Jeroen van Erp (Fabrique) hoogleraar Concept Design

Jeroen van Erp (Fabrique) hoogleraar Concept Design
  • Bureaus
  • 27 okt 2015 @ 13:15
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • PersonaliaConceptWetenschapCreatie

Jeroen van Erp is per 1 november 2015 benoemd tot praktijkhoogleraar Concept Design aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Van Erp is creatief directeur van ontwerpbureau Fabrique en daarnaast bestuurslid van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), het Lab Vlieland, en de Design & Emotion Society. Ook maakt hij deel uit van het Topteam Creatieve Industrie. Van Erp gaat zijn aanstelling als hoogleraar voor twee dagen in de week combineren met zijn directeurschap bij Fabrique.

Jeroen van Erp studeerde in 1988 af aan de TU Delft en werkte enkele jaren als zelfstandig ontwerper. In 1992 was hij medeoprichter van Fabrique, twee jaar later stond hij bij Fabrique aan de wieg van de afdeling interactieve media. Het bureau heeft inmiddels meer dan 100 medewerkers, verdeeld over vestigingen in Delft, Rotterdam en Amsterdam.

Fabrique ontwikkelt visies, denkt mee over strategie, ontwerp en innovatie, en realiseert ontwerpen. Dat gebeurt dwars door de ontwerpdisciplines heen, zonder de traditionele grenzen tussen grafisch ontwerpen, industrieel ontwerpen, ruimtelijk ontwerpen en interactieve media.

'Ontwerpdenker met toekomstvisie'

De faculteit Industrieel Ontwerpen was voor haar nieuwe hoogleraar op zoek naar een professional op het gebied van ontwerpgedreven innovatieprocessen; een ontwerpdenker die toekomstvisies vorm kan geven en vervolgens kan vertalen naar praktische ontwerpvormen. Daarvoor is Van Erp met zijn ervaring vanuit Fabrique bij uitstek de juiste persoon. Ook het doceren is hem niet vreemd: hij geeft gastcolleges aan verschillende opleidingen.

Decaan Ena Voûte van de TU Delft is zeer verheugd met de komst van Van Erp: 'Hij zal ons heel goed kunnen helpen met de verbinding tussen onderwijs en onderzoek enerzijds en de praktijk anderzijds. Die verbinding is voor ons heel belangrijk want iedereen wil zijn ontwerpen graag echt tot leven zien komen.” Ook Van Erp is enthousiast: “Hoe mooi is het om na bijna dertig jaar terug te komen bij je eigen universiteit en bij te dragen aan het opleiden van de ontwerpers van de toekomst.' 

Lees ook het recente MarketingTribune-interview met Jeroen van Erp.

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken