Cannes Lions 2015 zet record met nominaties

Cannes Lions 2015 zet record met nominaties
  • Bureaus
  • 12 jun 2015 @ 15:32
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesInnovatieAwardsCannes

Het komt er weer aan: het Cannes Lions International Festival of Creativity. Het befaamde reclamefestival (21-27 juni) heeft deze week een recordaantal inzendingen bekendgemaakt: 40,133 cases dingen mee naar een Gouden Leeuw. Nederland stuurde 643 keer in, beduidend meer dan de 272 inzendingen vorig jaar.

'Het niveau van de inzendingen toont een bedrijfstak die gelooft in de kracht van creatie als de basis voor bedrijven en merken', zegt CEO Philip Thomas van het Lions Festivals. 'Het is geweldig om te zien hoe marketeers wereldwijd zichzelf en hun bureaus opzwepen om werkelijk uitmuntend werk te maken en het vertrouwen hebben om zich in Cannes te meten op een mondiaal podium.'

Verdubbeling 'Effie-inzendingen'

Bepaalde categorieën beleefden een fikse groei van nominaties, zoals Creative Effectiveness (verdubbeld), Film (+8%), Branded Content & Entertainment (+18%) en Film Craft (+6%). Thomas: 'De verdubbeling van het aantal nominaties voor onze effectiviteitsprijs levert alleen maar meer bewijs voor creativiteit als drijvende kracht achter zakelijk succes.'

Twee terreinen beleven een daling: Press en Outdoor. Thomas wil hier geen al te zware conclusies aan verbinden. 'De categorie Radio daalde ook jarenlang, maar stuitert dit jaar terug naar een omvang van het aantal nominaties die de beste jaren benadert.'

Glass Lion, Innovation en Health

Nieuw is de Glass Lion, de prijs voor verandering, meer specifiek op het terrein van sekse-ongelijkheid en vooroordelen. Hier werden 166 cases voor ingestuurd. Het geld dat deze categorie opbrengt gaat naar een nog te kiezen goed doel.

Naast het reclamefestival zijn er in de derde week van juni nog twee aparte festivals gelijktijdig: Lions Health en Lions Innovation. Gezondheid genereerde 1.862 nominaties, terwijl innovatie goed was voor 226 inzendingen in de Innovation-categorie en 619 voor Creative Data. De innovatieve uitschieters zijn Japan, UK, Duitsland en de VS.

Hieronder het totale aantal inzendingen per categorie (met tussen haakjes het aantal Nederlandse nominaties).

Branded Content & Entertainment Lions: 1.394 (36)
Creative Data Lions: 619 (0)
Creative Effectiveness Lions: 160 (3)
Cyber Lions: 3.738 (65)
Design Lions: 2.409 (32)
Direct Lions: 2.813 (51)
Film Lions: 3,070 (60)
Film Craft Lions: 2.205 (51)
Glass Lion: 166 (1)
Health & Wellness Lions: 1.430 (0)
Innovation Lions: 226 (0)
Media Lions: 3.179 (83)
Mobile Lions: 1,246 (28)
Outdoor Lions: 5.037 (44)
Pharma Lions: 432 (0)
PR Lions: 1,969 (45)
Press Lions: 4.470 (36)
Product Design Lions: 280 (7)
Promo & Activation Lions: 3.196 (67)
Radio Lions: 1.720 (26)
Titanium and Integrated Lions: 374 (8)

Over deze ruim 40.000 inzendingen gaan straks in Cannes liefst 366 juryleden zich buigen. MarketingTribune doet de hele Cannes-week verslag, met columns, reportages en álle winnaars. Hou dus dagelijks onze website in de gaten!

www.canneslions.com 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken