Lodewijk van der Peet over BeyenMeyer en Beter Bed

Lodewijk van der Peet over BeyenMeyer en Beter Bed
  • Bureaus
  • 14 feb 2014 @ 00:46
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • Interview

Onlangs lanceerde Beter Bed een nieuwe campagne. Bureau is BeyenMeyer. MarketingTribune spreekt met Lodewijk van der Peet, creative en managing director bij BeyenMeyer.

Dag Lodewijk, hoe is het met je?
'Ik zit nu 38 jaar in het vak en ik heb het nog nooit zo naar mijn zin gehad. Mijn energie en passie zijn onverminderd groot. Daar worden de mensen om mij heen wel eens knetter van.'

Kun je BeyenMeyer introduceren?
'Ik trof in augustus 2013 een bureau aan dat het beste accountapparaat heeft dat ik ooit heb meegemaakt. Het idee is dat alle klanten het gevoel hebben dat ze onze enige klant zijn, dat streven vind ik geweldig. Creatie en strategie plukken daar de vruchten van, het gaat daardoor bijna altijd over de inhoud, de processen leveren zelden discussies op.

BeyenMeyer maakt werk dat ontregelt en opvalt. Het móét scoren. Dat werk kunnen we alleen maar maken als we de klant (en de conventies van zijn markt) goed kennen en een intensieve relatie met ze hebben. ‘Wij leven het merk’ zegt onze strategy director Peter Hoitinga wel eens. Daarom hebben we besloten dat we niet mee meedoen aan pitches voor projecten, wij gaan voor de relatie. Daarmee sluiten we een hoop adverteerders uit want steeds meer adverteerders schrijven per project een pitch uit. Dat is dan maar zo. Het is een trend die ik verafschuw.'

Voor welke klanten werken jullie?
'Kruidvat is onze grootste klant. Afgelopen jaar hebben we meer dan 200 televisie- en zo’n 250 radiocommercials voor ze gemaakt. En dat is dan nog maar een klein gedeelte van het werk. Kruidvat is een van de grootste (en meest onmisbare) merken van Nederland, alles wat we bedenken raakt álle Nederlanders. Dat maakt het niet alleen intensief, maar ook buitengewoon eervol. Daarnaast is Beter Bed (met twee formules; Beter Bed en BeddenReus) een groot en prachtig account. Let de komende maanden goed op de campagnes die we nu aan het ontwikkelen zijn voor De Nederlandse Energie Maatschappij. FedEx heeft net een grote radiocampagne met ons gedaan. Daarnaast werken we ook voor SaxoBank en diverse kleinere adverteerders.'

Wat doet BeyenMeyer dat andere bureaus niet doen?
'Wij zijn goed in challenging campaigns en dat komt goed uit, want volgens mij is inmiddels elke markt een vechtmarkt geworden. Er zijn bijna geen nieuwe markten meer. Zelfs elke marktleider beseft zich dat hij ook moet knokken voor zijn aandeel. Dat impliceert dat je scherpe keuzes moet maken. Bange marketeers zullen zich niet thuis voelen bij BeyenMeyer.'

Hoe ziet de Beter Bed campagne eruit?
'Het is veel meer dan een campagne. Peter Hoitinga, Rob Severein en ik hebben eerst een compleet nieuwe corporate identity gemaakt. Van lichtbak tot suikerzakje. Van vrachtwagen tot bestelbon. Daarna zijn Henk Oortwijn (copy) en Yvo de Lange (art) de campagne gaan maken. TV, radio, online, huis aan huis, outdoor, retailthema’s, winkelinrichting, we doen het allemaal. Het idee is briljant door zijn eenvoud: Beter Bed is de grootste van Europa, dus hebben ze veel inkoopkracht. Dat is letterlijk gevisualiseerd met de grootste inkoper. Die speelt in alle communicatie-uitingen een rol. We zijn gelukkig nog niet klaar want we zijn nu betrokken bij de winkelinrichting. Ton Anbeek, de CEO van de Beter Bed Holding, is heel actief betrokken geweest bij de ontwikkeling en de executie van de campagne. Het is fantastisch om aan tafel te zitten met iemand die bevoegd is om ja te zeggen, het tempo is hoger, de effectiviteit en de kwaliteit nemen toe en niet onbelangrijk, het werkplezier ook. '

Wat is het laatste nieuws?
'Ik ben bijna rond met een fantastisch creatief team dat binnenkort bij ons komt werken. Er is een nieuwe huisstijl voor BeyenMeyer gemaakt en er komt dus ook een nieuwe website. Internet is net borduren. Die website had al lang klaar moeten zijn maar ja, je weet hoe dat werkt, als je workload overloopt schuif je je eigen werk steeds even opzij.'

www.beyenmeyer.nl

Dit is het achttiende interview in een serie van honderd die wij doen met Bureaus.

Eerder publiceerden wij onder meer:

Jan Rijkenberg over BSUR en Glenmorangie

Patrick Joore over GreyPOSSIBLE en Media Republic

Ton Schoonderbeek (Mindshare): 'Advertentiebestedingen verschuiven naar media die duidelijk de ROI kunnen laten zien'

Erik Kessels (KesselsKramer): 'De advertentiemarkt zit in een schizofrene fase'

Harald Dunnink (Momkai) over De Correspondent

Dirk van den Bosch (DigitasLBi) over KPN Inspire

Pieter Voogt (PauwR): 'Samenwerking tussen verschillende bureaus is de sleutel'

Rob Does (MediaTest): 'NOM en het HOI zullen binnen enkele jaren zijn verdwenen'

Paul Manuel (Tam Tam): 'In 2014 zal vooral mobiel heel hard gaan'

Simon Neefjes over TBWA en de Effies

Ook een interview in deze serie? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar bureaus@marketingtribune.nl



Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken