Skipintro tekent voor Rijksmuseum-campagne #hierteekenen
- Bureaus
- 26 okt 2015 @ 10:21
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - CampagnesKunst & CultuurCommercialsActies
- 26 okt 2015 @ 10:21
- Redactie Bureaus
Het Rijksmuseum is dit weekend de grootschalige campagne #hierteekenen gestart. Het museum nodigt iedereen uit tekenend de museumzalen in te gaan en zo beter te leren kijken naar de schoonheid van kunst. Om deze missie te ondersteunen komt het museum in oktober en november met een tv-commercial bij RTL en NPO.
De campagne #hierteekenen heeft als doel om te laten zien dat het Rijksmuseum een plek is waar iedereen die dat wil, kan komen tekenen. Dat geldt voor het hele museum, dus zowel in het educatieve centrum de Teekenschool als tussen de kunst in de museumzalen. Geleefd door mobieltjes en media is een museumbezoek vandaag de dag vaak passief en oppervlakkig. Bezoekers zijn snel afgeleid en ervaren in mindere mate schoonheid en verwondering.
Het Rijksmuseum wil bezoekers de schoonheid van kunst beter laten ontdekken en waarderen door te tekenen. Want door tekenen ga je beter kijken en kom je dichterbij het geheim van de kunstenaar. Het gaat hierbij niet om het eindresultaat maar om het plezier en het beter kijken.
Marjolijn Meynen, hoofd Communicatie & Marketing: 'Het Rijksmuseum heeft een schitterende collectie schatten waar miljoenen bezoekers naar komen kijken, maar wil ook een bron van creativiteit zijn. In de Teekenschool geven wij al dagelijks tekenlessen aan jong en oud in kleine groepen. En met deze campagne willen wij onze bezoekers uitnodigen om weer eens te gaan tekenen. Want door te tekenen zie je meer en het is nog leuk ook.'
Verboden te fotograferen
Komend weekend tijdens The Big Draw prijkt op de gevel een banier die oproept tot tekenen en ‘verbiedt’ te fotograferen. Bij binnenkomst in het museum ontvangen de bezoekers een gratis schetsblok en een potlood waarna zij aan de slag kunnen. Dit kan op eigen houtje of door opdrachten te volgen bij tekenplaatsen in het hele museum. Het hele weekend kunnen jong en oud deelnemen aan een cursus modeltekenen, 17de-eeuwse bloemstillevens tekenen of zich laten inspireren door een 3D straattekenaar. Verder mag men meewerken aan de langste tekening van het Rijksmuseum. Onder de glas in lood ramen van de Voorhal ligt een meters lang tekenvel klaar waarop iedereen zijn eigen stukje Nederland mag tekenen, met als resultaat een gevarieerd panorama van ons land.
Commercial van Skipintro en Holy Fools
De campagne is bedacht door Skipintro in samenwerking met het Rijksmuseum. De commercial is geproduceerd door Holy Fools. In het filmpje figureren de tekenaars Floor Rieder (winnaar Gouden Penseel 2014) en Jan Rothuizen, bekend van onder meer zijn handgetekende plattegronden in De Volkskrant en 'De zachte Atlas van Nederland'.
Meynen: 'Als museum maar ook als merk zijn wij continue in ontwikkeling. Met deze campagne willen wij laten zien dat het Rijksmuseum niet alleen een 'nationaal icoon' is maar ook een bron van creativiteit. De nadruk in deze campagne ligt op de owned en earned media, met de paid media willen wij onze boodschap versterken en heeft een vliegwielfunctie.'
Elke zaterdag 'Tekendag'
Ook na het weekend geldt: in het Rijksmuseum zijn mensen die willen tekenen altijd welkom. Zo is het elke zaterdag Teekendag en kunnen bezoekers een schetsboekje halen bij de Infobalie. Door het jaar heen komen er elk seizoen Teekentours en openbare tekenlessen naast de reguliere programmering in de Teekenschool.
Het ontwikkelen van de campagne en het uitzenden van de commercial is mogelijk gemaakt dankzij de steun van ING, hoofdsponsor van het Rijksmuseum. Johan van der Zanden, directeur Communicatie ING Nederland: 'ING ondersteunt deze campagne van harte. Cultuur is een verbindend element in onze maatschappij en is sinds jaar en dag belangrijk voor de klanten en medewerkers van ING. Wij streven ernaar om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Als trotse hoofdsponsor helpen we het Rijksmuseum dan ook graag om dit verder te verwezenlijken, want iedereen, jong of oud, is creatief en kan tekenen.'
www.rijksmuseum.nl/nl/hierteekenen
Credits
Bureau: Skipintro
Klant: Rijksmuseum
Regisseur: Mattias Schut/Richard Raaphorst
Producer: Defne Anit
D.O.P.: Pim Hawinkels
Tekeningen: Floor Rieder en Jan Rothuizen
Animaties: Hisko Hulsing, Jan Jaap Schraverus, Bouwine Pool
Editor: Taco Arts
Postproductie/geluid: The Ambassadors
Rijksmuseum: Nikki Smeets, Irma de Bruijne, Rosa Aarnoudse, Marjolijn Meynen, Marieke de Klein, Marieke Zekveld, Frouke Jorna, Amanda Smits, Cees Ploeger, Jacobien Schneider
Het PR Bureau: Evelien Remmelts, Arthur van de Kamp, Marnix Geus, Vivian Sneep, Lilian van Diest.
Met steun van ING, hoofdsponsor van het Rijksmuseum
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- museum
- Skipintro
- commercial
- Holy Fools
- Rijksmuseum
- campagne
- ING
- The Big Draw
- tekenen
- #hierteekenen
- tekendag
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing