Coca-Cola heeft primeur programmatic outdoor-buying

Coca-Cola heeft primeur programmatic outdoor-buying
  • Bureaus
  • 10 dec 2014 @ 10:59
  • 20603 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • OutdoorStrategieInnovatieReclame

Coca-Cola heeft met zijn kerstcampagne de Europese primeur van programmatic buying voor Digital Out Of Home (DOOH). Meerdere innovatieve Nederlandse bedrijven hebben zaterdag samen met de frisdrankfabrikant als eerste in Europa een out-of-home campagne 'programmatic' ingekocht.

Platform161, MyAdBooker, CS Digital Media en Cadreon bieden vanaf nu de mogelijkheid om real-time in te kopen op outdoor advertising. Coca-Cola is met zijn grootschalige kerstcampagne de eerste adverteerder die deelneemt aan deze werkwijze.

Mediaruimte die tot op heden nog handmatig verhandeld werd is geïntegreerd beschikbaar gemaakt voor programmatic buying. MyAdBooker heeft samen met CS Digital Media een Supply Side Platform (SSP) ontwikkeld voor Digital Out Of Home. Platform161 heeft de eerste bidder ontwikkeld voor deze SSP. Via deze connectie kan nu real time ingekocht worden op digitale outdoor schermen. Cadreon is de bedenker en initiatiefnemer en voert de opdracht uit voor Rapport (het out-of-home label van IPG Mediabrands).

Het grote voordeel is dat adverteerders kosten effectief DOOH kunnen inzetten door het bereik binnen de doelgroep in real-time te optimaliseren. De innovatie maakt het mogelijk om te adverteren op outdoor schermen in combinatie met mobile, video, display en social vanuit één DSP (Platform161).

Time targeting op specifieke doelgroepen is nu volledig automatisch. Het is meetbaar op welke tijdstippen bijvoorbeeld scholieren, zakelijke reizigers of winkelpubliek het meest intensief gebruik maken van het OV. Daar kan de adverteerder nu op inspelen. Ook kan specifiek ingekocht worden op de momenten dat een metro aankomt om deze piekmomenten te claimen. Het aankomen van metro’s wordt gedetecteerd door middel van Kinect technologie (beeld herkenning).

Marco Kloots, CEO Platform161: 'Deze innovatie laat zien dat programmatic buying niet meer gelimiteerd is aan de computer en gerelateerde devices. De kracht en efficiëntie van digitaal inkopen komt nu ook naar outdoor. Gezien het bereik dat er nu al is via DOOH zal de impact van deze innovatie groot zijn.'

Radjen van Wilsem, CEO van CS Digital Media: 'We zijn enthousiast over de kansen die de combinatie met online aan de adverteerder biedt. Via MyAdBooker wordt targeting en optimalisatie binnen DOOH visueel gemaakt. Ik verwacht hierdoor dat DOOH sneller samenkomt met de online wereld dan enig ander outdoor product.'

Gerard Moussault, managing director Cadreon: 'Gezien de grote voordelen van programmatic buying hebben we binnen IPG Mediabrands onszelf ten doel gesteld om eind volgend jaar de helft van al onze media (on- & offline) programmatic in te kopen. Dat we nu ook op digitale outdoor schermen op deze slimme manier inkopen is voor ons een belangrijke stap om deze doelstelling te realiseren.' 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken