Mensenrechten-campagne roept op discriminatie te melden
- Bureaus
- 5 nov 2015 @ 12:16
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - CampagnesMediabureauMaatschappijCommercials
- 5 nov 2015 @ 12:16
- Redactie Bureaus
Het College voor de Rechten van de Mens is woensdag gestart met een campagne om ongelijke behandeling en discriminatie zichtbaar te maken. Doel is om een maatschappelijke discussie te starten en vaker melding te maken van discriminatie. Het creatieve concept van de campagne is ontwikkeld door mediabureau Mediaxplain.
Het College voor de Rechten van de Mens beschermt, bewaakt, belicht en bevordert de mensenrechten in Nederland door onderzoek, advies, voorlichting en het individueel oordelen in het geval van discriminatie. Deze maand roept het College actief op om melding te maken van discriminatie in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Na een pitch ontwikkelde Mediaxplain een creatief campagneconcept en een bijpassende mediastrategie, die met laagdrempelige interactie specifieke doelgroepen benadert.
'Ongelijke behandeling in het onderwijs en op de arbeidsmarkt komt nog vaak voor', stelt Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens. 'In veel gevallen is dit bij wet verboden, maar weten mensen niet goed wat hun recht is. Met deze campagne willen we mensen informeren en een maatschappelijke discussie starten. Ook roepen we mensen op om melding te maken. Het college start in veel gevallen een onderzoek dat leidt tot een uitspraak. Ook verzamelen we zo kennis waarmee we problemen rondom discriminatie inzichtelijk maken en op de kaart kunnen zetten.'
Herkenbare situaties met open eind
In de campagne staan vier specifieke doelgroepen centraal waarbij discriminatie in het onderwijs of op de arbeidsmarkt nog te vaak voorkomt. Het gaat hier om mensen met een fysieke beperking, zwangere vrouwen, mensen met een psychische kwetsbaarheid en jongeren met een niet Nederlands klinkende achternaam die een stage zoeken. Zij worden de komende weken multimediaal geconfronteerd met diverse herkenbare situaties met een open einde.
‘Je solliciteert met je eigen naam voor een stageplek. Hoe denk jij dat dit eindigt?’ Met een deeplink naar een landingspagina die per doelgroep is ingericht, wordt men geïnformeerd en aangespoord om melding te doen van ongelijke behandeling.
Recordaantal discriminatiemeldingen
Het creatieve concept van de campagne is vertaald naar een doeltreffende mediastrategie. Hierbij worden PR, social media, display advertising en interactieve video’s als ook out-of-home posters ingezet. Via deze middelen is het College voor de Rechten van de Mens zichtbaar op diverse digitale platforms en fysieke plekken waar mensen komen op wie de campagne zich richt. De interactieve video’s zijn voor iedereen toegankelijk: middels audio-descriptie en ondertitels worden de video’s ondersteund voor mensen met een visuele- en auditieve beperking. Met deze niet te missen campagne rondom het creëren van bewustwording, het aanwakkeren van een maatschappelijke discussie en de directe call-to-action streeft het College naar een recordaantal van discriminatiemeldingen.
Credits
Klant: College voor de Rechten van de Mens
Bureau: Mediaxplain
Verantwoordelijke bij klant: Marieke Krikhaar
Account/Executive producer: Maaike van Putten & Laura Hoek
Strategie & Concept: Christiaan van Betuw
Mediastrategie: Christiaan van Betuw & Rick Wouters
Regie & Camera: Arjen Perez & Frits Marchand (Zelfspot)
Productie: Coen Rozendaal (Zelfspot)
Audiodescriptie en ondertitels: Stichting Accessibility
DTP: Martijn de Vrieze
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- maatschappelijk debat
- mensenrechten
- discriminatie
- ongelijke behandeling
- College voor de Rechten van de Mens
- campagne
- Mediaxplain
- oproep
- commercial
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing