWA wint ook de KAYAK pitch, hoe is dat? Vertel alles!
'Wat nog niet veel mensen weten is dat we voor onder andere Adidas en Heineken ook veel internationaal werk maken. Vandaar dat deze mogelijkheid voorbij is gekomen. En we hebben het gewonnen. Hoe? Met name door  onze assets als Disruption en het Europese netwerk goed te gebruiken. Zo hebben we in Amsterdam een SWAT gehouden met creatieven uit zes landen. Dat is zeg maar een soort creatieve pressure-cooker. Kortom zowel in strategie als creatie scoorden we goed, en er was een goede klik met de mensen van KAYAK. We hebben dan ook veel lol gehad tijdens het proces.'

Hoe kijk jij vanuit TBWA naar 2014?
'Naast KAYAK zijn we volop bezig met new business. Ik ben positief over 2014. In januari 2013 heb ik op het koffiedik-kijk congres verkondigd dat de economie in Q3 zou draaien. Dat is ook uitgekomen. Ik reken dan ook op het Gouden Koffiekopje! De volgende fase zal groei zijn. Dat is mooi en zal de branche weer laten groeien, dus ook TBWA als we het goed blijven doen. Ik heb ook gezegd is dat we als branche helemaal niet klaar zijn voor groei, simpelweg omdat de mensen met voldoende ervaring en talent om het werk op te vangen er niet zijn.'

Wat is het laatste nieuws?
'Vanwege onze focus op creativiteit en het ontdekken en ontwikkelen van talent hebben we onlangs een Talent Pitch georganiseerd. Zes Creatieve Talenten die nu geen werk hebben krijgen een halfjaar-contract. Dit is onze bijdrage aan het ontwikkelen van nieuwe talenten in deze branche. De avond was een groot succes, ruim 100 geïnteresseerden en we hebben inderdaad zes talenten eruit kunnen halen waar we zeer blij mee zijn! We hebben daar binnenkort een mooi video-verslag van.'

www.tbwa.nl
www.twitter.com/simonneefjes

Dit is het achtste interview in een serie van honderd die wij doen met Bureaus.

Eerder publiceerden wij:

Evert-Jan Heijmans (First Day Of Spring) over de coolness van Sauza Tequila

Astrid Groenewegen (SUE): 'Strategie is voor ons niets anders dan een hypothese'

Klaas Weima: 'Energize is een creatief bureau dat door activatie merken menselijker maakt'

Antoine Houtsma over Joe Public Take-Away Advertising

Sander Volten - Kingsday - over Zwarte Boekjes Avond

Kees Verbeek & Marinus Zoutendijk over Abovo Media

Wesley ter Haar (MediaMonks): 'Maak het best mogelijke werk binnen de tijd die je hebt'

Ook een interview in deze serie? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar bureaus@marketingtribune.nl



Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken