Mensenrechten-campagne roept op discriminatie te melden

Mensenrechten-campagne roept op discriminatie te melden
  • Bureaus
  • 5 nov 2015 @ 12:16
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CampagnesMediabureauMaatschappijCommercials

Het College voor de Rechten van de Mens is woensdag gestart met een campagne om ongelijke behandeling en discriminatie zichtbaar te maken. Doel is om een maatschappelijke discussie te starten en vaker melding te maken van discriminatie. Het creatieve concept van de campagne is ontwikkeld door mediabureau Mediaxplain.

Het College voor de Rechten van de Mens beschermt, bewaakt, belicht en bevordert de mensenrechten in Nederland door onderzoek, advies, voorlichting en het individueel oordelen in het geval van discriminatie. Deze maand roept het College actief op om melding te maken van discriminatie in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Na een pitch ontwikkelde Mediaxplain een creatief campagneconcept en een bijpassende mediastrategie, die met laagdrempelige interactie specifieke doelgroepen benadert.

'Ongelijke behandeling in het onderwijs en op de arbeidsmarkt komt nog vaak voor', stelt Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens. 'In veel gevallen is dit bij wet verboden, maar weten mensen niet goed wat hun recht is. Met deze campagne willen we mensen informeren en een maatschappelijke discussie starten. Ook roepen we mensen op om melding te maken. Het college start in veel gevallen een onderzoek dat leidt tot een uitspraak. Ook verzamelen we zo kennis waarmee we problemen rondom discriminatie inzichtelijk maken en op de kaart kunnen zetten.'

Herkenbare situaties met open eind

In de campagne staan vier specifieke doelgroepen centraal waarbij discriminatie in het onderwijs of op de arbeidsmarkt nog te vaak voorkomt. Het gaat hier om mensen met een fysieke beperking, zwangere vrouwen, mensen met een psychische kwetsbaarheid en jongeren met een niet Nederlands klinkende achternaam die een stage zoeken. Zij worden de komende weken multimediaal geconfronteerd met diverse herkenbare situaties met een open einde.

‘Je solliciteert met je eigen naam voor een stageplek. Hoe denk jij dat dit eindigt?’ Met een deeplink naar een landingspagina die per doelgroep is ingericht, wordt men geïnformeerd en aangespoord om melding te doen van ongelijke behandeling.

Recordaantal discriminatiemeldingen

Het creatieve concept van de campagne is vertaald naar een doeltreffende mediastrategie. Hierbij worden PR, social media, display advertising en interactieve video’s als ook out-of-home posters ingezet. Via deze middelen is het College voor de Rechten van de Mens zichtbaar op diverse digitale platforms en fysieke plekken waar mensen komen op wie de campagne zich richt. De interactieve video’s zijn voor iedereen toegankelijk: middels audio-descriptie en ondertitels worden de video’s ondersteund voor mensen met een visuele- en auditieve beperking. Met deze niet te missen campagne rondom het creëren van bewustwording, het aanwakkeren van een maatschappelijke discussie en de directe call-to-action streeft het College naar een recordaantal van discriminatiemeldingen.

Credits

Klant: College voor de Rechten van de Mens
Bureau: Mediaxplain
Verantwoordelijke bij klant: Marieke Krikhaar
Account/Executive producer: Maaike van Putten & Laura Hoek
Strategie & Concept: Christiaan van Betuw
Mediastrategie: Christiaan van Betuw & Rick Wouters
Regie & Camera: Arjen Perez & Frits Marchand (Zelfspot)
Productie: Coen Rozendaal (Zelfspot)
Audiodescriptie en ondertitels: Stichting Accessibility
DTP: Martijn de Vrieze 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken