Vijf vragen aan Webby-winnaar Victor Knaap (MediaMonks)

Vijf vragen aan Webby-winnaar Victor Knaap (MediaMonks)
  • Bureaus
  • 19 mei 2015 @ 09:18
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • AwardInterviewWebsiteCreatieInteractie

Vijf vragen, vijf antwoorden. Een vaste rubriek op MarketingTribune.nl, maar soms steken we hem thematisch in. Deze maand: de vijf Nederlandse bureaus die op 19 mei een Webby Award mogen komen ophalen voor de beste websites wereldwijd. Onlangs zaten ze allemaal aan tafel bij DWDD, nu leggen we ze in de aanloop naar de uitreiking vijf vragen voor. Vandaag: Victor Knaap, managing director van MediaMonks, dat bijdroeg aan drie projecten die vanavond in totaal vier Webby Awards ontvangen.

Waarom zijn deze Webby Awards zo bijzonder voor je? Of droom je stiekem van een nog mooiere prijs?

Victor Knaap: 'De Webby’s worden de Oscars van het internet genoemd. En inderdaad, het gala in New York is ook echt bijzonder om mee te maken. Twee jaar geleden zat ik in de zaal toen Jerry Seinfeld op het podium kwam om zijn Webby in ontvangst te nemen voor de "Comedians in Cars"-webisodes. Hij had misschien wel de beste ‘5-word speech’ van dat jaar: “Why five words? It doesn’t…” De Webby’s laten zien dat digitale cultuur volledig omarmd is door de traditionele entertainmentwereld.'

Wat maakt jullie winnende projecten zo uniek?

'We zijn met drie projecten betrokken bij in totaal vier Webby’s. Wat de projecten van 72andSunny (Night Walk in Marseille, voor Google), DDB Tribal Düsseldorf (The Universal Typeface Experiment, voor BIC) en BBDO New York (Transformation, voor Pedigree) speciaal maken is dat ze de bezoeker meenemen in een conceptueel sterk verhaal. De projecten hebben gewonnen omdat de verhalen zowel visueel als technisch tot in de puntjes zijn uitgewerkt en daarnaast cultureel relevant zijn.'

Wat is bij het grote publiek het grootste misverstand over websites bouwen en hoe kun je dat oplossen?

'Het grootste misverstand is dat het om websites bouwen gaat. Digitaal is namelijk een veel breder speelveld. De uitdaging is om in een dagelijks veranderende mêlee van mogelijkheden creatie en techniek als gelijkwaardige productiepilaren in te zetten, en ook daar zit een typisch misverstand. De techniek is essentieel, maar vaak als kader, wat betekent dat dit een door creatie gedreven vak is. Alleen dan kan je onderscheidend en overstijgend werk maken.'

Welke online trend gaat jullie werk helemaal op z'n kop zetten?

'De laatste veertien jaar is een aaneenschakeling van veranderingen. Het hoofddoel van MediaMonks is om altijd in de voorste linie mee te draaien en werk te produceren dat de categorie helpt te definiëren. Onze verwachting voor de komende jaren is dat er nog meer focus op social video-content komt te liggen en dat mobiel als categorie breder wordt, met meer impact in de fysieke wereld. Denk aan connected devices voor thuis en instore. Verder verwachten we dat Virtual Reality-content de komende jaren een grotere niche gaat worden door de lancering van betaalbare thuis- en mobiele opties.'

Welke website zou nou bij uitstek door jouw bureau onder handen moeten worden genomen? Waarom juist die?

'We zijn vooral op zoek naar ideeën, er is niks leuker dan samen met een bureau een initieel “kippenvel-inzicht” uit te bouwen tot een digitale ervaring. Het gaat bij ons dus meer om het nieuwe, dan om het bestaande beter te maken. Maar als we dan toch mogen kiezen… wordt het of een mooi modemerk dat de stap naar digitaal nog niet optimaal heeft gezet, of het helpen ontsluiten en optimaliseren van digitale diensten binnen een op papier “stoffige” categorie.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune.

Bekijk alle vijf Nederlandse winnaars in de recente uitzending van De Wereld Draait Door. In de aanloop naar de uitreiking vanavond heeft MarketingTribune.nl de afgelopen week interviews gepubliceerd met alle vijf winnaars. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken