Wieden+Kennedy schrijft nieuwe merktaal voor Desperados
- Bureaus
- 3 apr 2015 @ 13:08
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CommercialsBrandingBranded contentMerkenCampagnes
- 3 apr 2015 @ 13:08
- Jeroen Mirck
Het is bijna psychedelisch, die nieuwe merktaal van biermerk Desperados. Wieden+Kennedy Amsterdam lanceerde afgelopen week de nieuwe creatieve strategie van het merk, onder de titel 'Way of the Desperados'. De nieuwe 'global brand tonality' annex visuele identiteit viert 'confidence, effortless attitude and a spirit of playfulness', aldus W+K. 'Net als de Desperados-drinker en het tequila-biertje zelf.'
De nieuwe merkstrategie is tegelijk van start gegaan met een geïntegreerde wereldwijde campagne die de nieuwe generatie uitdaagt om uit het keurslijf te breken en te leven volgens eigen regels. W+K heeft deze gedachte gegoten in een kleurrijk bombardement dat tot ons komt via print, out-of-home, tv, digital en een complete rebranding in merchandise en POS-materiaal.
Bijzonder is ook de nieuwe typografie, die is doorgevoerd in tachtig handgeschreven print-headlines. Het bureau spreekt zelf over een eerbetoon aan 'haphazard punk-band posters and block party flyers'. De lifestyle-advertenties zijn gebouwd rond de 'street style' zwart/wit-fotografie van Cheryl Dunn, 'celebrating unconventional people being comfortable in their own skin'.
De printcampagne is tot leven gewekt in zeven korte commercials die een mix zijn van footage, animatie en tekst. Online wordt the 'Way of the Desperados'-identiteit gecommuniceerd met een bizarre taal van deelbare GIF'jes en animaties. De campagne heeft ook een eigen Tumblr-pagina. Dit visuele platform zal in de loop van het jaar verder worden uitgebouwd met hulp van lokale artiesten.
'Desperados is een uniek merk, gepositioneerd tussen bier en frisdrank', zegt Claudia Calori, global brand director van Desperados. 'Samen met Wieden+Kennedy Amsterdam hebben wij gebouwd aan een echt lifestyle-merk, dat een onconventionele, gedurfde en positieve kijk op het leven uitdraagt. "Way of the Desperados" is niet alleen een campagne, maar een filosofie. Het is een visuele taal, een tone of voice die invloed heeft op alles wat het merk zegt of doet. We eren de mensen die creëren en leven volgens hun eigen regels en willen anderen inspireren hetzelfde te doen.'
Joseph Burrin en Sean Condon, creative directors van W+K Amsterdam: 'Om van Desperados echt een relevante lifestyle brand te maken, moesten we bepaalde clichés in deze categorie absoluut vermijden. In plaats daarvan hebben we een onderscheidende beeldtaal ontwikkeld die overal werkt. Het is gek en grappig. Niet te gepolijst, maar écht.'
De authenticiteit spat letterlijk van het creatieve werk af. Geleidelijk gaat de wereld er kennis mee maken. Vorige week ging de campagne 'Way of the Desperados' al van start in Groot-Brittannië, deze week wordt de campagne verder uitgerold over Europa. De VS en Brazilië zijn later dit jaar aan de beurt.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- doelgroep
- branding
- lifestyle
- jongeren
- marketing
- campagne
- typografie
- merk
- bier
- imago
- Wieden+Kennedy Amsterdam
- beeldtaal
- Desperados
- W+K
- animatie
- logo
- Cheryl Dunn
- cliché
- tequila
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing