'Watersector is misleidend met advertentie in Metro'

'Watersector is misleidend met advertentie in Metro'
  • Bureaus
  • 24 mei 2016 @ 10:25
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclameOverheidCampagnes

Opnieuw gaat de drinkwatersector over de schreef in een reclame-uiting aangaande de hardheid van water. In een advertentie in Metro van 29 april wordt de suggestie gewekt dat er een relatie is tussen de hoeveelheid calcium en magnesium in drinkwater en de volksgezondheid, en dat waterleidingbedrijven om die reden geen te zacht water mogen leveren. ‘Dat is misleidend,’ zegt Mathijs Dijkstra namens Aquacombi Nederland, leverancier van waterontharders op basis van ionenwisseling.

Dijkstra struikelt over de tekst van een commerciële bijlage in Metro van Onswater.nl met daarin de tekst: ‘Hard water is niet ongezond: calcium en magnesium zijn van belang voor de opbouw van je botten. Waterbedrijven mogen niet te zacht water leveren: het is wettelijk verplicht dat er een bepaalde hoeveelheid kalk in het water zit.’

Dijkstra: ‘Met die tekst wordt de suggestie gewekt dat sommige waterleidingbedrijven hard water leveren omdat dat goed voor de gezondheid zou zijn.  Zacht water zou dus wel ongezond zijn, want er zit geen calcium en magnesium meer in het water? Wat ze ‘vergeten’ te vertellen is dat het menselijk lichaam deze stoffen niet opneemt uit water.’ Bovendien is het gestelde volgens Dijkstra onjuist: ‘Er zijn legio plaatsen waar het water harder geleverd wordt dan de norm en er zijn ook plaatsen die juist zachter water geleverd krijgen.’

In werkelijkheid bestaat de wettelijke eis tot een bepaalde hoeveelheid kalk in leidingwater niet om gezondheidsredenen. Wij zijn dan ook van plan dit voor te leggen aan de Reclame Code Commissie. Wij maken ons oprecht zorgen over de kwaliteit van de voorlichting van waterleidingbedrijven. Hard water is schadelijk voor geisers, boilers, vaatwassers en wasmachines en wij verwachten van de sector dat ze daar helder over zijn in hun communicatie.’

In 2014 noemde de Reclame Code Commissie een reclame-uiting van het Zeeuwse drinkwaterbedrijf Evides "misleidend en daardoor oneerlijk". Aquacombi protesteerde toen bij de commissie tegen een advertentie in de Provinciale Zeeuwse Courant waarin het gebruik van waterontharders sterk werd ontraden. Aquacombi verkoopt in Nederland onder meer de Aquacell, een waterontharder op basis van ionenwisseling.

De website Onswater.nl is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat, Unie van Waterschappen, VNG, IPO, Vewin, Waterschappen, provincies, gemeentes en waterbedrijven.



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken