Brian Hirman: 'Afrika is trendsetter in mobiel betalen'

Brian Hirman: 'Afrika is trendsetter in mobiel betalen'
  • Bureaus
  • 14 mei 2014 @ 15:38
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MobileZakelijkStrategie

Een vreemde eend in de bijt van het Cross Media Congres, waar MarketingTribune vandaag livebloggend verslag van doet, was misschien toch wel Brian Hirman. Niet omdat hij een grote onbekende zou zijn (allerminst!), maar vanwege de interactieve markt waar hij zich op heeft gestort: Afrika. Daar denkt men echter crossmedialer dan wij in Europa vaak denken.

Toen een vriend hem op de Afrikaanse economische kansen wees kende Hirman het continent zelf eigenlijk ook nauwelijk. Dat veranderde snel. Inmiddels ziet hij ongekende mogelijkheden. Samen met enkele andere prominenten van Nederlandse internetbedrijven startte hij eVentures Africa Fund, kortweg het eVA Fund, dat investeert in Afrikaanse startups.

'Internet gaat Afrika meer brengen dan tachtig jaar ontwikkelingshulp', aldus Hirman. 'We zoeken daar niet de nieuwe Facebook. Waar ze wel groot in zijn, is betalingssystemen. Het grootste systeem komt uit Kenia. Veel mensen hebben er geen bank. Daarom steunden we het credo: empower the unbanked.'

De grootste speler is M-Pesa, waarmee je de mobiele telefoon als transactiemiddel gebruikt. Momenteel gebruiken 18 miljoen Afrikanen deze dienst, maar hij reikt inmiddels ook naar landen met een vergelijkbare infrastructuur, zoals India en Afghanistan.

M-Pesa heeft ook e-commerce een impuls gegeven, want nu kun je eindelijk mobiel betalen. Daarnaast kunnen ook kleine ondernemers simpel in deze mobiele dienst stappen door agent (tussenpersoon) te worden van M-Pesa.

Hoe anders is dat in Nederland. Natuurlijk, een Rabobank promoot mobiel betalen al met Humberto Tan, maar Afrika is echt verder. 'Er zijn daar geen drempels om dit te doen. Daarom zijn wij ook ingestapt. Niet als ontwikkelingshulp, want daar geloof ik niet in. Onze investering helpt met name kleine bedrijven om door te gaan.'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken