[Interview] Fashiolista heet nu Influencer Marketing Agency (IMA): 'Wij zijn de Europese top'

[Interview] Fashiolista heet nu Influencer Marketing Agency (IMA): 'Wij zijn de Europese top'
  • Bureaus
  • 17 apr 2015 @ 17:33
  • 46958 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PromotieMerkenCommunityInterview

Jongeren bereiken wordt steeds lastiger in het gefragmenteerde medialandschap. Dat vraagt om een gerichte benadering van bloggers, Instagrammers en andere social influencers. In Nederland was Fashiolista.com al een grote speler op het gebied van influencer-marketing, maar de drie oprichters Maddie Raedts (27), Emilie Tabor (27) en Joost Nauta (33) gaan nu hun horizon verbreden: niet alleen fashion, maar ook food, reizen, sport en lifestyle. Vanaf deze week opereren ze onder een nieuwe naam: Influencer Marketing Agency (IMA). MarketingTribune had een exclusief interview met deze drie über-influentials. 'Hoe IMA is gegroeid, zo groeien ook de influencers mee: van kleine styleblogs naar ondernemende dames. De mannelijke influencermarkt is trouwens flink in opkomst!'

Gefeliciteerd met jullie nieuwe bureau! Champagne gedronken met al jullie 3.500 bloggers, vloggers en social inlfuencers of was dat een beetje lastig te regelen?
Raedts, Tabor en Nauta: 'Dank, we zijn allemaal super-enthousiast over deze nieuwe stap. Er is zeker champagne gedronken, maar helaas niet met alle influencers tegelijk, want het is een hele internationale groep. Wel hebben we uit alle delen van de wereld felicitaties en hele positieve reacties ontvangen en hebben verschillende influencers hun support getoond via social media.'

Influencer Marketing Agency (IMA) komt voort uit Fashiolista.com. Daarmee werken jullie al zo'n vijf jaar voor bekende modemerken. Waarom dit nieuwe bureau? En wat gebeurt er met Fashiolista Agency?

'IMA is de nieuwe merknaam van Fashiolista Agency. We nemen dus al onze ervaring en het hele team van experts mee, maar gaan verder onder een nieuwe naam. Omdat we zo hard zijn uitgebreid, ook in markten buiten fashion, hadden we allemaal het gevoel dat de oude naam de lading niet meer dekt. Fashion is nog steeds een belangrijke tak, maar we zijn tegenwoordig ook erg actief in food, travel, sports & lifestyle.'

Jullie rekenen jezelf tot de Europese top van digital influencer-bureaus. Wat maakt jullie toonaangevend in influencer-marketing?

'We zijn vanuit Fashiolista al in een zeer vroeg stadium gestart met Influencer-marketing. Daardoor hebben we al vele jaren kennis en expertise opgebouwd en bouwen we al sinds 2010 hard aan het grootste en sterkste netwerk van top-influencers. Door onze expertise en netwerk met invloedrijke namen wereldwijd, kunnen we toonaangevende merken bedienen, zoals Diesel, DKNY, Mango, Tommy Hilfiger maar ook Hema, Albert Heijn en TUI in Nederland.'

Invloedrijk in influencer-marketing: in hoeverre zijn jullie zelf eigenlijk influencers?

'Wij zijn niet letterlijk zelf de influencers, maar weten wel exact wat er speelt in de markt en hebben korte lijntjes met alle key-influencers over de hele wereld. Dit maakt ons in zekere zin zelf ook influential omdat wij in één keer een grote buzz kunnen creëren. Door ons netwerk kunnen we snel in springen op nieuwe ontwikkelingen. Wij hebben een goed beeld van de meest invloedrijke kanalen waar influencers hun volgers bereiken, en van opkomende trends zoals nu bijvoorbeeld sport, health en gezond eten populair zijn.'

Met Influencer Marketing Agency (IMA) willen jullie het werkterrein gaan verbreden naar nieuwe markten als food, reizen, sport en lifestyle. Zijn deze markten lastiger dan mode?

'Wij hebben het gevoel dat we in de meest uitdagende markt zijn gestart. De fashionmarkt is uiteraard zeer veranderlijk en gevoelig voor trends. Daarnaast is de matchmaking tussen influencers en merken hier iets wat extreem nauw luistert: de match tussen het DNA van een merk en de influencer qua stijl en uitstraling moet perfect zijn. Ook de nieuwe markten hebben hun unieke uitdagingen, maar we zien ook veel parallellen. Onze kennis over het opzetten van een effectieve influencer-marketingcampagne of -strategie, en het succesvol samenwerken met grote influencers is een specialisme dat we in alle industrieën kunnen toepassen.'

Hoe gaat IMA precies te werk? Kun je een inkijkje geven in hoe jullie omgaan met de influencers in jullie netwerken en hoe je die koppelt aan merken?

'Een belangrijk deel van ons team is constant bezig het influencer-netwerk te versterken. We spotten doorlopend nieuw talent en zijn er goed in geworden om opkomende influencers in een vroeg stadium te herkennen. We kennen alle influencers in ons netwerk persoonlijk en weten daarom de perfecte match te maken met merken. Voor we aan het matchmaking-proces beginnen, zorgen we dat we tot in detail de essentie van het merk begrijpen. Alleen dan kunnen we zorgen dat er een juiste match wordt gemaakt die authentiek is, zodat onze influencers enthousiaste merkambassadeurs worden. Er zijn helaas nog teveel bedrijven en bureaus die willekeurig grote influencers benaderen, zonder te letten op de juiste fit. Dit leidt helaas vaak tot teleurstellende resultaten.

Naast influencer-management en talentmanagement hebben we afdelingen als campaign-management, brandmanagement, strategen en creatieven die samen zorgen voor een succesvolle campagne-executie van A tot Z. Van concept tot projectmanagement, productie, design, development, strategie, planning en reporting.'

Jullie benadrukken het belang van earned media, maar in hoeverre draait het bij influencer-marketing ook om paid media? Als marketingblogger word ik zelf ook met enige regelmaat benaderd om tegen betaling ergens over te schrijven. Dat zal in fashion en lifestyle ongetwijfeld ook vaak gebeuren. Bemiddelen jullie daar ook in? En hoe hou je dan de authenticiteit van een influencer intact?

'De influencers zijn over de afgelopen jaren erg invloedrijk geworden en hebben in vele gevallen een gigantisch bereik. Velen van hen hebben daarom ook van hun blog of social media-kanaal hun werk gemaakt en zijn zakelijker geworden als het gaat om verzoeken van merken. Er worden dus zeker vergoedingen betaald en de bemiddeling daarin is een onderdeel van wat wij doen. Een betaling hoeft echter niet ten koste te gaan van de authenticiteit. Door de hele specifieke matchmaking zorgen wij voor samenwerkingen die authentiek blijven. Ook vinden we het belangrijk dat de redactionele vrijheid van de influencer intact blijft, zodat ze hun eigen verhaal kunnen vertellen in een samenwerking. Juist de vrijheid van een blogger maakt de content uniek en effectief, en we bewaken dit dan ook in elke samenwerking die we opzetten. Daarnaast streven wij naar samenwerkingen voor de lange termijn in plaats van eenmalige projecten om influencers echt langdurig als merkambassadeur voor een merk in te zetten.'

Welke trends en ontwikkelingen zien jullie in influencer-marketing? Waar gaat jullie vakgebied naartoe?
'We zien op dit moment een grote trend op het gebied van food, health en sports. Instagram staal vol met "fit girls & boys" en dit zijn ware communities. FitgirlCode is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast zien wij dat influencers steeds meer worden ingezet als campagne-gezichten, spokesperson of hoofdpersoon van een editorial video. Het is niet meer enkel op de influencer-kanalen zelf waar het zich afspeelt, maar juist ook contentcreatie voor de owned media-kanalen van merken zelf is mega-belangrijk. Het zijn echt de modellen en celebrity's van deze tijd.'

Waar willen jullie met IMA over vijf jaar staan: wat zal er dan wezenlijk zijn veranderd in jullie bedrijfsvoering?
'IMA zal blijven meegroeien met de tijd en trends, zo adviseren wij onze merkpartners en ook de influencers. We focussen ons op de nieuwe digitale ontwikkelingen en nieuwe kanalen, en bewegen ons daarin mee. Over vijf jaar zijn wij nog steeds de leading Influencer Marketing Agency in Europa, maar dan op een veel breder spectrum. We zullen een hele grote groep van de top-influencers exclusief representeren en op die manier de influencers nog betere ondersteuning bieden.'

Kunnen jullie alle drie een influencer noemen die je persoonlijke favoriet is en waarvan je ook vindt dat veel meer mensen die zouden moeten leren kennen. Wat maakt die persoon voor jou uniek, wat in zijn of haar unieke invloed?
Joost Nauta: 'De mannen-influencermarkt is nog erg in opkomst, hier ligt nog veel potentie. De twee mannen van Colourful Rebel groeien enorm hard en weten een goeie mix van leuke content aan de man te brengen.'

Emilie Tabor: 'Lizzy van der Ligt, ik vind haar prachtig en leuk en ik wordt oprecht geïnspireerd door wat zij draagt en ga vervolgens door haar zelf tot kopen over. Typisch voorbeeld van een echte influencer die geboren is als stijlicoon, natural beauty en hoge gunfactor. Ze past als een kameleon bij veel merken, is enthousiast en groeit enorm hard op Instagram. Fashionblogger Manrepeller uit de VS had laatst zelfs wat over haar gepost. Nou, dan val je wel op.'

Maddie Raedts: 'Yara Michels, we werken al met haar sinds 2010. Het is erg mooi om te zien wat ze allemaal heeft opgezet en bereikt. Hoe IMA is gegroeid, zo groeien de influencers ook mee. Van kleine styleblogs naar ondernemende dames met eigen online platformen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Anna Nooshin die net online is met haar YouTube-kanaal en binnen een paar dagen al over de 5.000 subscribers zit. In Nederland heb je een klein clubje diehard-influencers die het langst meedraaien en net als wij precies weten hoe de business in elkaar steekt. We hebben veel ontwikkelingen meegemaakt en dit maakt onze invloed uniek.'

Tot slot : deze week las ik op Business Insider dat fashionista's een trend signaleren dat mannen steeds vaker in hippe sweatpants onder hun jasje naar het werk komen. Help me even uit deze nachtmerrie: joggingbroeken op de werkvloer zijn toch écht not done?

'Haha! Nou, dat ligt er helemaal aan wat voor joggingbroek. Maar een mooie kwaliteit zwarte sweatpants kan prima bij IMA, onder het mom van sporty chic.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken