Roorda maakt overheidscampagne 'ONderweg ben ik OFFline'
- Bureaus
- 22 sep 2015 @ 11:01
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - CommunicatieSocial mediaReclameCampagnesOverheidCommercials
- 22 sep 2015 @ 11:01
- Redactie Bureaus
Het Ministerie van Infrastructuur & Milieu start deze dinsdag met de overheidscampagne 'ONderweg ben ik OFFline.' Deze campagne, ontwikkeld door Roorda Reclamebureau vraagt op droogkomische wijze aandacht voor de gevaren van social media tijdens het autorijden.
Dat sociale media gebruiken tijdens het autorijden gevaarlijk is, weet bijna iedereen. En de meeste mensen vinden ook dat ze eigenlijk hun berichten niet zouden moeten checken. Maar velen reageren toch bijna automatisch op het geluid van een binnenkomend bericht als ze achter het stuur zitten. In dat vaak onbewuste gedrag moet verandering komen.
Even niet bereikbaar
In deze campagne laat Roorda Reclamebureau het gewenste gedrag zien. 'Zo versterken we de sociale norm dat onderweg even niet bereikbaar zijn oké is. Veel mensen vinden dat ook maar gedragen zich er nog niet naar. Deze zogenaamde 'intention-behaviour gap' verkleinen we door het bieden van een eenvoudig handelingsperspectief: Zet vóór vertrek je mobiel op stil.'
Met onze mobiel staan we in contact met heel veel mensen. Niet alleen vrienden, followers en Whatsapp-groepen, maar ook onze nieuwsbronnen voeden ons de hele dag met berichten. Deze drukte vinden we inmiddels zo normaal dat we zelfs in de auto denken dat we social media er nog wel bij kunnen hebben. Terwijl we ons best realiseren dat het de aandacht afleidt van het verkeer.
Welkome time-out
In deze campagne illustreert Roorda, door deze prikkels fysiek te maken, hoe vermoeiend en vooral afleidend die prikkels in werkelijkheid zijn. We zien de hoofdpersonen de hele dag gevolgd worden door hun ‘volgers’, vrienden, notificaties en berichten. Het moment dat de hoofdpersoon in de auto stapt wordt de telefoon op stil gezet en keert voor heel even de rust weer terug.
Onderweg offline zijn is zo geen straf maar een welkome time-out waardoor alle aandacht weer op de weg is.
Credits
Klant: Ministerie van Infrastructuur & Milieu
Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Pieter Schouten, Nick Philipse, Joeri Jansen en Allard Jaspars.
Strategie: Tabula Rasa, Christine Swankhuisen en Tim de Jong
Account: Judit de Graaff en Donna Zweevel
Logo-design: Jorn Slotboom
Webdesign: Jacqueline Krijnen
Productiebureau: Marcel Ossendrijver
Verantwoordelijk bij klant: Koos Tamis, Michiel Dammen, Monique Taal
Regisseur: Mattias Schut (Holy Fools)
Camera: Lex Brand
Edit: Teun Rietveld
Geluid en postproductie: The Ambassadors
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- onderweg
- offline
- voorlichting
- gevaarlijk
- telefoon
- Ministerie van Infrastructuur & Milieu
- autorijden
- Roorda
- Postbus 51
- smartphone
- campagne
- ONderweg ben ik OFFline
- social media
- overheid
- commercial
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing