Nederland kijkt massaal WK, maar géén reclame

- Bureaus
- 16 jun 2014 @ 09:53
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - WK VoetbalReclameMediastrategieTelevisie
- 16 jun 2014 @ 09:53
- Redactie Bureaus
Nederland kijkt massaal naar het WK, maar niet naar de reclame. Dat concludeert John Faasse op basis van onderzoek onder 1259 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Vostradamus.
Onderzoeker John Faasse van Vostradamus, voorheen jarenlang werkzaam voor Kobalt en Initiative, zet op basis van zijn onderzoek vier WK-trends op een rij.
1. Nederland gaat massaal kijken
83% van de Nederlanders is van plan om de komende weken het WK voetbal te volgen. 17% zegt: 'Ik ga helemaal niet kijken.' Dat blijkt uit een onderzoek onder 1259 Nederlanders van 15-65 jaar, uitgevoerd door onderzoeksbureau Vostradamus. Mannen proberen zo veel mogelijk wedstrijden te zien en ook de voor- en nabeschouwingen. Vrouwen kiezen vaker alleen voor de wedstrijden van het Nederlands elftal.
2. De meeste mensen kijken thuis
De meeste mensen kijken gewoon thuis. Vooral jonge mannen, tot 25 jaar kijken meer samen met vrienden, gaan naar het café, of kijken met de buurt, of buiten op een groot scherm.
Er wordt rond het WK veel tv-reclame gemaakt. Vostradamus legde de ondervraagden een aantal stellingen voor over hun waardering voor de ‘Oranje-reclame’ en over wat ze doen tijdens de reclameblokken in de rust.
3. 29% wordt niet goed van Oranje en WK reclame
41% van de Nederlanders vindt het leuk dat sommige bedrijven speciale spotjes rond het WK of het Nederlands elftal hebben gemaakt. Daar staat tegenover dat 29% niet goed wordt van die Oranje en WK-reclame op televisie. 15% zegt de speciale Oranje en WK-reclames met extra aandacht te bekijken. Het zijn met name de jongeren tot 25 jaar die de WK reclame weten te waarderen. Ouderen ergeren zich daarentegen meer.
4. Tijdens de reclame doen we even iets anders
En wat doen de mensen dan als die reclame wordt uitgezonden? 29% zegt: 'Ik kijk de reclame bij de wedstrijden wel, het hoort er nu eenmaal bij.' Voor 62% is de reclame hét moment om iets te drinken te halen of naar de WC te gaan. Bij 21% gaat het geluid uit. 48% bespreekt tijdens de reclame de wedstrijd of praat over iets anders. 45% checkt tijdens de reclame zijn telefoon, tablet of laptop. Bij jongeren tot 65 jaar is dat zelfs 65%.
Faasse: 'Kortom het WK scoort, maar voor de tv-reclame rond de wedstrijden is dat nog maar afwachten.'
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- wegzappen
- John Faasse
- Vostradamus
- voetbal
- WK
- tv-kijker
- onderzoek
- bereik
- televisie
- WK-reclame
- Oranje
- ergernis
- reclame
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Column Televisie Monopoly Nederland bereikt voorlopige eindfase
- Stoov op zoek naar de échte koukleum
- Natuurhuisje lanceert nieuwe merkstrategie
- Cases vanuit een abonnementsmodel zijn voor ons heel interessant
- Stayokay lanceert nieuwe merkcampagne: ‘Stay meer dan okay’
- Popcorn Stories ontwikkelt jongerencampagne voor 113...
Laatste Nieuws
- Campagne Vogelbescherming om meer... 27-01-2023
- Harrie Kuipers nieuwe CCO Happy... 27-01-2023
- Nieuwe campagne Ziggo stelt... 26-01-2023
- Onderzoek InSites Consulting: 'We... 26-01-2023
- Regina Romeijn: Ook... 25-01-2023
- Publicis Groupe zoekt web 3.0 talent... 25-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day